در پنجمین روز تظاهرات ضد دولتی در ترکیه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از همه طرف های درگیر خشونت های ترکیه خواستار خویشتنداری شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردین ؛ آمریکا خواستار تحقیق درباره خشونت های سیاسی در ترکیه شد و در ادامه پنجمین روز برگزاری تظاهرات سراسری در ترکیه علیه حاکمیت رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور از همه طرف ها خواست خویشتنداری نشان دهند. 

جان کری در اظهاراتی که احتمالا خشم اردوغان را برخواهد انگیخت گفت :ما نگران گزارش هایی هستیم که حاکی از استفاده افراطی نیروی پلیس از زور است. ما امیدواریم درباره این حوادث تحقیقات کامل انجام بگیرد و نیروی پلیس خویشتنداری نشان دهد. اردوغان پیشتر روز دوشنبه به تظاهر کنندگان هشدار داده بود مناقشات سیاسی کشور را به سطح خیابان ها نکشانند. وی تلویحا گفته بود ممکن است حامیان مردمی گسترده خود را برای در هم کوبیدن تظاهرات بسیج کند. 

درگیری های پراکنده میان تظاهر کنندگان و نیروهای پلیس ضد شورش از شهرهای ازمیر ، آنکارا و استانبول ادامه یافت و تاکنون کشته شدن دو نفر در خشونت ها تایید شده است. اردوغان بر منتقدان خود به شدت تاخت و پس از خشونت ها و ناآرامی های یک هفته ای که بدترین ناآرامی های ترکیه در ده سال حاکمیت وی بوده است پیامی غیرآشتی جویانه به مخالفان خود فرستاد.حزب عدالت و توسعه اردوغان در انتخابات سال 2011 اندکی بیش از نصف آراء را کسب کرد. نخست وزیر ترکیه در اشاره به این رای گفت :« طرفداران ما 50 درصد هستند و ما به زحمت می توانیم آنها را در خانه ها نگه داریم. ما از آنها خواسته ایم آرامش خود را حفظ کنند.

ناآرامی ها یک هفته قبل زمانی شروع شد که طرفداران محیط زیست تظاهرات کوچکی در پارک استانبول علیه طرح های ساخت و ساز در این پارک برگزار کردند. این تظاهرات به سرعت گسترش یافت و به درگیری های گسترده با نیروهای پلیس ضد شورش در این شهر انجامید. پس از آنکه نیروهای پلیس با شلیک گلوله های گاز اشک آور و با ماشین های آبپاش به تظاهرات شهروندان مسالمت جو حمله کردند تظاهرات و ناآرامی ها به نیمی از شهرهای ترکیه گسترش یافت.
برچسب ها: دعوت ، کری ، پلیس ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار