مدير شهرسازي و معماري اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي از پيگيري كميسيون مسكن و شهرسازي شوراي پيشگيري از وقوع جرم، جهت تدوين طرح و لحاظ موارد ويژه شهرسازي و معماري در طرح هاي جامع، هادي و تفضيلي در صورت موافقت وزارت راه و شهرسازي و دبيرخانه شورايعالي شهرسازي و معماري ايران خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان خراسان رضوي، حسنعلي رجب زاده خيبري با اعلام اين خبر گفت: كميسيون مسكن و شهرسازي يكي از اساسي‌ترين كميسون هاي شوراي پيشگيري از وقوع جرم به شمار مي رود كه وظيفه اصلي آن بررسي اشكال مختلف همكاري در سطوح شهري و منطقه اي و ارائه راهكارهاي پيشگيري از وقوع جرم در آن است كه در اين راستا از بدو تشكيل كميسيون در سال گذشته با تشكيل گروه هاي مختلف كارشناسي توانسته به نتايج مثبتي دست يابد.

وي با تأكيد بر نقش برجسته جغرافيا و زيستگاه افراد در احتمال وقوع جرم گفت: طراحي و معماري شهري تأثير مستقيمي در نزديك شدن يا دور شدن شهروندان از يكديگر، تقويت حس صميميت و نوع دوستي و يا تضعيف آن دارد و خاطرنشان كرد: هر چند شهرنشيني از شاخص هاي اساسي توسعه قلمداد مي گردد؛ اما در نقطه مقابل، شهرگرايي آفت اجتماعات بزرگ است آنچنان كه افزايش جمعيت ساكن در شهرها بدون رشد زيرساختهاي شهري از عوامل مهم رشد بزهكاري و جرائم شهري محسوب مي شود.

رجب زاده تأثيرات محيطي، اكولوژي شهري، تركيب اجتماعي و فرصتهاي بومي را از شاخص هاي پر اهميت در وقوع جرم برشمرد و گفت: با دسته بندي جرائم به سه دسته داخل محدوده شهر، داخل حريم شهري و خارج از آن، مي‌توان گفت كه مواردي چون تغيير كاربري اراضي، تحداث بناي غير مجاز و... از عوامل مهم وقوع جرم به شمار مي رود.

مدير شهرسازي و معماري اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي نوع معماري شهري را در ارتكاب جرايم از جمله سرقت، تجاوز به عنف، اعمال منافي عفت، ضرب و جرح، مواد مخدر و زورگيري مؤثر اعلام كرد و گفت: وجود نقاط كور و خلوت و يا تراكم جمعيتي بالا مي‌تواند باعث بروز اينگونه جرايم مي شود.

رجب زاده با احصاء مواردي چون برنامه ريزي در جهت تهيه نقشه جرم، شناسايي نقاط آسيب پذير و جرم‌خيز توسط مراجع ذي‌ربط و تبيين سياست هاي پيشگيري به عنوان موارد قابل پيگيري و بررسي در كميسيون مسكن و شهرسازي شوراي پيشگيري از وقوع جرم، خاطر نشان كرد: تاكنون پيشنهاداتي از سوي كميسيون مسكن و شهرسازي ارايه شده كه افزودن نقشه جرم خيزي به شرح خدمات طرح توسعه عمران، الزام راه و شهرسازي به افزايش لايه هاي GIS مرتبط و احصاء جرم هاي مستقيم و غيرمستقيم منبعث از شهرسازي از جمله آنها مي باشد.

مدير شهرسازي و معماري اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي در پايان از شناسايي و تدوين قوانين پيشگيري از وقوع جرم، الزام شهروندان به رعايت قوانين آپارتمان نشيني و تخصيص شعبه دادگستري جهت رسيدگي به تخلفات زمين، مسكن و شهرسازي به عنوان ديگر پيشنهادات ارايه شده در اين شورا ياد كرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: طرح ، جامع ، وقوع ، جرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار