به نوشته پايگاه اينترنتي "اينفو روس" روسيه تحريمهاي آمريکا عليه ايران بيشترين خسارت را به کشورهاي اروپايي وارد کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينفو روس نوشت به گفته ديويد کوئن معاون وزير دارايي آمريکا اين کشور قصد دارد تحريمهاي جديدي عليه ايران به اجرا بگذارد.

نخستين بار ايران در سالهاي 70 يعني بلافاصله پس از سرنگوني رژيم شاه مورد تحريم قرار گرفت. از آن زمان تا کنون واشنگتن از هر گونه ابزار و فشار سياسي عليه ايران استفاده مي کند. طي دوران جنگ ايران و عراق که واشنگتن يکي از محرکان آن بود هرگونه کمک به تهران ممنوع شد. تشديد فشارها در سالهاي نود و نيز در اوايل هزاره جديد هم ادامه يافت.

در بيش از چهل سال اخير جمهوري اسلامي از سوي غرب تحت فشار قرار دارد ولي همچنان به توسعه منظم و دستيابي به فناوريهاي جديد ادامه مي دهد. تحريمها مانع حرکت کشور ايران به جلو و دستيابي به اهداف نشده است. بر اساس آماره اداره گمرک ايران طي سالهاي 2006 تا 2011 حجم کالاهاي صادراتي در حد قابل توجهي افزايش يافته است. به عنوان نمونه درسال 2006 ميزان درآمد ماهانه حاصل از صادرات نفت کمي بيش از يک ميليارد دلار و در سال 2011 بيش از دو ميليارد دلار بوده است. 

به نوشته پايگاه، با وجود همه تحريمهاي بانکي آمريکا نتوانسته ايران را منزوي کند و با اين که کشورهاي اروپايي هم خريد نفت اين کشور را تحريم کرده اند کشورهاي آسيايي و به ويژه چين و هند تمايل بيشتري به خريد اين محصول نشان مي دهند. در چنين شرايطي امروزکشورهاي اتحاديه اروپا که مجبور به يافتن منابع جديد انرژي شده اند بيش از همه به خاطر فعال شدن سياست تحريمي آمريکا عليه تهران آسيب ديده اند. در حالي که بحران مالي همچنان در اروپا ادامه دارد، شهرهاي پاريس و استکهلم به صحنه اغتشاش تبديل شده اند و تعرفه برق و سوخت افزايش يافته اين اقدامات به منزله ضربه قوي به کشورهاي اروپايي است. 

در اين جا اين پرسش مطرح مي شود که وقتي آمريکا و اتحاديه اروپا متحد هستند آمريکا با چه هدفي براي تضعيف متحدان خود تلاش مي کند؟ پاسخ ساده است و به يورو مربوط مي شود. از زماني که بيشترکشورهاي اروپايي واحد پول مشترک را به کار گرفتند رقيب جدي براي دلار آمريکا ايجاد شد که با اين وجود تا همين چندي پيش تحت کنترل قرار داشت. ولي بحران مالي جهاني که از سال 2008 در آمريکا ايجاد شد و سراسر جهان را فرا گرفت ميزان اعتماد به پول اين کشور را کاهش داد و زمينه تمايل دولتهاي ملي گراي سايرکشورها را به جستجوي جايگزيني براي دلار ايجاد کرد. هيچ کس مايل نيست يک بار ديگر ذخايرکشور خود را به خاطر اشتباهات سيستم مالي آمريکا فدا کند. ازآن زمان اروپا به آمريکا نشان داد که از اين پس تدابيري براي استقلال مالي به کار خواهد گرفت. امروز حتي کشورهاي عضو سازمان بريک که روسيه و چين هم جزء آنها هستند از ضرورت صرفنظرکردن از دلار و ايجاد ارز ذخيره سخن مي گويند. ولي درشرايطي که واشنگتن فعلا امکان تاثيرگذاري بر مسکو و پکن را ندارد (هرچند اين تلاشها متوقف نمي شوند) کشورهاي اروپايي قدرت سيستم مالي و سياسي آمريکا را به خوبي احساس کرده اند. در اين جا است که ضرب المثل «به در بگو که ديوار بشنود» به ذهن مي رسد. اين مساله نشان مي دهد چرا آمريکا با ممنوع کردن واردات نفت ايران گامهايي بر مي دارد که عملا عليه متحدان راهبردي آن جهت گيري شده اند. درکل آمريکاييها با دلار هايشان به تدريج يک تنه در برابر کل جهان قرار مي گيرند و تلاشهاي آنها براي ايجاد هرج و مرج و راه انداختن يک جنگ بزرگ و درگير کردن تعداد زيادي از متحدان و رقبايشان درآن که ابتدا در ليبي و حالا در سوريه به کار گرفته شده،‌ ناکام مانده است. 

همانطورکه تجربه نشان داده وقتي حتي متحدان حاضر به حمايت از امپراطوري نباشند فروپاشي طي مدت کوتاه در انتظار آن خواهد بود. اين بدان معني است که جهان تک قطبي به رهبري آمريکا که حيات آن کمتر از بيست سال طول کشيده رو به افول است و به جاي آن يک سيستم چند قطبي روي کار مي آيد که احتمالا از قبلي بهتر خواهد بود.


برچسب ها: تحریم ، ایران ، اروپا ، خسارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار