دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: اگر بخشی از اندیشه‌های امام را ترویج کنیم و نسبت به بخشی بی توجه باشیم٬ به ایشان خیانت کردیم زیرا سیره بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران از اندیشه ایشان مهمتر بوده و باید به این بخش نیز توجه شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، آیت‌الله محسن اراکی در همایش «اندیشه روح الله» که با حضور مسئولان کشوری٬ استانی، اساتید و دانشگاهیان برگزار شد، افزود: مشکل اصلی جوامع بر اثر رشد ناپاک است که نیازمند سرپرستی است.

وی با بیان اینکه از تربیت نه تنها در نگاه امام راحل (قدس) بلکه در قرآن کریم و ادبیات اسلامی به تزکیه یاد شده است٬ اظهار کرد: زکات و ربا هر دو سودآور است اما زکات خاصیتش فزونی پاک است که در نزد خداوند جایگاه ویژه دارد٬ در حالی‌که ربا سودآوری نامشروع است.

آیت الله اراکی با اشاره به این‌ که در اسلام نیز تربیت از ربا برخاسته و تزکیه از زکات٬ افزود: ممکن است علم فزونی یابد که همان تربیت است اما وقتی رشد پاک داشته باشد تزکیه است.

وی با بیان این‌که تزکیه دارای بار ارزشی خاصی است٬ گفت: تزکیه رشد و فزونی بخشیدن و به کارگیری ابزار پاک است.

وی با اشاره به اینکه سه اصل اساسی در تزکیه وجود دارد٬ اضافه کرد: اولین اصل تقدم تزکیه بر تعلیم است و اگر انسان با جان پاک تزکیه شود و آماده نورانی شدن باشد٬ بوستانی پربار را در پی خواهد داشت.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که تداوم در تزکیه و تعلیم اصل مهم دیگری در این بخش است٬ اضافه کرد: تداوم در تزکیه و تعلیم مرز نداشته و توقف ناپذیر است٬ چه بسیار علما و فقهایی که تا فرا رسیدن مرگ به دنبال تزکیه و تعلیم بودند.

آیت‌الله اراکی همچنین بر محتوای پاک در عرصه تزکیه تاکید کرد و گفت: در قرآن٬ فرهنگ و اصول تعلیم و تزکیه دینی نقش مهمی به بیت پاک و فضای انسانی و فیزیکی پاک شده است./س

برچسب ها: سیره ، بنیانگذار ، انقلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.