به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مجید عباسپور با اشاره به اینکه «حدود سه سال قبل عنوان شد که کلیه فازهای پارس جنوبی ظرف مدت 35 ماه به بهره برداری خواهد رسید»، افزود: با این حال، فاز 12 پارس جنوبی تازه در آستانه بهره برداری قرار دارد؛ فاز 11 به تازگی تعیین تکلیف شده، فاز 13 با مسأله غرق جکت مواجه است و فازهای 15 و 16 و نیز فازهای 35 ماهه، هیچ کدام راهاندازی نشدهاند.
وی یادآور شد: این در حالی است که قطر از این میدان مشترک گازی روزانه 360 میلیون مترمکعب گاز بهره برداری می کند؛ اما میزان بهره برداری کشور ما که تا چند سال قبل امیدوار به جبران عقب ماندگی و حتی پیشی گرفتن از قطر بود، حداکثر 250 میلیون مترمکعب است.
این استاد مکانیک دانشگاه صنعتی شریف در ادامه به موضوع ساخت جک آپ در داخل اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری حدود دو سال پیش دستوراتی برای رفع نیاز کشور به دکل های حفاری دریایی را عنوان کردند که پس از بررسی، نهایتا نیاز کشور در خلیج فارس 22 دکل اعلام شد که هنوز تا دستیابی به این رقم فاصله زیادی داریم.
عباسپور با اشاره به تجربه سفارش ساخت کشتی های نفتکش به خارج در دهه گذشته، گفت: در آن دوران، شرکت ملی نفتکش ایران سفارش ساخت 24 فروند نفتکش غول پیکر را به صنایع کشتی سازی کره جنوبی داد که عملا یاردهای این کشور با سفارش های ساخت ایران فعال شد. پيش بيني شده بود در آن زمان، از این سفارش بعنوان فرصتی برای انتقال دانش فنی از طریق حضور متخصصان و چهره های علمي در قالب مهندسی و نظارت بر ساخت پروژه ها قهره برداري شود، که متاسفانه از فرصت پيش رو استفاده نشد.
وی با بیان اینکه «امروز هم در حوزه جک آپهای حفاری هجمه خریداران ایرانی به چین را شاهد هستیم»، تصریح کرد: این هجوم باعث شده تا از یک طرف قیمت هر دستگاه جک آپ از 120 میلیون دلار به 170 تا 180 میلیون دلار افزایش یابد و از طرف دیگر، به توان ساخت داخل و حضور دانشگاهیان و محققان در این پروژه ها کم توجهی می شود.
دبیر پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل مسأله دیگر در پارس جنوبی را کاهش 8 تا 10 برابری فشار چاه های گازی در حال بهره برداری ذکر کرد و یکی از دلایل آن را بهره برداری بیشتر قطر دانست که در نتیجه آن، فشار گاز به سمتی که برداشت بیشتری وجود دارد؛ گرایش یافته است.
عباسپور با بیان اینکه «در زمینه لوله گذاری دریایی مشکل خاصی در کشور وجود ندارد»، گفت: اما در حوزه عملیات بر سر چاه ها از جمله اسیدکاری و سیمانکاری با مشکلات بسیاری مواجهیم. ضمن آنکه در این حوزه، حضور بخش خصوصی را شاهد نیستیم و فعالیت های دریایی و حفاری حالت انحصاری پیدا کرده است.
رییس گروه مهندسی دریای دانشگاه صنعتی شریف، خاطر نشان کرد: مشکلات جدی صنعت دریایی کشور، جز از طریق همکاری جدی صنعت و دانشگاه رفع نخواهد شد./س
دبیر پنجمین همایش ملی صنایع فراساحل در ادامه از دریافت 184 مقاله در این همایش و پذیرش حدود 120 مقاله و نیز برگزاری نمایشگاه بعنوان ویژگی های این دوره نام برد که بستری برای همکاری صنعت و دانشگاه را فراهم ساخته است./س