مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره، از میدان نفتی رشادت به عنوان بزرگ ترین طرح توسعه این شرکت در خلیج فارس نام برد و افزود: با بهره برداری از این طرح، نزدیک به ٦٥هزار بشکه در روز به تولید نفت کشور افزوده می شود.

محمود زیرکچیان زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به این که این شرکت تنها شرکتی است که زنجیره یکپارچه استخراج تا تولید را در بر می گیرد، گفت: ٦ محصول از ٨ محصول نفت خام کشور در سبد صادراتی شرکت نفت فلات قاره ایران قرار دارد.

وی با بیان این که سال 1392، سال راه اندازی و بهره برداری از طرح های توسعه ای شرکت نفت فلات قاره است به بهره برداری از طرح توسعه میدان نفتی رشادت به عنوان بزرگ ترین طرح توسعه این شرکت در خلیج فارس نام بردو افزود: با بهره برداری از این طرح، نزدیک به ٦٥هزار بشکه در روز به تولید نفت کشور افزوده می شود.

وی راه اندازی 5/ 3 میلیون بشکه مخزن ذخیره سازی، آغاز تولید ٥٤٠ میلیون فوت مکعب گاز از میدان سلمان، راه اندازی کامل میدان هنگام که در سال گذشته ١٠ درصد افزایش تولید داشته است و نیز راه اندازی ایستگاه های تقویت فشار ابوذر و هندیجان را از دیگر پروژه های در آستانه راه اندازی فلات قاره در سال جاری عنوان كرد.
 
زیرکچیان زاده با بیان این که افزایش ١٠درصدی برداشت از میدان هنگام و افزایش٣٠ درصدی از سهم صادرات نفت ازجمله دستاوردهای شرکت فلات قاره در سال ٩١ بود، به اجرای چندین پروژه جمع آوری گازهای همراه نفت در مناطق عملیاتی این شرکت اشاره کرد و یادآور شد: مناطق بهرگان، سیری، لاوان و خارک از جمله مناطقی هستند که به ترتیب پروژه های جمع آوری گازهای همراه در آنها راه اندازی می شود.

وی همچنین به برنامه تولید زودهنگام از میدان گازی کیش اشاره کرد و افزود: برنامه آغاز تولید زودهنگام از این میدان به هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران ارسال شده و امیدواریم تا پایان سال این امر محقق شود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، تولید٣ هزار مگاوات برق از گاز در قشم را از جمله مصوبه های جدید اعلام کرد و افزود: در سال جدید ١٧ حلقه چاه اکتشافی، توصیفی و توسعه ای روی میدان های جدید مستقر حفر خواهد شد که ٨ چاه آن مربوط به میدان های مشترک است.

زیرکچیان زاده با اشاره به تدوین و انتشار مجموعه مقررات حفاری دریایی در سال ٩١ افزود: در سال گذشته ٢٤ دکل و جک آپ خشکی و ثابت تکمیل و راه اندازی شد.

مدیرعامل شرکت نفت فات قاره همچنین به قرارداد توسعه ۳ میدان نفتی هیدورکربوری توسن، اسفندیار و فاز دوم میدان سروش که در سال جاری منعقد می شود، اشاره کرد و از مذاکره با یک شرکت خارجی برای توسعه میدان فرزاد B خبرداد.

وی با اشاره به پیش بینی تولید روزانه 20هزار بشکه از میدان توسن گفت: در این میدان لرزه نگاری 3 بعدی انجام شده، سازه در مرحله طراحی انتخاب شده و با توجه به HOA تفاهمنامه اولیه امضا و فعالیت ها وارد بخش اجرا شده است.

زیرکچیان زاده، با بیان این که در نیمه اول سال جاری قرارداد میدان اسفندیار نهایی و امضا خواهد شد به طرح توسعه میدان سروش اشاره کرد و افزود: برای فاز دوم میدان سروش، MDP طرح در نیمه اول سال جاری برای تزریق گاز نهایی خواهد شد که باعث افزایش ضریب بازیافت به 18تا 20 درصد خواهد شد و در نهایت افزایش تولید از این میدان را خواهیم داشت که رقم و طرف قرارداد آن هنوز نهایی نشده است.

وی، با بیان این که سال گذشته حدود 2 میلیارد دلار در طرح توسعه میدان های نفت وگاز منطقه خلیج فارس سرمایه گذاری شده است، گفت: در این مدت حدود 4 میلیارد دلار قرارداد جدید هم با شرکت های خارجی امضا شده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران همچنین با اشاره به فعال کردن منابع مالی داخلی برای اجرای طرح های توسعه ای این شرکت در سال 91 گفت: منابع شرکت نیکو، بانک ملت، اوراق مشارکت، صندوق توسعه ارزی، صندوق توسعه ملی و ماده٢٢ از جمله این منابع بودند.
 
وی همچنین با اشاره به فعالیت ٧ نوع از منابع مالی در این شرکت گفت: اوراق مشارکت ارزی، صندوق ذخیره ارزی و ماده ٢٢ در سال آینده فعال خواهد شد. 

زیرکچیان زاده درباره توان داخلی این شرکت نیز گفت: سال گذشته ٤٦٠ میلیارد تومان خرید در این شرکت انجام شد که ٤ برابر سال٩٠ بود و٩٠ درصد آن نیز از منابع ایرانی تهیه شد. 

وی همچنین از امضای قرارداد ساخت ١٤٠ست تاج سر چاهی به ارزش ٨٥ میلیارد تومان در سال گذشته با سازندگان داخلی خبر داد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به افزایش سهم ساخت داخل در طرح NGL سیری گفت: در سال NGL ٩١ سیری با کامل ترین فرایند به عنوان یکی از افتخارات ما به بهره برداری رسید و نخستین NGL در خاورمیانه محسوب می شود که محصول پنتان تولید می کند.

گفتنی است که شرکت نفت فلات قاره به عنوان دومین شرکت توسعه ای شرکت ملی نفت ایران شناخته شده است، بر این اساس و با توجه به اجرای طر حهای توسعه ای در این شرکت، هم اکنون عملیات لرزه نگاری٣ بعدی در بسیاری از میدان های تحت پوشش فلات قاره، به طول2800 کیلومتر در آ بهای خلیج فارس در حال انجام است.

از سوی دیگر، در سال گذشته روی10 میدان خلیج فارس عملیات لرزه نگاری صورت گرفت که میدان های مشترک آرش، فرزاد AوB  و ساتر از جمله آ نها بوده اند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار