مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبي گفت: طبق برنامه ریزی فشرده پیمانکاران طرح ، راه اندازی پالایشگاه فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی ، تکمیل بخش دریایی فازهای ١٧ و ١٨ و نیز حفاری چاه‌های لایه نفتی این حوزه بزرگ تا پایان سال جاری انجام خواهدشد.

موسي سوري در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با تشریح آخرین روند توسعه ٥ مگا پروژه گازی جهان در میدان مشترک پارس جنوبی، از آغاز ورود گاز شیرین به پالایشگاه فاز ١٥ و ١٦ این میدان در هفته گذشته خبر داد و اعلام کرد: بر همین اساس و مطابق برنامه ریزی فشرده پیمانکاران طرح ، راه اندازی پالایشگاه فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی ، تکمیل بخش دریایی فازهای ١٧ و ١٨ و نیز حفاری چاه‌های لایه نفتی این حوزه بزرگ تا پایان سال جاری انجام خواهدشد.

سوری تصريح کرد: با مجموعه اقدام های موثر انجام شده، هم اکنون پیشرفت طرح توسعه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی در دو بخش پالایشگاه ساحلی و تاسیسات فراساحلی به بیش از ٩٠ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: همزمان با آغاز تزریق گاز شیرین در هفته گذشته، راه اندازی تاسیسات یوتیلیتی( تامین آب، بخار و آب‌گیر) این طرح عظیم ملی هم آغاز شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون تست و راه اندازی تجهیزات و واحدهای فرآیندی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی آغاز شده و با توجه به پیشرفت چشمگیر عملیات ساخت، نصب، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی تجهیزات پالایشگاهی، پیش بینی می‌شود تا پیش از پایان سال جاری عملیات پالایش و تصفیه گاز ترش در فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی آغاز شود.

سوری درباره توسعه بخش فراساحل این پروژه و برنامه انتقال و تولید گاز از فازهای ١٥ و ١٦ با بیان این که پیشرفت طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی سکوهای دریایی این فازها به حدود ٨٠ درصد رسیده است، از تاخیر زمانی پیمانکاران این طرح به عنوان یکی از دلایل عمده عدم انطباق زمان بندی برنامه ای با پیشرفت واقعی این طرح نام برد.

وی گفت: لوله گذاری زیر دریایی این پروژه مشترک گازی حدود ٩٧ درصد، حفاری دریایی ٨٨ درصد و ساخت پالایشگاه بیش از ٩١ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

سوری، اظهار داشت: طرح توسعه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی یکی از طرح‌های قدیمی میدان مشترک پارس جنوبی است که هدف از اجرای آن استخراج ٥٦ میلیون متر مکعب گاز ترش از میدان مشترک و پالایش و تولید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد، یک میلیون تن اتان و یک میلیون و ١٠٠ هزار تن گاز مایع (بوتان و پروپان) در سال است.

مدیرعامل شرکت پیمانکار و مدیر کنسرسیوم فازهای ١٥ و ١٦ گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده، تلاش می شود با راه اندازی پالایشگاه، گاز ترش تولیدی سایر فازها را همزمان با ٢٢ بهمن، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به پالایشگاه منتقل شود.

سوری همچنین در خصوص توسعه ناوگان دکل های حفاری ایران و اقدام های انجام شده در این میدان مشترک نفتی و گازی اظهار داشت: در نتیجه رایزنی ها و توسعه شبکه های متنوع کاری به منظور شتاب گیری توسعه طرح های این میدان مشترک با قطر، هم اکنون ١٥ دستگاه دکل و جک آپ دریایی به منظور انجام عملیات حفاری در لایه های مختلف نفت و گاز مشغول به کار هستند.

سوری افزود: در طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی سه دستگاه حفاری پیشرفته، در سایر فازهای پارس جنوبی هر کدام یک دستگاه و در لایه های نفتی دو دستگاه و در عملیات مشبک کاری و اسید کاری چاه ها نیز دو دستگاه فعالیت می‌کنند.

وي گفت: با تمهیدات اندیشیده شده، تعداد کل جک آپ و دکل های حفاری دریایی در این میدان مشترک گازی تا پیش از پایان سال جاری افزایش خواهد یافت.

سوری عنوان کرد: بر اساس اعلام پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت نفت و گاز پارس، پیش بینی می شود تعداد دکل های دریایی در پارس جنوبی تا پایان امسال به حدود ٢٠ دستگاه و در سال آینده به ٢٨ دستگاه افزایش یابد.

سوری از بومی سازی انواع کمپرسورها، توربوکمپرسورها، توربین ها، شیرآلات، اتصالات سوپر آلیاژی، انواع پمپ‌ها ، انوع لوله ها، سازه‌های فلزی دریایی، سیستم‌های DCS و دهها کالا و تجهیزات مهم دیگر در اثنای به کارگیری گسترده شرکت های ایرانی در توسعه پارس جنوبی خبر داد و گفت: دستیابی به این مهم موجب تحقق آرمان دیرینه صنعت نفت در داخلی سازی طرح ها و پروژه هاست./س
برچسب ها: پارس جنوبی ، نفت ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار