فعالان سياسي مصري که سرگرم جمع آوري امضا به منظور درخواست برگزاري انتخابات پيش از موعد رياست جمهوري در مصر هستند اعلام کردند تاکنون بيش از دو ميليون امضا به اين منظور جمع آوري کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز ، تلاش براي جمع آوري امضا اين ماه با شرکت فعالان مخالف محمد مرسي رئيس جمهور مصر آغاز شد. فعالان مصري مي گويند مرسي نتوانسته است اهداف انقلاب ژانويه 2011 را که منجر به سرنگوني حسني مبارک شد تحقق بخشد. 
داوطلبان تلاش براي جمع آوري امضا از شهروندان را براي درخواست برگزاري انتخابات پيش از موعد به سراسر مصر گسترش داده اند و نام شورش را براي اين حرکت انتخاب کرده اند. 
يک جوان مصري به نام يوسف جابر گفت: اوضاع در مصر در دوره حکومت مرسي بدتر شده است. از زمان به قدرت رسيد مرسي در 11 ماه پيش کشور فاقد انسجام است و وضع اقتصادي بهتر نشده است و اوباشگري و سرقت و غارت اموال مردم ادامه دارد.
کساني که طومارهاي فعالان مصري را امضا مي کنند مي گويند به رئيس جمهور اعتماد ندارند و خواستار سلب اعتماد از او هستند. مرسي در ژوئن 2012 براي دوره چهار ساله انتخاب شد. حاميان رئيس جمهور مصر جمع آوري امضا عليه او را خيانت مي دانند. اما يکي از داوطلبان در حرکت شورش به نام محمدعلي مي گويد اخوان المسلمين با تلاش براي سيطره بر همه مراکز دولتي به کشور خيانت کرده است. محمد علي گفت: «ما ابتدا تعامل بهتري با محمد مرسي داشتيم ولي او از روزي که قدرت را به دست گرفت روياهاي ما و قانون اساسي و دادگستري ما را به سرقت برد و همه نهادهاي مصر را به دست اخوان المسلمين سپرد. او مزدور آمريکايي ها است و طرح هاي يهودي ها و آمريکايي ها را اجرا مي کند به همين علت من به حرکت شورش پيوستم».
دوره حکومت مرسي با بحران هاي پياپي مواجه بود که موجب کاهش حمايت مردمي از او به ميزان کمتر از پنجاه درصد شده است. قطع مکرر جريان برق و جنگ با اسلام گرايان مسلح در سينا و افزايش مستمر قيمت مواد غذايي و کمبود سوخت و افزايش گسستگي سياسي در کشور از جمله عواملي است که نخستين رئيس جمهور منتخب مصر را در موضع دفاعي قرار داده است. 
فعالان جنبش شورش اميدوارند روز سي ام ژوئن در نخستين سالگرد آغاز رياست جمهوري مصري تظاهرات گسترده اي مقابل کاخ رياست جمهوري برگزار کنند. 
اما برخي مصري ها مي گويند انداختن همه مسئوليت اوضاع کنوني مصر به گردن مرسي، ظالمانه است. احمد خالد جوان مصري مي گويد: من با حرکت شورش مخالف هستم. آنها از ابعاد کاري که مي کنند آگاه نيستند. ما رئيس جمهوري غيرنظامي را براي دوره اي چهار ساله انتخاب کرده ايم و بايد دوره اش را کامل کند. مرسي کشور را در حالي که ويران شده و بدهکار بود تحويل گرفت. 
اما بسياري از گروه هاي سياسي مصري مانند الوفد و الدستور و جنبش کفايه حمايت خود را از فعالان حرکت شورش اعلام کرده اند. رهبران اين حرکت مي گويند شش هزار داوطلب در سراسر جهان در اين طرح شرکت دارند و اين تلاش در شهرهاي بزرگ مانند قاهره و اسکندريه با استقبال زيادي مواجه شده است. اين حرکت همچنين صفحه اي در پايگاه فيسبوک ايجاد کرده است که شهروندان از طريق آن مي توانند حمايت خود را از اين حرکت اعلام کنند. 







برچسب ها: بین الملل ، مصر ، امضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار