موزه های مردم شناسی دریچه و بستری است برای آشنایی نسل های جدید با تاریخ، آداب و رسوم، باورها و شیوه زندگی نسل های پیشین که نسل امروز را با میراث مادی و معنوی برجا مانده از گذشته پیوند می دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

موزه ها به عنوان پایگاه های ثبت عناصر فرهنگی نقشی مهم در ماندگاری، معرفی و انتقال عناصر فرهنگی دارند و مکان هایی هستند که نسل جدید را با نسل های گذشته پیوند می زنند.
به طور کلی موزه به مجموعه ای از آثار و اشیایی اطلاق می شود که در محلی نگهداری و به معرض نمایش گذاشته شده اما این مجموعه نمایشگاهی است که فرهنگ و هنر، معماری و تاریخ یک یا چند منطقه را به نمایش می گذارد.
به همین دلیل اهمیت ایجاد موزه ها در همه کانون های جمعیتی و در شهرها، از نیازها و ضرورت های زندگی اجتماعی شده است.
در موزه ها، علاقه مندان به فرهنگ و تمدن با صرف زمانی اندک، سفری طولانی به اعماق تاریخ می کند و با مشاهده آثار بر جا مانده نیاکان با فضا و نحوه زیست طبیعی، فرهنگی و اجتماعی آنان آشنا می شوند.
شهرستان بروجن به عنوان یکی از شهرستان های مهم استان چهارمحال و بختیاری از پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی برخوردار است که بخشی از این ظرفیت فرهنگی در موزه مردم شناسی این شهر در خانه حفیظی که خود از آثار تاریخی ارزشمند شهر بروجن است به نمایش در آمده است.
مجموعه خانه حفیظی، مربوط به اواخر دوره قاجار است که در سال ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و هم اکنون به عنوان موزه مردم شناسی شهر بروجن به همت استاد بهرامی فعال شده است.
در این موزه، ظروف سنگی، مسی و چوبی، ابزارهای کشاورزی، ابزارهای نخ ریسی، کتاب و نسخه های خطی و قدیمی، سماور و قوری های قدیمی، انواع پوشاک، کفش و لباس های محلی و سنتی و صدها اثر تاریخی و مجسمه های سنگی که نماد روش زندگی مردم در گذشته است به نمایش گذشته شده است.
در این موزه، مجموعه مجسمه های سنگی مشاغل سنتی چون نانوایی، قصابی، ریسندگی، رنگرزی و قالیچه بافی، زندگی مردم در فصل های مختلف با شرایط آب و هوایی سرد و گرم، کشاورزی و دامداری، مکتب خانه و شیوه تحصیل در قدیم و جشن عروسی، هر کدام در قالب مجموعه های مختلف در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
بازدیدکنندگان از این موزه همچنین با چگونگی تهیه خمیر و نان، مشک زنی، کار با دستاس (آسیاب دستی)، نخ ریسی، هاون چوبی و سنگی، انواع ترازو و قپان به شیوه سنتی آشنا می شوند.
در یکی از اتاق های این بنای تاریخی همه امکانات یک خانه سنتی جانمایی شده که در وسط آن یک کرسی قرار دارد و انواع خشکبار و همچنین میوه هایی چون انار و هندوانه روی سینی بزرگی قرار گرفته است.
کارشناس میراث فرهنگی شهرستان بروجن گفت: خانه حفیظی که به عنوان مکان موزه مردم شناسی بروجن انتخاب شده یکی از بنای تاریخی با اهمیت استان چهارمحال و بختیاری است.بهادر نوروزی افزود:  این بنا متعلق به دوره قاجار است و از شاخص های معماری این مکان، هشتی ورودی بنا است که دارای هشت درب ورودی، محل انتظار با سه ساختمان، حیات اصلی خانه، خانه کارگران و اصطبل است.
وی افزود: ستون ها، طاق های منزل و سردری های آن به سبک معماری سازه های اسلامی است و رنگ منزل و به خصوص رنگ درب و پنجره ها از ترکیب سه رنگ اصلی زرد، قرمز و آبی است.
مسئول و بانی موزه مردم شناسی بروجن نیز گفت:  بیش از 150 مجسمه سنگی با موضوع آداب و رسوم و فرهنگ قدیم مردم برای معرفی این بخش از فرهنگ شهرستان بروجن به نمایش گذاشته شده است.
بهرام بهرامی افزود: با توجه به علاقه مردم به زندگی گذشتگان و یادگارهای نیاکانشان، سعی شده تا شیوه زندگی و فرهنگ مردم در قالب مجسمه و اشیاء برجا مانده از دوره های قدیم در معرض دید مردم قرار گیرد.
وی در خصوص اهداف فعال سازی موزه مردم شناسی در قالب مجسمه های سنگی اظهار داشت: موزه ها نقش بی بدیل در ماندگاری فرهنگ بومی نسل های گذشته و انتقال آن به نسل های آینده دارد.
بهرامی، نقش موزه ها را در توسعه گردشگری مهم برشمرد و تصریح کرد: ضعف اطلاع رسانی و آگاهی سازی اذهان عمومی در خصوص فرهنگ گذشتگان، از موانع پیش روی موزه ها به عنوان ابزارهای محرک گرشگری است.
مسئول موزه مردم شناسی بروجن ادامه داد: این موزه از ابتدای امسال فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و پذیرای گردشگران و علاقه مندان به میراث فرهنگی است.
بهرامی افزود: جذب و افزایش بازدیدکنندگان موزه ها و آثار تاریخی به جامانده از گذشتگان در ایران نیازمند تعامل، همفکری و برنامه ریزی مسئولان بخش های فرهنگی و خدمت رسان جامعه است.
در قطعنامه ی شماره 5 دوازدهمین مجمع عمومی کمیته ی بین المللی موزه ها ایکوم  (ICOM  که در 28 مه 1977 میلادی درمسکو برپا شد، روز 18 مه همزمان با 28 اردیبهشت به عنوان روز جهانی موزه ها اعلام شد و از آن سال در این روز در همه کشورهای عضو، مراسمی برای معرفی موزه ها اجرا می شود.
شهر بروجن با بیش از 52 هزار نفر جمعیت، مرکز این شهرستان در فاصله 62 کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است./س

برچسب ها: گذر ، فرهنگ ، مردم ، بروجن ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ستوده
۱۵:۰۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
سلام خیلی موزه‌ی جالب و زیبایی بود توصیه میکنم در سفر به بروجن حتما ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
خیلی خوب بود ممنون