"اما جي کلر" تحليلگر گاردين در مقاله جديد خود تحت عنوان "جاسوسي اطلاعات آسوشيتدپرس از سوي دولت آمريکا تهديدي براي آزادي بيان و رسانه در آن کشور" اذعان مي کند که اين اقدام رسوايي بزرگي براي دولت اوباما بوده و سبب مي شود تا بي اعتمادي ملت آمريکا به دولت آن کشور افزايش يابد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين ؛ نويسنده با اذعان به سرکوب گسترده آزادي بيان و رسانه در کشور آمريکا مي نويسد "در دوره زمامداري "جورج دبليو بوش" رييس جمهور پيشين آمريکا خبرنگاران آمريکايي با يکديگر پيمان بستند که حتي در صورت متحمل شدن هزينه از آزادي مطبوعات رد آن کشور دفاع خواهند کرد. آنان اظهار داشتند که "آزادي بيان و رسانه حمايت مي کنيم حتي اگر بخاطر آن مجبور شويم به زندان برويم. شش سال پيش روزنامه نگاراني چون "متيو کوپر"، "والتر پينکوس" و "جودي ميلر" از افزايش محدوديت بر آزادي بيان در آمريکا ابراز نگراني کردند و اظهار داشتند که روزنامه نگاري تحقيقي در آمريکا رو به زوال است. پس از بوش نوبت به زمامداري دولت اوباما رسيد." 

نويسنده در ادامه با اشاره به جاسوسي دستگاه قضايي و دولت آمريکا از خبرنگاران آن کشور مي افزايد "روز گذشته خبري منتشر شد مبني بر آنکه دستگاه قضايي آمريکا به مدت دو ماه به ضبط مکالمات تلفني بيش از 20 خط خبرنگاران خبرگزاري "آسوشيتدپرس" پرداخته است. خوب است که به ياد آوريم اوباما پيش تر مدعي شده بود که ما (آمريکايي ها) با کمک يکديگر مي توانيم اعتماد عمومي را ايجاد نماييم و نظامي مبتني بر شفافيت، مشارکت عمومي و همکاري را ايجاد کنيم. با اين حال امروز هر شهروند آمريکايي نسبت به وعده هاي اعلام شده از سوي اوباما دلسرد شده است. دولت بوش از افشاي اسناد مرتبط با استراق سمع دستگاه قضايي آن کشور جلوگيري نمود. دولت اوباما نيز همان مسير را پيموده است." 

نويسنده با اشاره به جو بي اعتمادي عمومي در کشور آمريکا نسبت به دولت آن کشور مي افزايد "ما شهروندان آمريکايي نيز بخشي از پروسه استراق سمع دولت آمريکا هستيم چرا که ما نيز قطعا از تلفن يا وسايل ارتباط جمعي از جمله رايانه استفاده مي کنيم.دولت اطلاعات و مکالمات بسياري از ما را ضبط مي کند. نهادهايي در آمريکا اطلاعات ما را ضبط مي کنند که صلاحيت اين کار در حوزه اختيارات آنان نيست. اين کار نقض آشکار حريم شخصي و خصوصي شهروندان و همچنين سازمان هاي خبري است."
 
نويسنده در ادامه مي افزايد "آيا دولت اوباما واقعا سعي دارد تا خود را توجيه کند. در اين ميان کاخ سفيد خود را از اين ماجرا مبرا دانسته است و در اين باره افزوده است "ما اطلاعي از تلاش وزارت دادگستري آمريکا در استراق سمع مکالمات تلفني خبرنگاران آسوشيتدپرس نداشتيم. ما در اقدامي که مصداق عمل محرمانه است نقشي نداشته ايم. اوباما ديگر نمي تواند از جمله "من نمي دانستم" استفاده کند. همانگونه که اطلاعات افشا شده به ما نشان مي دهند، دولت آمريکا فناوري هايي را در اختيار دارد که مي تواند از طريق آنها به استراق سمع و جمع آوري اطلاعاتي بپردازد که خواهان آن است." 


برچسب ها: روزنامه ، اوباما ، رسوایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار