به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، اين درحالي است كه برخي نهادهاي اجتماعي و خانواده ها درباره آموزش مهارت هاي زندگي در جامعه بين جوانان بسيار ضعيف عمل مي كنند.
روابط اجتماعي مسيرهاي جامعه پذيري را براي جوانان مهيا مي كند به نحوي كه آنان همانند يك عضو صالح و سالم وارد جامعه مي شوند و از رفتارهاي انحرافي نوجوانان و جوانان جلوگيري مي شود.
يعني درواقع جوانان ياد مي گيرند چگونه تصميم گيري كنند و تفكر خلاق و انتقادي داشته باشند، چگونه احساس مسئوليت پذيري را در خود افزايش دهند و از همه مهم تر چگونه نحوه رفتار مناسب با همسالان را ياد بگيرند.
از كاركردهاي اصلي مهارت هاي زندگي ارتقاي سلامت روحي- رواني افراد است و جوانان در طول اجراي برنامه هاي مدون آموزش هايي درباره افزايش خودآگاهي، تصميم گيري حل مسئله، تفكر انتقادي، تفكر خلاق، كنترل هيجان ها در افراد فرا مي گيرند.
اين آموزش ها بيشتر از سوي نهادهاي درگير با مسائل اجتماعي به جوانان داده مي شود.
با توجه به مسائل و بحران هاي پيش روي جوانان ضروري است كه اقدام هاي اساسي تري در اين بخش انجام شود.
تحقيقات نشان مي دهد كه 50درصد از كودكاني كه آموزش مهارت هاي زندگي ديده اند در برخورد با مشكلات با اعتماد به نفس بيشتري مواجه شده اند.
براساس آمارها 30درصد از طلاق ها در سال اول و 60 درصد آن نيز در 7 سال اول زندگي اتفاق مي افتاد. عمده مشكلات طلاق نيز به دليل نداشتن آگاهي از زندگي زناشويي است. /س