سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: ستون اصلی مراقبت از مادران، گروه مامایی است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، «سعید جلیلی» ظهر امروز در مراسم روز جهانی ماما و تقدیر از ماماهای نمونه‌ی استان زنجان با تبریک روز جهانی ماما، تصریح کرد: میزان مرگ و نحوه‌ی مراقبت از مادران باردار از شاخص‌های توسعه‌ای هر کشور است.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در سلامت مادران، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری بر سلامت بهتر مادران نه تنها وضعیت سلامت مادر و خانواده را بهبود می‌بخشد بلکه تعداد زنان مولد نیروی کار و وضعیت سلامت اقتصاد کشور را افزایش می‌دهد.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: در جهان روزانه هزار زن جان خود را بابت مسائل بارداری از دست می‎دهند و بنا به تخمین سازمان ملل در سال 1990 حدود 546 هزار زن در سراسر جهان هنگام زایمان جان خود را از دست دادند که این آمار در سال 2008 به 358 هزار مورد کاهش یافت.

این مقام مسوول با اشاره به نتایج به دست آمده از اجرای نظام کشوری مراقبت مرگ مادری، یادآور شد: طبق نتایج به دست آمده طی سال‎های 80 تا 84 نشان می‌دهد که 78 درصد مادران فوت شده در بیمارستان‌ها زایمان کرده‌اند و 77 درصد مادران فوت شده در دوره‌ی پس از زایمان فوت شده‌اند.

جلیلی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی مشاوره و ارائه‌ی خدمات مامایی، ادامه داد: مرکز مشاوره و ارائه‌ی خدمات مامائی به محلی اطلاق می‌شود که طبق ضوابط و مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای انجام خدمات مامایی در سطوح مختلف بهداشتی و درمانی مطابق با حدود و اختیارات تعیین شده خدمات ارائه می‌دهند که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم شود.

وی خاطرنشان کرد: از اهداف عمده‌ی مرکز مشاوره و ارائه خدمات درمانی می‎توان به تأمین، حفظ و ارتقاء ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای و آموزشی خود مراقبتی به زنان و دختران و استفاده بهینه از توان نیروهای کارآمد و متخصص برای پیگیری و برطرف کردن مشکلات درمانی اشاره کرد.

منبع:خبرگزاری ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.