خسته و بي حوصله به خانه ها برمي گرديم و براي بي‌قراري ها و ناآرامي هايمان بهانه گيري مي کنيم. در اين ميان وقتي صحبت از تأثير چيدمان خانه بر اين احوال مي شود، عده‌اي از گراني مي گويند که اجازه تغيير چيدمان را به آن ها نمي‌دهد، ولي بايد دانست ما وسايل غيرضروري زيادي داريم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،تا به حال از خودتان پرسيده ايد چرا بايد به چيدمان خانه مان توجه کنيم؟ تا به حال اين احتمال را داده‌ايد که ممکن است شيوه چيدن وسايل منزل ارتباط مستقيمي با وضعيت سلامت جسمي و رواني شما داشته باشد؟

واقعيت اين است که اهميت اين موضوع بسيار بيشتر از آن چيزي است که تصور مي کنيد. چيدمان مناسب منزل فراتر از زيبايي بخشيدن به ظاهر منزل و ايجاد تناسب بين وسايل آن است. بر همين اساس تصميم گرفتيم سلسله مباحث چيدمان را با بهره گرفتن از نظر متخصص و کارشناس منتشر کنيم تا همه ابعاد آن در نظر گرفته شود.



ضرورت چيدمان مناسب خانه

دکتر فاطمه کاتب، استاد و عضو هيئت علمي دانشگاه در تبيين اهميت و ضرورت توجه به چيدمان خانه در گفت وگو با خراسان گفت: ابتدا بايد به اين موضوع بپردازيم که چه ضرورتي وجود دارد که ما در دنياي امروز و به خصوص در جوامع شهري با چيدمان درست آشنا شويم.

در گذشته مردم کمتر دچار آسيب هاي رواني و مشکلاتي از اين قبيل مي شدند ولي متأسفانه در زندگي هاي امروز انواع و اقسام آلودگي ها وجود دارد. آلودگي هاي صنعتي و صوتي، آلودگي هوا و به خصوص آلودگي هاي بصري که روان و زندگي ما را بدون آن که متوجه باشيم به شدت تحت تأثير قرار داده است.

خستگي و بي قراري در محيط هاي دور از طبيعت

مردم احساس مي کنند خسته اند، پريشان و بي قرارند ولي علت آن را نمي دانند. يکي از مهم ترين علل اين حالات شرايط محيطي نامناسب است که متأسفانه نه در محيط هاي کاري به آن توجه شده است و نه در محيط خانه و زندگي. ما ساعت ها در محيط هايي به سر مي بريم که رنگ، صدا و فضاي مناسب در آن وجود ندارد.

ارزش هايي که در گذشته وجود داشت مثل چشم اندازهاي طبيعت ديگر در دسترس ما نيست و شيوه زندگي به گونه اي است که اگر باغچه اي نداريم که به آن آب بدهيم، گلداني هم در خانه نگه نمي داريم.مجموع اين مسائل ضرورت مباحثي مثل چگونگي چيدمان وسايل منزل را دوچندان مي کند.

امروزه از نظر علمي کاملا به اثبات رسيده است که وجود گل و باغچه و به طور کلي محيط مناسب تا چه اندازه در بهبود وضعيت رواني افراد نقش دارد و در پژوهش‌هاي متعدد تأثير آن روي افرادي مثل بيماران خاص و بدحال يا محيط هايي مثل مهدهاي کودک به اثبات رسيده است. حال که مانند گذشته طبيعت در زندگي مان حضور ندارد، بايد سعي کنيم با طبيعت آشتي کنيم.

امروز هرکسي به خاطر بيماري يا مشکلي که دارد به متخصص مراجعه مي کند ولي کسي از خودش نمي پرسد منشاء درد چيست؟ يا چرا برخي ها دوست ندراند در خانه هايشان بمانند؟ چرا بعضي  بچه ها دوست ندارند در خانه باشند؟ يکي از دلايل اصلي اين است که محيطي که در خانه داريم را دوست نداريم.

غيرضروري ها حذف شود

خسته و بي حوصله به خانه ها برمي گرديم و براي بي‌قراري ها و ناآرامي هايمان بهانه گيري مي کنيم. در اين ميان وقتي صحبت از تأثير چيدمان خانه بر اين احوال مي شود، عده‌اي از گراني مي گويند که اجازه تغيير چيدمان را به آن ها نمي‌دهد، ولي بايد دانست ما وسايل غيرضروري زيادي داريم.

براي شروع فرآيند مناسب تا رسيدن به وضعيتي درست از چيدمان افراد بايد ابتدا تأمل و با ارزيابي مشخص کنند که:

۵ گام آغازين

اشکالات و نقص ها را پيدا کنيد

1 - از نظراعضاي خانواده،چيدمان خانه چه مشکلي دارد؟ و از سويي چه واقعيت‌هايي دارد؟ به هر روي همه ايده آل هايي در نظر دارند که گاهي با واقعيت موجود فاصله بسيار زيادي دارد. ولي اگر بخواهيد با واقعيت و شرايط موجود در پي زيبايي باشيد.حتما بايد مشکلات و موقعيت خانه را به طور کامل در نظر بگيريد.

 پيش از رفتن به سراغ راه حل ها سعي کنيد اول اشکالات و نقص ها را پيدا کنيد. اين کار را براي تمام نقاط منزل از سرويس بهداشتي گرفته تا اتاق نشيمن، اتاق خواب و ... انجام دهيد و همه را بنويسيد.

تهیه فهرستي از وسايل غير ضروري

2 - فهرستي دقيق از وسايل غير ضروري و بدون استفاده که مدت هاست از آن ها استفاده نمي کنيد، تهيه کنيد. اين فهرست شامل وسايلي که تنها کارکرد دکوري و تزييني دارند نيز مي شود.

البته منظور وسايلي که دوستشان داريم و از آن ها لذت مي بريم مثل يک تابلوي زيبا نيست، وسايلي که آن ها را دوست نداريم و حوصله ما را سر برده و به دلايلي مثل اين که هديه است يا حيف است و ... آن ها را نگه داشته ايم.

عزم خود را براي اين کار جزم کنيد

3 - بايد ببينيد چقدر براي انجام اين کار جدي هستيد. هر کسي که براي اين کار هدفي ندارد، موفق نخواهد شد؛ مانند کساني که در کارهايشان بي هدف هستند و طعم موفقيت را نمي چشند، پس عزم خود را براي اين کار جزم کنيد.

چقدر بودجه دارید

4 - مسئله بعد، توان مالي عزم خود را براي اين کار جزم کنيدو بودجه لازم براي اين تغييرات است. خوب است تمام اعضاي خانواده خواسته هاي شان را درباره شرايط يک محيط مطلوب بيان کنند. سپس مشخص کنيد که دقيقا چه مبلغي را مي توانيد براي اين کار اختصاص دهيد. ممکن است بخواهيم فقط از وسايل موجود استفاده کنيم.

ايده ها يا برنامه ها را مشخص کنیم

5 - مشخص بودن برخي ايده ها يا برنامه هايي که مدنظر است نيز کمک کننده است؛ مثل اين که آيا قصد داريد خانه را نقاشي کنيد يا خير يا به تازگي نقاشي کرده ايد يا ...
 پس از اين مراحل به صورت کاربردي وارد بحث اصلي خواهيم شد که در آن به نکات لازم خواهيم پرداخت. همه مي‌خواهيم زندگي مناسب با هر شغل و با سطح بودجه اي که داريم، تجربه کنيم و از زندگي و فضاي اطراف مان لذت ببريم.

برچسب ها: چیدمان ، باشگاه ، شبانه ، خستگی ، خانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار