غزال تیزپای فوتبال ایران زبان سرخی دارد. این خصیصه از همان زمانی که در تیم ملی بازی می کرد، وجود داشت. بازیکنی که همان موقع هم بدون پروا حرف هایش را میزد و ترسی از مدیران نداشت، امروز هم مقابل کفاشیان و مدیریت قابل بحث او جبهه گرفته و رفتارهای مدیر فدراسیون فوتبال را تاسف بار می خواند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، غزال تیزپای فوتبال ایران زبان سرخی دارد. این خصیصه از همان زمانی که در تیم ملی بازی می کرد، وجود داشت. بازیکنی که همان موقع هم بدون پروا حرفهایش را میزد و ترسی از مدیران نداشت، امروز هم مقابل کفاشیان و مدیریت قابل بحث او جبهه گرفته و رفتارهای مدیر فدراسیون فوتبال را تاسف بار می خواند.



خداداد عزیزی که خیلی ها او را با گلی که به استرالیا زد و تیم ملی را راهی جام جهانی کرد، می شناسند گفت وگویی در مورد اتفاقات اخیر فوتبال ایران، تبانی و شانس صعود تیم ملی به جام جهانی برزیل با فرهیختگان انجام داده که در ادامه می خوانید.

مطمئنا خداداد عزیزی با توجه به شناختی که از این فوتبال دارد، بهتر می تواند درباره حواشی اخیر لیگ دسته اول و تبانی بین تیم ها و بازیکنان حرف بزند.

کاش همین چیزهایی که شنیده اید، باشد. اتفاقات خیلی بیشتر از اینهاست. در فدراسیونی که هر روز یک قانون من درآوردی از آن بیرون می آید، انتظار چه چیزی را دارید؟ بازیکنان محروم در لیگ یک به راحتی با تعویض شماره پیراهن به میدان میروند و بازیکنی که در نیمه اول در لیست تیمش نبوده و روی سکو نشسته بود، با سوت داور در نیمه دوم در زمین حاضر است! نظارتها در این لیگ در حد لیگ جزایر دورافتاده است.وقتی نمی توانند پای دلالن را از فوتبال قطع کنند، چه انتظاری دارید؟

اتفاقا علی کفاشیان هم در برنامه زنده این مساله را تایید کرد.

با تایید کفاشیان باید گریه کرد! واقعا متاسفم که آقای کفاشیان می آید و تایید می کند که تبانی هست، دوپینگ هست و خرید و فروش هست. آقایان در این فوتبال را تخته کنند و بروند خانه شان. وقتی نمی توانند بر فوتبال مدیریت کنند و دیگران درباره فوتبال تصمیم گیری می کنند، بروند خانه شان. شاید یکی آمد و دلش به حال فوتبال و جوانان سوخت و کاری انجام داد. آقای کفاشیان به راحتی بسیاری از اتفاقات زشت و تاسف آور را تایید کرد و واقعا معلوم نیست چرا همچنان پشت میز ریاست نشسته است.

به نظرتان کفاشیان چه کاری در قبال این قضیه می توانست انجام دهد اما نکرده؟

به نظرتان وظایف یک رئیس فدراسیون فوتبال چیست؟ هم قبلا و هم الان درباره این نکته که مدیریت کفاشیان به درد فوتبال نمی خورد، حرف زده بودم. وقتی زیرمجموعه یک فرد به دلالن اجازه دهند که رخنه کنند باید هم شاهد این مشکلات باشیم. ما در کجا موفق بودیم؟ تیم های ما همه در آسیا حذف شدند و استقلال هم با آژانکشی به مرحله بعد رفت.

تیم ملی هم مانند همیشه با اما و اگر روبه رو است و همه باید دست به دعا بردارند شاید دوباره رنگ جام جهانی را ببینیم. تیم های لیگ برتری از نظر کیفی و فوتبالی کدامیک از فوتبال دوستان را راضی کرده اند و در لیگ یک هم این اتفاقات. در دسته های پایین تر هم که شاهد زد و خورد و چاقوکشی و تبانی هستیم. پس این فوتبال به چه درد میخورد؟ با این کار دلالان بیشتر از قبل به بدنه فوتبال رخنه و با خیال راحت کارشان را دنبال می کنند. چیزهایی که می بینم، باعث می شود بیشتر از قبل دلسرد شوم و نمیدانم اصلا باید چه بگویم.

پس به نظرتان مربیان منشوری غیرقانونی اجازه فعالیت دارند؟

خب وقتی با چیزهای من در آوردی به آنها اجازه فعالیت می دهند، اسمش را چه می توان گذاشت؟ این مربیان مورد رافت قرار گرفته اند! مگر می شود کسی که خلاف کرده، آن هم در فوتبال مورد رافت اسلامی قرار بگیرد. پس فوتبال آلمان، ترکیه و ایتالیا چقدر از نظر مدیریتی از ما عقب هستند که خلافکاران را مورد رافت قرار نمی دهند.

یوونتوس با آن همه سابقه و قهرمانی و هوادار به لیگ دسته پایین می رود اما ما اینجا افراد را مورد تشویق قرار می دهیم. ما کسی را که با خرید و تطمیع افراد به فوتبال ضربه میزند مورد رافت قرار می دهیم. آقایان! فوتبال با رافت به جایی نمیرسد. به نظرتان این ضعف از مدیریت نبوده؟ آقایان کاری می کنند که فوتبال ایران دست دلالان بیفتد. قانون فیفا در مورد زد و بندبازها و خلافکاران حوزه فوتبال مشخص است اما ما هر روز قانون را عوض می کنیم.

یک روز به خاطر تخلف دروازه بان خارجی و تبانی او، ورود دروازه بان خارجی را ممنوع می کنیم و روز بعد می گوییم بگذارید دروازه بان خارجی به ایران بیاید. یک روز می گویند سقف قرارداد داریم و بعد می گویند سقف نداریم. آقایان! فوتبال ایران هم سقف ندارد. بله دوستان سقف را دزدیده اند تا شما سرتان به ستاره ها گرم باشد! آقایان نمی خواهند باور کنند کار از پایه خراب است.

به نظرتان راهکاری وجود ندارد که پای دالالن از فوتبال ایران قطع شود؟

دلتان خوش است؟ دلالان به بدنه فوتبال رسوخ و کار کردن را غیرممکن کرده اند. هر کسی که مخالف آنها باشد، باید برود خانه نشینی! قطع کردن پای دلالها در فوتبال ایران تقریبا غیرممکن است ولی تا جایی که امکان دارد، باید آنها را از فوتبال دور کرد. درست مانند فوتبال ایتالیا که مقامات بالاذست آنها را رو کردند، باید در اینجا هم یک عزم ملی برای ریشه کن کردن آنها داشت. وگرنه کسی از داخل نمی تواند آنها را از فوتبال دور کند و نمیتوان با دست خالی به جنگ آنها رفت.

از این بحث بگذریم. شما در مورد تیم ملی نقد داشتید. خصوصا زمانی که سرمربی این تیم یک فرد چشم آبی خارجی باشد. به نظرتان حرف های کیروش بهانه گیری است یا فضا برای کار او وجود ندارد؟

کیروش یکی از بهترین مربیانی است که به ایران آمده است. در بزرگی او شکی نیست. اما نباید تمام اختیارات را دست او بدهیم. الان به جایی رسیده ایم که شانس کمی برای حضور در جام جهانی داریم. مقصر این اشتباهات کیست؟ آیا فقط مشکل مدیریتی داشته ایم و در بازی ها به مشکل تاکتیکی و فنی بر نخورده ایم؟

اما این مساله را که الان دست هایی هست تا او موفق نشود و فرد مورد نظر خود را برای هدایت تیم ملی بیاورند هم باید جدی گرفت. هیچ خبری از تیم ملی بدون اینکه برخی دوستان بخواهند به بیرون درز نمی کند و این نشان می دهد که در آینده ای نه چندان دور باید
منتظر اخبار شگفت انگیزی باشیم.

به نظرم کیروش می تواند فوتبال ایران را نجات بدهد اما برخی نزدیکان او نمی خواهند. همه باید حواسشان باشد و بدانند شاید حضور در جام جهانی به فوتبال ما کمک نکند و چه اینکه تا الان هم نکرده اما نگاه جهان را به ایران و فوتبال مان عوض خواهد کرد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار