دكتر زكريا يازرلو خبر داد: گزارش تحليلي ملي كشور براي تدوين دستور كار توسعه پس از 2015 به سازمان ملل ارائه مي گردد.

 
 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران وي با بيان اينكه يكي از دستاوردهاي اصلي كنفرانس ريو+20 در ژوئن 2012 ، دستور كار توسعه پس از 2015 و اهداف توسعه پايدار SDG مي باشد،كشورهاي عضو متعهد شدند در فاصله ريو+20 تا 2015 " به ايجاد يك فرآيند بين الدولي فراگير ، شفاف و باز براي تمام ذينفعاندرخصوص اهداف توسعه پايدار، با رويكرد گسترش و بسط اهداف جهاني توسعه پايدار، توافق شده توسط مجمع عمومي سازمان ملل متحد "اقدام نمايند.
وي ادامه داد :اين يك فرايند چند ذينفعي جهاني خواهد بود كه مشتمل بر كنشگران سازمان ملل و جوامع مدني به منظور ايجاد چارچوبي فراگير براي كشورهاي درحال توسعه و توسعه يافته مي باشد.
يازرلو افزود: با سرسيد موعد اهداف توسعه هزاره تا سال 2015 ، در اجلاس ريو+20 بر ايجاد چارچوبي جديد براي توسعه جهاني پس از 2015 تاكيد گرديد. علي رغم تمركز قوي اهداف توسعه هزاره بر توسعه پايدار در ابتداي قرن 21 و هدايت زندگي مردم در سراسر جهان به سمت بهبود موثر ، هنوز ميليون ها نفر از نابرابري هاي اجتماعي و اقتصادي رنج مي برند.
وي با اشاره به اينكه كشور جمهوري اسلامي ايران نيز در اواخر سال 2012 در ليست كشورهاي مشورتي قرار گرفت؛ افزود: در همين خصوص سازمان حفاظت محيط زيست جمهوري اسلامي ايران با همكاري برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) به منظور هم­انديشي با گروه­ها و اقشار مختلف اجتماعي از قبيل نمايندگان بخشهاي دولتي ، عمومي و خصوصي و سازمان­هاي مردم نهاد با همراهي اساتيد دانشگاه­ها، اقدام به برگزاري نشست­هاي مشورتي در سطح ملي نمود.
معاون آموزش و پژوهش سازمان محيط زيست افزود: تاكنون 5 نشست مشورتي تدوين دستور كار توسعه پس از 2015 در استانهاي گيلان،كرمانشاه،اصفهان،شيراز و مشهد خبر داد و بيان داشت: فرهيختگان ، اساتيد دانشگاهها و كنشگران اجتماعي ، دستگاههاي دولتي، بخش خصوصي و معماران توسعه در استانداري ها و شوراي برنامه ريزي استان در اين نشست مشورتي حضورداشتند.
وي با اشاره به پيشينه و تحولات صورت گرفته در گذار از اهداف توسعه هزاره به اهداف توسعه پايدار ،تاكيد كرد: سازمان ملل و شوراي حكام محيط زيست با شكست در دستيابي به اهداف توسعه هزاره ، به اين نتيجه رسيدند كه توسعه پايدار در صورتي نهادينه خواهد شد كه خود انگيخته باشد و انگيزه دروني و مزيتهاي هر قوم ،مليت ،جنس و قشري فوران يابد و با تلفيق آنها اهداف توسعه پس از 2015 تدوين گردد.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط زيست  افزود: اجلاسهاي بين المللي از جمله استكهلم، ريو، ژوهانسبورگ و ريو+20 براي جامعه جهاني دستاوردهايي داشته است و 3 رويكرد مفهوم سازي توسعه پايدار و توسعه دانش در اين حوزه،نهادسازي براي دستيابي به اهداف،برنامه ريزي و ارزشيابي كشورها را پيگيري نموده است.
وي ادامه داد: اصل 50 قانون اساسي تبديل به گفتمان نگرديده است و در جوامع علمي اين اصل حداقل دو رويكرد دارد، يكي تخريبي(توسعه اي) و ديگري انقباضي(توسعه بدون تخريب).
دكتر يازرلو تاكيد كرد: حفاظت محيط زيست يك وظيفه همگاني و فراورده اجتماعي است و بايد آحاد جامعه در آن شركت داشته باشند و بايستي سرزميني پاك و توسعه يافته به نسلهاي بعد انتقال يابد.
وي خاطر نشان كرد: سند ملي محيط زيست جمهوري اسلامي ايران حاصل بازشناسايي و سازماندهي ظرفيتهاي علمي و اجرايي كشور است و چشم انداز اين سند مترصد يك محيط زيست سالم ، بالنده و فرصت آفرين و زيبا است.
اين مقام مسئول از برگزاري دو نشست مشورتي تدوين دستور كار توسعه پس از 2015ديگر نيز در تهران خبر داد و گفت: نتايج تمام نشستها در گزارش تحليلي ملي كشور براي تلفيق با گزارش كشورهاي ديگر به منظور تدوين دستور كار توسعه پس از 2015 به سازمان ملل ارائه مي گردد./ل
برچسب ها: سند ، ملی ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار