مدیر عامل سابق فرابورس گفت:راه اندازی حاکمیت شرکتی می تواند در افزایش کار آمدی شرکت های سرمایه گذاری مفید باشد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،‌ مصطفی امید قائمی ، با بیان مطلب بالا، در پاسخ به پرسشی مبنی بر  نقش شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ در بهبود حاکمیت شرکتی بنگاهای اقتصادی گفت: شرکت‌های سرمایه گذار به لحاظ اینکه تخصصی به کار هلدینگ داری مشغول هستند می توانند با انجام این کار به مفید بودن کارهای شرکتی کمک کنند.

مدیرعامل شرکت آینده نگر درادامه برای روشن شدن این موضوع به موضوع راه اندازی مفید حاکمیت شرکتی در شرکت‌ها پرداخت و گفت: اگر این اتفاق به درستی در شرکت ها رخ بدهد می تواند در افزایش کار آمدی شرکت های سرمایه گذاری تاثیر مثبتی داشته باشد.

امید قائمی ادامه داد: سهامداران عمده در طول سال با شرکت در ارتباط هستند و نظر این سهامداران در انتخاب هیات مدیره شرکت ، در راستای منافع این سهامداران است ولی سهامداران خرد تنها سالی یک بار در مجمع شرکت حضور پیدا می کنند و منافع آنها در شرکت ها کمتر درنظر گرفته می شود.

مدیرعامل شرکت آینده نگر تاکید کرد: با اعمال حاکمیت شرکتی و ایجاد دپارتمان روابط سرمایه گذاران ،  روابط سهامداران خرد و عمده تنظیم می شود و برابری حقوق سهامداران درنظر گرفته خواهد شد.

مدیرعامل سابق فرابورس گفت: در حاکمیت شرکتی باید درنظر داشت که منافع مالکان شرکت و سهامداران خرد از کجا تامین می شود. در واقع حاکمیت شرکتی مشخص می کند شرکت در جهت منافع چه کسانی حرکت می کند.

بر اساس این گزارش، حاکمیت شرکتی روابط میان مجموعه ای از افراد و نهادها را مورد هدف قرار              می دهد که در جهت گیری و اثربخشی سازمان ها از جمله سهامداران، هیأت مدیران، مدیریت، کارکنان، مشتریان، تأمین کنندگان مالی و نهادهای قانونی و دولتی ،تأثیر بسزایی دارد.

هدف از اعمال حاکمیت شرکتی رعایت و اعمال اصولی است که توازن مناسبی بین آزادی عمل مدیریت و پاسخگویی و رعایت منافع ذینفعان مختلف از جمله رعایت حقوق سهامداران، رفتار عادلانه با سهامداران، شفافیت، مسئولیت های هیأت مدیره و اخلاقیات برقرار می کند.

یادآور می شود نخستین همایش ملی حاکمیت شرکتی در راستای تحقق سند چشم انداز، روزهای یازدهم و دوازدهم اردیبهشت ماه با همکاری شرکت بورس اوراق بهادار تهران و دانشگاه الزهرا برگزار می شود.

در این همایش دو روزه مقالات و سخنرانی های تخصصی در راستای کاربردی شدن دستورالعمل های حاکمیت شرکتی از سوی مدیران بورسی و اساتید دانشگاهی ارایه می شود./عب

برچسب ها: اقتصاد ، بورس ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار