عضو مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد استفاده از رژيم غذايي مناسب و مصرف ميوه و سبزي تازه و سالم را عاملي مهم و تاثير گذار در پيشگيري از سرطان معده عنوان کرد.


 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهددکتر کاظم انوري با اشاره به اينکه سرطان معده از شايعترين سرطانها در کشور به شمار مي رود و در آمارهاي منتشر شده 14 درصد کل سرطانها در مردان را به خود اختصاص داده است اظهار داشت :‌ نگهداري مواد غذايي در يخچال و دقت در پخت  مواد غذايي، استفاده از لبنيات ، سبزيجات سالم ، ميوه ها و حبوبات که حاوي ويتامين هاي A  و. C مي باشند ، استفاده از آب شرب بهداشتي از جمله راهکارهاي مهم تغذيه اي در پيشگيري از سرطان معده به شمار مي رود

معاون مدير گروه انکولوژي و راديوتراپي دانشگاه  علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه بهتر است مواد غذايي به صورت آب پز استفاده شود و در صورت امکان کمتر بصورت سرخ کردني و کبابي باشد خاطر نشان کرد:‌همچنين  استفاده از غذاهاي آماده و کنسروي که براي ماندگاري آنها از موادي مانند بنزن و نيترات استفاده مي شود و نيز استفاده از غذاهاي مانده، ثابت شده است که خطر بروز سرطانهاي دستگاه گوارش را افزايش مي دهد.

دکتر کاظم انوري با اشاره به اينکه سن شايع اين بدخيمي دهه ششم عمر است اما وقوع آن در سنين پايين تر نيز ممکن است ايجاد شود گفت :‌اين بيماري اگر زود تشخيص داده شود بطور کامل قابل علاج است و بر عکس در زماني که ديرتشخيص داده شود ممکن است از معده فراتر رفته و به نقاط ديگر بدن دست اندازي کند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بيان اينکه توجه به علائم باليني سرطان مي تواند به کشف زودتر بيماري کمک کند افزود : کاهش وزن غير قابل توجيه ، بي اشتهايي ، علايم مبهم سوء هاضمه مثل احساس پري سر دل ، احساس سيري زودرس، تهوع ، استفراغ ، استفراغ خوني يا وجود خون در مدفوع که بصورت مدفوع سياهرنگ خون را نشان مي دهداز جمله علائم اين بيماري به شمار مي رود .

دکتر کاظم انوري اظهار داشت :‌همچنين بروز علائم کم خوني مانند سرگيجه ، کم حوصلگي ، کم رمقي که مي تواند به علت از دست دادن خون به دنبال وجود اين بدخيمي باشد از ديگر علائم بيماري به شمار مي رود.

عضو مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد تاکيد کرد : داشتن يک يا چند علائم ممکن است در بيماريهاي ديگر معده نيز وجود داشته باشد و مراجعه به پزشک متخصص و انجام اقدامات تشخيصي و درماني ضروري است .

دکتر کاظم انوري در خصوص درمان سرطان معده گفت :‌درمان اصلي سرطان معده در مراحل اوليه جراحي است و راديو تراپي و شيمي درماني در صورت نياز بصورت تکميلي انجام مي شود.دردرمان مراحل پيشرفته بيماري نيز از اقدامات جراحي،راديوتراپي و شيمي درماني در درمان استفاده مي شود/س 

 

برچسب ها: مصرف ، میوه ، و ، سبزی ، کاهش ، ابتلا ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.