عضو هيات علمي دانشكده تربيت‌بدني و علوم ورزش دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: افراد در فصل گرما بايد به نوع لباس و ميزان آب مصرفيِ حين و پس از فعاليت ورزشي خود توجه كنند تا بدن‌شان دچار كم‌آبي نشود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ سيد‌حسين مرعشيان اظهاركرد: براي انجام فعاليت‌ ورزشي مناسب و علمي، افراد بايد زمان فعاليت و اصول لازم را مانند اين‌كه كفش ورزشي و تغذيه مناسب داشته باشند را رعايت كنند.

وي ادامه‌داد: باتوجه به اين‌كه هوا رو به گرم شدن است، به ورزشكاران توصيه مي‌شود به آب بدن خود توجه  داشته باشند و بايد اين موضوع را مدنظر قرار دهند كه نبايد بدن آ‌ن‌ها دچار كم‌آبي شود.

اين استاد دانشگاه بيان‌كرد: ورزشكاران بايد توجه داشته باشند كه براي تمرين نبايد از لباس پلاستيكي استفاده كنند. بسياري از افرادي كه به دنبال كاهش وزن هستند، فكر مي‌كنند اگر لباس‌شان پلاستيكي باشد، عرق بيشتري كرده و وزن آن‌ها بيشتر كاهش مي‌يابد كه اين تفكر اشتباه است.

وي افزود: با فعاليت بدني، دماي بدن افزايش پيدا كرده و موجب گرم شدن بدن مي‌شود كه در اين شرايط تعريق صورت گرفته تا بازهم بدن خنك شود و به حالت اوليه بر‌گردد. افرادي كه لباس پلاستيكي مي‌پوشند بايد بدانند كه بدن آن‌ها عرق مي‌كند اما تبخير صورت نمي‌گيرد كه در اين وضعيت بدن او گرم مي‌ماند و اين شرايط به سود بدن نيست.

مرعشيان بيان‌كرد: اما افرادي كه براي انجام فعاليت‌ ورزشي از لباس نخي استفاده مي‌كنند، اين اقدام باعث مي‌شود كه عرق بدن خارج شده و بدن خنك شود. دركل به خاطر دلايلي كه عنوان شد، به افراد توصيه مي‌كنيم كه براي فعاليت ورزشي به ويژه در فصل گرما از لباس‌ پلاستيكي استفاده نكنند.

وي در ادامه درباره زمان پرداختن به فعاليت ورزشي در فصل گرما گفت: زمان ورزش كردن به شرايط فرد بستگي دارد؛ بعضي از افراد صبح و برخي ديگر عصر را براي انجام ورزش توصيه مي‌كنند. افرادي كه صبح را پيشنهاد نمي‌كنند به اين دليل است كه مي‌گويند افراد در طول شب هفت يا هشت ساعت را به صورت افقي مي‌خوابند و زماني‌كه ساعت شش صبح بيدار مي‌شوند و بدن به صورت عمودي قرار مي‌گيرد، بلافاصله بدن را با ورزش كردن از حالت ريلكسي خارج و فشار زيادي به قلب و عروق وارد مي‌كنند كه به همين دليل فعاليت ورزشي در صبح خيلي توصيه نمي‌شود.

عضو هيات علمي دانشكده تربيت‌بدني و علوم ورزش دانشگاه شهيد چمران اهواز پرداختن به فعاليت‌هاي ورزشي را در زمان عصر بهترين تايم براي ورزش كردن برشمرد و عنوان‌كرد: در فصل گرما نيز پيشنهاد مي‌شود بين ساعت 18 تا 21 را جهت انجام فعاليت ورزشي در نظر بگيرند.

وي خاطرنشان‌كرد: افراد حين ورزش نيز بايد آب معدني و يا شربتي كه دوز قندي آن پايين باشد، مصرف كنند و بعد از فعاليت ورزشي هم از مايعات بسيار، ميوه و سبزيجات استفاده كنند. دركل بايد آب بدن را تامين كنند تا دچار كم‌آبي نشود./س
برچسب ها: چگونه ، گرما ، ورزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.