مدیر گروه بیماریهای غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از هر3نفر در جهان یک نفربه فشارخون بالا مبتلاست.

 فشارخون فشاری است كه خون ، موقع عبور از رگ های خونی به دیواره آنها وارد می كند.

نوسانات فشار خون طبیعی اند. مثلاً فشار خون وقتی استراحت می كنید یا خوابیده اید افت می كند، وقتی فعالیت یا ورزش می كنید بالا می رود؛ اما اگر فشارخون بالا باقی بماند طبیعی نیست.

فشارخون بالا یك بیماری طبی وخیم است كه "هیپرتانسیون" نیز نامیده می شود. این بیماری باعث می شود قلب شما فشار كاری بیشتری تحمل كند.

روح الله زحمتکش در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان افزود: 50 درصد از افرادیکه دچار فشارخون بالا هستند ، از بیماری خود اطلاعی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری فشارخون بیماری است که به مغز ،چشم و کلیه ها آسیب جدی می رساند.

فشار خون ، مهمترین علت مرگ ومیر بیماری های قلبی وعروقی در کرمان

زحمتکش با اشاره به اینکه درچند دهه قبل مرگ ومیر ناشی از بیماری هایی همانند تیفوس ، طاعون و... بوده ، گفت: متاسفانه دنیای ماشینی امروز با کمکهای خود این سوغات نامیمون را به ارمغان آورده است ،به طوری که یکی ازدلایل عمده بیماری قلبی وعروقی ناشی از فشار خون بالا است.

فشارخون بالا دومین بیماری شایع بعد ازدیابت است.

عباس اطمینان ، فوق تخصص فشار خون نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان با اشاره به اینکه فشار خون بالا دومین بیماری شایع بعد از دیابت است ، افزود: نکته ی هشدار دهنده این است افراد زیادی وجود دارند که به بیماری فشار خون مبتلا هستند اما ازبیماری خود اطلاعی ندارند.

وی با تأکید بر اینکه اندازه گیری فشار خون در سن های مختلف ضرورت دارد ، تصریح کرد: با کنترل فشار خون می توانید زندگی سالمی را آغاز کنید تا میزان ابتلا به بیماری ها کاهش یابد.

کاهش وزن ، یکی از موثرترین راههای درمان فشار خون بالا

اطمینان ، کاهش وزن را یکی از موثرترین راههای درمان فشار خون عنوان کرد و افزود : افرادی که مبتلا به فشار خون هستند با کاهش وزن می توانند بیماری خود را کنترل کنند .

اطمینان با اشاره به اینکه بیماری فشار خون با نحوه درست زندگی بهبود می یابد ، خاطر نشان کرد : بیماران مبتلا به فشار خون بالا می توانند با اصلاح شیوه زندگی داروی کمتری مصرف و عوارض این بیماری را کاهش بدهند .

فعالیت بدنی مناسب ، یکی از مهمترین عوامل کاهش و کنترل فشار خون

فوق تخصص بیماری فشار خون خاطرنشان کرد: فعالیتهای بدنی مناسب به انجام ورزش های حرفه ای محسوب نمی شود.

اطمینان استفاده از دوچرخه ، شنا کردن و پیاده روی را از جمله فعالیت های بدنی مطلوب عنوان کرد و گفت: 5 روز در هفته ، حدأ قل 35 دقیقه تا یک ساعت باید این ورزش ها ادامه یابد.

مصرف نمک وروغن موجب فشارخون بالا می شود.

وی با اشاره به اینکه عادات غذایی نامناسب از جمله مصرف زیاد نمک وروغن موجب فشارخون بالا می شوند تصریح کرد: این عادات غذایی غلط باید تغییر کند.

اطمینان گفت : نمک را باید از سبد غذایی حذف و ادویه های مختلف را جایگزین آن کرد .

وی با اشاره به اینکه مصرف لبنیات ، دوری از استرس ، ورزش و اجتناب از مصرف دخانیات در جلوگیری از ابتلاء به فشار خون بالا موثرند ، یادآور شد: مصرف میوه ، سبزی ، آجیل وخشکبار باید بدون نمک و به مصرف خام استفاده کنند.

جلال آزمندیان ، فوق تخصص پیوند کلیه نیز به خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: اگرفشار خون بالا به موقع تشخیص داده ودرمان نشود می تواند هزینه های زیادی بر فرد تحمیل کند.

وی گفت: تشخیص بیماری فشار خون بسیار ساده وبه سادگی می توان بدون هزینه واتلاف وقت به عدد فشار خون پی برد واگر فشار خون بالا به موقع تشخیص داده ودر مان نشود هزینه های زیادی رابر فرد وجامعه تحمیل می کند.

آزمندیان با اشاره به اینکه عوارض فشار خون بالا زیاد است ، افزود: فشار خون بالا با گذشت زمان می تواند تمام ارگانهای بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه نوسانات فشار خون طی 24ساعت یک امر طبیعی است ، خاطر نشان کرد: زمانی که می دویم ، از پله بالا می رویم یا دچار هیجان واسترس می شویم فشار خون بالا می رود و اگر این امر روی ندهد فرد دچار مشکل است.

آزمندیان تصریح کرد: ژنتیک ، نوع تغذیه ،استرس های محیط ، داروها ، رژیم غذایی حاوی نمک زیاد و ... از عوامل ابتلا به فشار خون بالا هستند که باید جدی گرفته شوند./ع

گزارش از : آذر عسکرپور

برچسب ها: بیماری ، فشارخون ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.