همه پيامبران (ع) از جمله حضرت محمد (ص) طي ماموريت الهي خود از ابزارهاي گوناگوني نظير تبشير و انذار برای برانگيختن مردم برای انجام بعضی كارها و اجتناب آنان از برخي ديگر، بهره برده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ "حریم طه" عنوان برنامه ای از گروه قرآن و تفسیر رادیو قرآن است که به بررسی آیات الهی درخصوص پیامبر اکرم(ص) می پردازد و در برنامه روز دوشنبه 26 فروردین ماه  با اشاره به   آیاتی از سوره های  حج, احزاب  و فرقان موضوع بشارت ها و انذارهای رسول اکرم(ص) را بررسی می شود.
پیامبران(علیهم السلام) طی مأموریت الهی خود، از ابزارهای گوناگونی برای برانگیختن مردم به سوی بعضی از کارها و اجتناب دادن آنان از برخی دیگر، بهره برده اند. 
 شماری از آیات قرآن انذار و تبشیر را به عنوان دو عامل عمده برای ارشاد پیامبران(علیهم السلام) برشمرده اند. 
این دو شیوه انگیزشی چنان از اهمیت برخوردار است که گاهی به عنوان ویژگی های جایگزین برای اصل مقام نبوت تلقّی می شود. 
قرآن کریم در مواردی حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) را به عنوان بیم دهنده آشکار «نذیرٌ مبینٌ» ذکر کرده است. (اعراف: 184) با این همه نکته مهم این است که قرآن کریم هرگز عنوان «بشیر» یا «مُبشّر» را به عنوان یک جایگزین مستقل برای مقام نبوی در نظر نگرفته است بر خلاف واژه های «نذیر» و «منذر» که به تنهایی استفاده می شودو دو واژه بشیر و مبشر به ترتیب، با واژه های نذیر و منذر ممزوج میشود این نحوه کاربرد به طور ضمنی به این نکته اشاره دارد که پیامبران(علیهم السلام)پیش از ترغیب مردم به انجام اعمال نیک، به هدایت پیروانشان از بستر بازداری آنان از گمراهی (انذار) توجه داشته اند این فرضیه هنگامی با احتمال بیش تری موردقبول است که ما به این حقیقت توجه کنیم که حرکت های هدایتگرانه انبیاء(علیهم السلام)معمولاً با سختی و دشواری همراه بوده است و این همراهی دعوت با دشواری موجب می شده که مردم به سمت پیامبران(علیهم السلام)رهنمون شوند و دعوت آن ها را لبّیک گویند. خداوند در آیه 94 سوره اعراف می فرماید: «ما هیچ پیامبری را در هیچ شهری نفرستادیم، مگر آن که مردم آن جا را به سختی گزند گرفتار کردیم تا شاید خضوع و زاری کنند.» این مطلب در آیه 42 سوره انعام نیز تکرار شده است. 
پيامبر (ص) نسبت به خطاهاي اعتقادي حساسيت ويژه اي نشان مي دادند و در تصحيح خطاهاي اعتقادي تنها به تذكر اكتفا نمي كردند، و در صورت لزوم به ريشه يابي انحراف هاي اعتقادي نيز مي پرداختند. 
در سيرة پيامبر هيچ گاه اغراق در وعده يا وعيد ديده نمي شود؛ يعني انذار در حدي نيست كه مخاطب دچار وحشت فراوان شده و خود را دور از بخشش الهي ببيند و همچنين در ترغيب به اعمال صالح نيز چنان از رحمت و مغفرت خداوند سخن گفته نمي شود كه انسان تصور كند حتي با زير پا گذاشتن حريم محرمات مي تواند وارد بهشت شود؛ بنابراين حد اعتدال در اجراي هر دو مورد رعايت مي شود. 
حجت الاسلام  سید جواد بهشتی در برنامه"  حریم طه " ضمن بررسي زندگي رسول اكرم (ص)، با بهره جستن از آيات و روايات معتبر به نحوه استفاده از انذار و تبشير در تبليغ پيامبر اسلام پرداخته و دلايل ضرورت اين استفاده را بيان نموده است. 
برنامه "حریم طه" به سردبیری و تهیه کنندگی سیدمحمدرضا میری و گویندگی رضا خضرائی شنبه، دوشنبه و پنجشنبه هرهفته ساعت 9:35 به مدت 20دقیقه از شبکه رادیویی قرآن برروی موج اف ام ردیف 100مگاهرتز پخش می شود./ي2

برچسب ها: حریم طه ، رادیو ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار