معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزايش توجهات به استحصال مواد معدني و جلوگيري از خام فروشي مواد معدني را مورد تاكيد قرار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا؛ وجيه اله جعفري با اشاره به برنامه هاي اجرايي سال 91 به بخشي از اقدامات انجام شده دراين بخش اشاره كرد و گفت: تدوين آيين نامه اجرايي استراتژي بخش معدن و توجه بيش از پيش به بخش اكتشاف و فرآوري با تاكيد بر حضور بخش خصوصي از مواردي بود كه مورد توجه قرار گرفت.
وي از تدوين استراتژي بخش معدن خبر داد و ابراز اميدواري كرد تا 3 ماهه اول سالجاري مراحل عمياتي شدن آن به ظهور برسد چرا كه بخش معدن يكي از بخش هاي پايه اي در اقتصاد كشور به شمار مي آيد.
معاون معدني وصنايع معدني گفت:تعداد پروانه هاي بهره برداري حوزه معدن در دولت هاي نهم و دهم 6 هزار فقره با 3.3 هزار ميليارد تومان بود كه اين تعداد در هشت سال قبل از آن 4.6 هزار فقره با 500 ميليارد تومان سرمايه گذاري بوده است.


جعفري در ادامه با بيان اينكه مديريت صحيح براي استحصال مواد معدني با جلوگيري از خام فروشي برنامه اصلي حوزه معدن در سال جاري است ، اعلام كرد: در سال گذشته توليد همه مواد معدني به جز دو مورد رشد داشته است.
به گفته وي، در بخش اكتشاف مقرر شده است تا طي سالجاري بتوانيم مساحتهاي ناشناخته بيشتري را با حضور بخش خصوصي مديرت و مورد شناسايي قرار دهيم.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، شناسايي و پي جويي براي پايش محدوده هاي اكتشافي و معدني را مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: تا كنون حدود 7 درصد مساحت كل كشور تحت پوشش درآمده اند همچنين بيش از 45 درصد امكان بررسي مجدد براي بررسي اكتشاف وجود دارد كه با تلاش همكاران تا 3 ماهه اول سالجاري پهنه بندي به منظور فراخوان عمومي استانها انجام خواهد شد.
وي ادامه داد: اولويت بخش معادن بر روي معادن فلزي به دليل ارزش‌آنها خواهد بود چرا كه بخش فلزي نيازمند شتاب بيشتري در زمينه اكتشاف است و در قانون اصلاح معادن موارد مناسبي دراين راستا در نظر گرفته شده است.
معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه تشكيل ستادهاي اجرايي توسعه بخش معدن  را از برنامه هاي امسال ذكركرد و گفت: اين ستاد حمايتهاي خاص از جنبه هاي مالي و فرايند صدور مجوزها را در بخش معدن در دستور كار خود قرار خواهد داد.
جعفري همچنين با اشاره به برگزاري 17 نشست شوراي عالي معادن در سال گذشته، يادآور شد: در اين سال هماهنگي هاي خوبي ميان دستگاه ها صورت گرفت و تعاملات گسترده اي نيز در راستاي كمك به معدن انجام شد.
وي گفت: مديريت صحيح براي استحصال مواد معدني با بكارگيري از فناوري هاي نوين از جمله برنامه هاي مهم اين حوزه در سال جاري است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه در سال 91  تلاش شد تا براي استحصال مواد معدني از باطله ها از  فناوري هاي جديد نيز به كار گرفته شود افزود: تلاش براي جلوگيري از خام فروشي و ارزش افزوده واقعي محصول جزو برنامه هاي اصلي سال جاري نيز در حوزه معدن خواهد بود.
به گفته جعفري،‌ايجاد فضاي مناسب براي بخش معدن و توجه به زنجيره نهايي  نيز از ديگر برنامه هاي سال جاري در حوزه معدن  است.
جعفري در ادامه راه‌اندازي  كار گروه توسعه معدن و صنايع معدني را  از تصميمات خوب و اثر گذار سال گذشته در حوزه معدن دانست و افزود: اين كار گروه تاكنون چهار جلسه برگزار كرده كه آخرين نشست آن با حضور رييس جهموري در سمنان بوده است.
وي تخصيص 250 ميليارد تومان اعتبار براي حوزه معدن سمنان را در سفر استاني هفته گذشته دولت از جمله دستاوردهاي اين كار گروه عنوان كرد.
معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنين به راه اندازي سيستم كدكس در حوزه معدن اشاره كرد و ابراز اميدواري كرد مراحل عملياتي شدن آن طي سالجاري اجرايي شود./س
برچسب ها: صنایع ، معدن ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار