معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در کشور حدود 40 میلیارد تن ذخیره معدنی وجود دارد، گفت: 98 درصد معادن کشور در اختیار بخش خصوصی و مابقی در اختیار بخش دولتی قرار دارد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،وجیه الله جعفری عصر دوشنبه در اولین نشست کارگروه توسعه معدنی استان سمنان افزود: عمده مواد معدنی که در اختیار دولت است شامل سنگ آهن، سرب و روی است.

وی ایران را از نظر تنوع معدنی جزو 10 کشور برتر جهان خواند و گفت: در ایران 68 نوع ماده معدنی شناسایی شده است.

اولويت هاي سرمايه گذاري در حوزه معدن استانها مشخص شده است

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي كنسانتره مس، كاتد مس، آلومينا، برخي فرو‌آلياژها، كنسانتره تيتانيوم و الياف شيشه در اولويت سرمايه گذاري بخش معدن قرار دارد افزود: هم اكنون با تكميل و نهايي شدن طرح پيش امكان‌سنجي صنايع معدني در 31 استان كشور اولويت هاي سرمايه گذاري در حوزه معدن و صنايع معدني مشخص شده است.

جعفري ادامه داد: هدف از اجراي اين طرح به روز رساني اطلاعات و آمار مربوط به واحدهاي صنايع معدني، شناسايي مزيت‌هاي اقتصادي هر استان و اولويت‌بندي سرمايه‌گذاري‌ها در حوزه معادن و صنايع معدني بود.

وي افزود: با اجراي اين طرح مطالعات پيش امكان سنجي درباره معادن و صنايع معدني هر استان تهيه و براي هر استان ارسال شد كه سرمايه‌گذاران مي‌توانند براي آغاز مطالعات امكان سنجي سرمايه‌گذاري خود در حوزه معادن و صنايع معدني استفاده كنند.

جعفری با اشاره به اینکه 12 معدن فعال طلا در کشور وجود دارد ادامه داد: این معادن در سه سال گذشته فعال شده اند و میزان معادن مس و آهن نیز به ترتیب 39 و 133 معدن است.

سمنان از استانهای برتر در بخش معدن است

استاندار سمنان نیز در این نشست سمنان را از استانهای برتر در بخش معدن دانست و گفت: سمنان از نظر داشتن ذخایر نمک و گچ جزو برترین های کشور است.

عباس رهی با تاکید برغنای این استان در بخش معدن افزود: باید از مواد معدنی به نحو احسن استفاده کنیم.

برآورد وجود 350 میلیون تن ذخایر معدنی در استان سمنان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز به استخراج سالانه 14 میلیون تن مواد معدنی در این استان اشاره کرد و گفت: ذخایر معدنی در استان سمنان 350 میلیون تن برآورد می شود.

  علی پور نبوی افزود : سمنان در زمینه تولید گچ ، نمک ، سلستین و زئولیت در رتبه اول، سولفات سدیم رتبه دوم و زغالسنگ و کرومیت در رتبه سوم کشور قرار دارد.

وی افزود: این استان از نظر تعداد معادن در رتبه پنجم و از نظر حجم استخراج در رتبه ششم قرار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در خاتمه اضافه کرد: در سال گذشته 50 فقره پروانه بهره برداری، 72 فقره پروانه اکتشاف و 33 فقره پروانه گواهی کشف در این استان صادر شد./ک

برچسب ها: معدن ، دولتی ، استخراج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.