یک کارشناس سازه گفت: نظارت دست اندرکاران عرصه ساخت وساز ورعایت استانداردهای بین المللی، مقاومت ساختمان ها را در برابر زلزله حفظ می کند.

محمد محتشم در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه صنعت ساختمان دردنیای امروز دستخوش تکنولوژی های پیشرفته و جدید شده است گفت: هم اکنون به راحتی می توان پيشرفت تكنولوژي روز صنعت ساختمان را كه در جهت ارتقا كيفيت و استحكام پروژه هاي عمراني روز دنيا به كار مي رود مشاهده كرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون استحکام و معماری ساختمان ها مورد توجه دست اندرکاران عرصه ساخت و ساز است تصزیح کرد: علي رغم توجه به اين صنعت و با وجود معماری غنی ایرانی و ذوق وسلیقه  در مهندسی ساختمان اما به دلایل مختلف  از جمله بالا رفتن روز افزون قیمت مصالح و نیز جنبه سرمایه گذار بودن مسکن در کشور، موجب شده تا توجه به مقاوم سازی ساختمان ها تا حدودی کم رنگ شود.

وی افزود: پایین آمدن مقاوم سازی ساختمان  ها در حالی است که بخش زیادی از مناطق کشور بر روی گسل قرار دارد و منطقه ما را جز مناطق زلزله خیز محسوب کرده است.

این کارشناس سازه ادامه داد: اخیرا مقاوم سازی در عرصه ساخت وساز به ویژه  در برابر زلزله  مورد توجه  مسئولان مربوطه قرارگرفته ولی همچنان راه زیادی تا رسیدن به استانداردهای بین المللی داریم که این امر با نظارت صحیح و اصولی بیشتر سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظرمحقق خواهد شد.

این کارشناس  سازه در خصوص توجه به نوسازی بافت های فرسوده نیز گفت:  نزدیک به 70هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که 14هزار هکتار آن سهم تهران است ،بنابراین نوسازی این مناطق با بهره گيري از تکنولوژی نوین ساختمانی به ارتقاء کيفيت ساخت کمک مي کند و از جمله راههاي دسترسي مناسب جهت امداد در مواقع بحران به شمار مي رود.

وی نداشتن سرمایه کافی مالکین  جهت ساخت و نوسازی  واحد مسکونی را از جمله دلایل کندی روند نوسازی بافت های فرسوده شهری عنوان کرد وگفت:عدم اطمینان ساکنین این مناطق به سود آوری پروژه های اجرایی نیز از دیگر عوامل طولانی شدن نوسازی بافت های فرسوده به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه  به طور میانگین در تهران حدود ده منطقه در محدوده بافت فرسوده قرار داند خاطرنشان کرد و گفت: این مناطق  بیشتر در معرض تهدید زلزله و مشکلات بعد آزآن هستند، حمایت دولت با فزایش تسهیلات  برای نوسازی این بافت ها و نیز کمک به ایمن سازی ساختمان های در حال ساخت  می تواند نقشی اثر گزار بر روند اجرای ساخت وسازهای کنونی ایفا کند./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۳۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۲
باسلام می گم این ساختمان های
هوشمند برعهده ی کدام مهندسان
است لطفا جواب را به ایمیل
بزنیم با مهندس راه وساختمان می تواند
باشد
آخرین اخبار