رئيس سازمان نظام کارداني استان تهران گفت: از 2 ميليون و 500 نفر سازنده ساختمان کمتر از 500 نفر موفق به دريافت کارت مهارت فني ساختمان شده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدي موذن با اشاره به اينکه بافت هاي فرسوده پاشنه آشيل صنعت ساختمان هستند گفت: تاکنون 70 هزار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که 14 هزار آن مربوط به استان تهران است و هيچ تعريف علمي براي بافت هاي فرسوده کشور وجود ندارد.

وي با اشاره به اينکه مقاوم سازي بافت هاي فرسوده ساختمان نياز به 3 عنصر دارد افزود: استفاده از مصالح استاندارد، رعايت مقررات ملي و ضوابط فني ساختمان از جمله مواردي است که بايد در صنعت ساختمان رعايت گردد.

رئيس سازمان نظام کارداني استان تهران در ادامه تصريح کرد: رعايت نکردن اخلاق حرفه اي سازندگان ساختمان و عدم رعايت مقررات ملي ساختمان ار جمله مواردي است که زمينه تخريب ساختمان را فراهم مي کند.

موذن با اشاره به اينکه کمتر ساخت و سازي در کشور الزامات قانوني مقاوم سازي ساختمان را رعايت کرده است گفت: بسياري از سازندگان تنها به ظاهر ساختمان توجه دارند ولي هيچ ساختماني به دليل عدم رعايت مقررات ملي و ايمني ساختمان تخريب نشده که اين امر نشان دهنده کمبود نظارت بر ساخت و ساز است.

وي در ادامه يادآور شد: جدي نگرفتن الزامات مقررات ملي ساختمان مشکلات بسياري را در اين حوزه فراهم کرده است.

رئيس سازمان نظام کارداني استان تهران در ادامه توضيح داد: بسياري از معماران تجربي و کاردان هاي فني پس از اتمام تحصيل در اين رشته اخلاق حرفه اي خود را فراموش کرده اند.

موذن با بيان اينکه نيروي انساني داراي صلاحيت به 2 سازمان نظام کارداني و نظام مهندسي سپرده شده است افزود: وزارت راه و شهرسازي پروانه اشتغال را به مهندسان و کاردانان به سازمان نظام مهندسي کشور و نظام کارداني سپرده است.

وي در ادامه اظهار داشت: در سال 1370 پس از 6 سال تأخير سازمان نظام کارداني آغاز به کار کرد، اين در حالي است که نظام مهندسي بدون هيچ تاخيري فعاليت خود را شروع کرد.

موذن در ادامه افزود: اين سازمان مسئوليت و وظايف بسياري از جمله ارايه پروانه اشتغال به کاردانان و معماران تجربي دارد.

رئيس سازمان نظام کارداني استان تهران در ادامه به شناسنامه فني ساختمان در استان تهران اشاره کرد و گفت: از 2 ميليون کارگر که در حوزه ساخت و ساز فعاليت مي کنند کمتر از 500 نفر آنها کارت مهارت فني ساختمان را دريافت کرده اند.

موذن در ادامه تصريح کرد: جاي کاردانان و معماران تجربي در شناسنامه فني ساختمان خالي است و بسياري از کارگران دوره هاي مهارت فني و آموزشي را طي نکرده و صلاحيت در اين  حوزه را ندارند.

وي در ادامه گفت: بسياري از نيروي انساني در ساختمان ها پروانه اشتغال و دوره هاي آموزشي را طي نکرده و بدون وجود کاردان ها و معماران تجربي شناسنامه فني ساختمان بي هويت است.

موذن در ادامه اظهار داشت: ثبت فعل و انفعالات در کارگاه هاي ساختماني و ساخت و سازها با حضور کاردان هاي فني انجام مي شود که متأسفانه سازمان نظام مهندسي استان تهران اين امر را قبول ندارد.

رئيس سازمان کاردان هاي فني استان تهران در ادامه توضيح داد: در دولت هاي هشتم، نهم و دهم وزراي راه و شهرسازي و مديران آنها به همکاري سازمان نظام کارداني و نظام مهندسي تاکيد بسياري کرده اند.

وي با اشاره به اينکه هاشمي رئيس شوراي مرکزي نظام مهندسي با تاکيد بر وجود نظام کارداني در حوزه ساخت و ساز گفته بود حضور کاردان هاي فني در ساختمان ها موجب ارتقاي کيفيت ساخت و ساز مي شود.

موذن با بيان اينکه تاکيد نظام مهندسي کشور بر وزير راه و شهرسازي بر حضور کاردان ها در کنار ناظران مهندس صورت گرفته است افزود: سازمان نظام مهندسي استان تهران حضور کاردان ها را در کنار خود قبول ندارد و رئيس اين سازمان اين امر را موجب ناراحتي و کاهش دستمزد مهندسان ناظر مي داند.

وي در ادامه تصريح کرد:‌ علي نيکزاد وزير راه و شهرسازي نيز مشخص شدن تکليف کاردان ها توسط مديران را امري ضروري دانسته است.

**کاردان ها حلقه گمشده صنعت ساختمان

رئيس سازمان نظام کارداني استان تهران با بيان اينکه حضور کاردان ها در صنعت ساختمان استان تهران صفر است گفت: استفاده سليقه اي از کاردان ها توسط سازمان نظام مهندسي استان تهران زمينه کاهش کيفيت ساخت و ساز را فراهم کرده است.

موذن در ادامه تاکيد کرد: کميسيون عمران، رئيس سازمان نظام مهندسي استان تهران را به مجلس دعوت کرده و تفاهم نامه اي ميان اين 2 سازمان مبني بر همکاري مشترک منعقد شده است.

وي در ادامه يادآور شد: برخلاف اين تفاهم نامه هيچ همکاري مشترکي ميان کاردان ها و ناظران مهندس در ساخت و ساز کشور وجود ندارد.

موذن با اشاره به اينکه از دولت دهم انتظار داريم پروژه رسيدگي به کاردان ها هرچه زودتر انجام شود افزود: بدون حضور کاردان ها نظارت ساختمان کاهش مي يابد.

رئيس سازمان نظام کارداني استان تهران خاطرنشان کرد:  برگزاري کلاس هاي آموزشي، آزمون هاي سراسري، دريافت پروانه اشتغال و آموزش اخلاق حرفه اي به کاردان ها از جمله اقدامات اين سازمان در طي چند سال گذشته بوده است.

وي در پايان گفت: تاکنون 12 هزار معمار تجربي را سازماندهي کرده و 5 هزار نفر از کاردان ها و معماران موفق به دريافت پروانه اشتغال شده اند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار