زلزله كه می آید عده ای دوست دارند، پیش بینی كنند كه زمین لرزه های بزرگتری در راه است، بی آنكه بدانند هیچ كس از دورن زمین خبر ندارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

اگر چه احتیاط، شرط عقل است اما تنظیم رابطه انسانی با حوادث طبیعی بهترین راهكار در برابر حوادث طبیعی زمین است.
این روزها در هر شهری زلزله ای به وقوع می پیوندد، پس لرزه های روانی آن نیز مثل پس لرزه های دورن زمینی، باعث ایجاد هول و هراس در بین مردم می شود.
این در حالی است كه زلزله یك پدیده ای طبیعی است كه وقوع آن قابل پیش بینی نیست و تنها راه كاهش خسارات ناشی از بلایایی طبیعی، مقاوم سازی ساختمان ها می باشد.
چند هفته ای است كه زمین لرزه های متوسط یا كوچك ، گریبان شهر بلداجی استان چهارمحال و بختیاری را گرفته است.
شهر بلداجی در شهرستان بروجن، سرزمین تالابی ایران است و از سوی دیگر، شهد آفرین شیرین شهر سرزمین پارسی است.
شهد آفرینی بلداجی از آن جهت است كه این شهر تولید كننده گز است و گز نوعی شیرینی می باشد متخص ایرانیان، اگر چه به نام اصفهان از آن یاد می كنند.
زلزله چند هفته ای است، ترك هایی بر پیكره خانه های قدیم ساخت این شهر انداخته است و گاهی شدت این زلزله ها به پنج ریشتر هم می رسد.
زلزله، شكستن یا پاره شدن زمین و تخلیه شدن انرژی از درون كره زمین است و بر اثر زلزله، انرژی حرارتی كه برای مدتی طولانی در داخل كره زمین ذخیره شده ناگهان در ظرف چند ثانیه از راه یك گسست آزاد می شود و بیرون می زند.
هم اكنون گسل های زاگرس جزو فعالیت ترین گسل های منطقه غرب ایران می باشد كه از هرمزگان تا كرمانشاه ادامه دارد و این كشیدگی گسل غربی از استان چهارمحال و بختیاری نیز عبور می كند.
دانشگاهیان، به محل شكستگی زمین، گسل می گویند و هر گاه به طور ناگهانی این گسل ها به شكل شكسته، به حركت در آیند، زمین لرزه رخ می دهد.
علت اصلی زلزله، گرمای زیاد داخل كره زمین می باشد اگر چه موقعیت گسل های فعال زمین در دوران معاصر، تا حدود زیادی شناخته شده است.
مشاهدات میدانی نشان می دهد كه، زلزله های اخیر در بلداجی باعث ترك برداشتن برخی از دیوارهای خانه های قدیمی شده است.
در یكی از شدیدترین زلزله های اخیر كه قدرت زلزله به بیش از پنج ریشتری رسید، چند خانه در روستا سناجان غیر قابل سكونت شدند و این شدت زلزله باعث ایجاد ترس در بین مردم شد اما خوشبختانه این زمین لرزه خسارت جانی در بر نداشت.
مقاوم بودن خانه های روستایی و شهری در زمان وقوع زلزله پنج ریشتری باعث شد، خانه ها در بخشهای گندمان و بلداجی به صورت كامل تخریب نشوند.
مقاوم سازی خانه های روستایی مصوبه ای بود كه هیات دولت در سفر به استان چهارمحال و بختیاری تصویب كرد و براساس آن دو هزار و 500 خانه روستایی مقاوم سازی شد.
مقاوم سازی خانه ها در روستاها باعث شد تا حدودی از خسارات بزرگ ناشی از زلزله كاسته شود اگر چه نمی توان به صورت كامل از خسارات زلزله پیشگیری كرد.
علاوه بر مقاوم سازی های اخیر صورت گرفته خانه های روستایی كه مصوبه دولت نهم و دهم می باشد، وجود زلزله های پی در پی باعث شده برخی از مردم اقدام به استحكام بخشی به ساختمان های خود كنند و یا از طرح های ابتكاری برای مقاوم سازی موقت ساختمان ها بهره ببرند.
بر اساس تحلیل ژئومورفولوژی (شناخت شكل ظاهری زمین) هم اكنون 66/39 درصد از مساحت استان چهارمحال و بختیاری را رسوبات دوران زمین شناسی كواترنر به شكل رسوبات یخچالی، آبرفتهای رودخانه ای و مخروطه افكنها تشكیل می دهد و 33/61 درصد مساحت را تپه ماهورها، صخره ساز و مكانهای پست شكل داده اند.
یك كارشناس ارشد زمین شناسی می گوید: بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر روزانه چندین زلزله در سطح زمین در نقاط مختلف دنیا رخ می دهد و این نشان از فعال بودن گسل ها در مناطق مختلف زمین است.
 زهرا میر رحیمی افزود: این زمین لرزه ها در گسل زاگرس نیز فعال است، اما شدت این زلزله ها در مقیاس امواج دورنی زمین(ریشتر) پایین است و بالاترین آنها بین چهار تا پنج ریشتر قدرت دارد.
وی اظهار داشت: سرزمین استان چهارمحال و بختیاری با دو دوره زمین شناسی زون زاگرس و زون سنندج سیرجان بر روی هفت گسل زاگرس، دنا ، اردل، زردكوه، دوپلان، گازولك و چرو قرار گرفته است.
میر رحیمی گفت: وجود این گسلها موجب پدید آمدن چشمه های متعدد آب معدنی در سطح استان چهارمحال و بختیاری شده و استان چهارمحال و بختیاری را بسیار غنی كرده است.
كارشناس ارشد زمین شناسی افزود: هم اكنون شیب متوسط اراضی استان چهارمحال و بختیاری 15 درصد است، كه 400 هزار هكتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری دارای شیب 15 درصد می باشد.
وی اظهار داشت: سطح زهكشی در استان چهارمحال و بختیاری با متوسط ضریب 28/36 كیلومتر بر كیلومترمربع از سطح ضریب كشوری بالاتر است و این زهكشی بودن زمینها موجب خروج سالانه 11 میلیارد و 838 میلیون مترمكعب آب از استان چهارمحال و بختیاری می شود.
میر رحیمی گفت: بیش از 60 درصد از مساحت استان چهارمحال و بختیاری را كوهها، 9/75 درصد را تپه ماهورها، 12 درصد را فلاتها ، 5/13 درصد را آبرفتها و پنج درصد را مخروطه افكنها تشكیل می دهد.
وی یادآور شد: حوزه زاگرس دارای در گذشته یك هزار دریاچه بوده و از این تعداد 10 دریاچه در استان چهارمحال و بختیاری وجود داشته و با رخ دادن یك زلزله بزرگ در دوران سوم زمین شناسی، آب این دریاچه ها به دریاچه های دیگر منتقل شده است.
معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: استان چهارمحال و بختیاری بر روی گسل زاگرس قرار دارد و گسل زاگرس یكی از گسل های فعال در كشور می باشد.
محمود عیدی افزود: براساس اظهار نظر زمین شناسان صحفه عربستان، باعث فعالیت گسل زاگرس می شود و همین عامل موجب افزایش ارتفاع كوه های حوزه زاگرس شده است.

وی اظهار داشت: مقاوم سازی خانه ها باعث شد گسل زاگرس در زلزله های اخیر تاثیر بسیار مخرب بر خانه ها نداشته باشد و فعالیت این گسل باعث ویرانی نشود.

عیدی گفت: در طول هفت سال اخیر بیش از دو هزار و 500 خانه روستایی در استان چهارمحال و بختیاری مقاوم سازی شده است و این مقاوم سازی تا حدودی از ایجاد خسارت های شدید ناشی از زلزله جلوگیری كرد.

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: خانه های مقام سازی شده در برابر زلزله های اخیر مقاوم بوده اند و آسیب شدیدی ندیده اند.

وی، احتمال وقوع زلزله را كسی نمی تواند پیش بینی كند و باید از بروز جو روانی در این باره جلوگیری کرد./س

 

برچسب ها: خانه ، گسل ، زاگرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
با سلام من دانشجوی ترم اخر ژئومورفولوژی هستم واز مطالبی که در سایت گذاشتین ممنون هستم من پایان نامه ام در مور عملکر ناشی از گسل زاگرس در استان چهارمحال بختیاری می باشد از شما دوستان می خواهم که مطالبی در این مورد بر روی سایت قرار دهید باتشکر از شما استادان محترم