معاون دبیر شورای عالی امنیت ملي در گفتگويي علت ارسال پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت، اهميت آلماتي 2 نسبت به 8 دور مذاکره قبلي، عت توقف 9 ماهه مذاکرات پس از مذاکره مسکو، تغيير عادت غلط غرب، تغيير محاسبات غرب بجاي ايران، ترس امريکا از اقتصاد بدون نفت ايران، توپ مذاکره هسته‌اي و ... را تشريح کرد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان شب گذشته(پنج شنبه شب)، در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تشریح روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 مخصوصا آخرین دور اين مذاکرات يعني اهميت آلماتي دو پرداخت.
 
*سربازان صنعت هسته‌اي، مدافعان حريم نرم کشور هستند

وی در ابتدای این گفتگو ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) و همچنین گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای که سه‌شنبه هفته(20 فروردين‌ماه) بود، گفت: جا دارد به سهم خودم از سربازان و فرماندهان صنعت و فناوری هسته‌ای کشور تجلیل و تکریم کنم، چرا که این مردان مدافعان صنعت مقدس هسته‌ای بوده و همانطور که در دفاع مقدس مردم از حریم مرزهای جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند، این رادمردان و شیرزنان هم در حال دفاع از مرزهای نرم جمهوری اسلامی هستند.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: تقدیر و تشکر از این عزیزان از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که برخی دستاوردهای‌مان در عرصه گفتگو ناشی از اقتداری است که این افراد در عرصه عمل توانسته‌اند به ثبوت برسانند.
 
*تفاوت آلماتي دو با 8مذاکره قبلي

باقری در پاسخ به این پرسش که تفاوت آخرین دور مذاکرات با دورهای قبلی در چیست؟ چرا که سیاستمداران و تحلیل‌گران معتقدند این دور از مذاکرات با دورهای قبلی فرق می‌کند، اظهار داشت: سوال مهمی را مطرح کردید، اگر بخواهیم به طور ملموس و روشن بفهمیم که این دور از گفتگوها چه جایگاهی در طول گفتگوهای گذشته داشته است، شاید نگاه به روند گذشته ما را بیشتر متوجه کند که ما در چه شرایطی هستیم و چه چشم‌اندازی را پیش رو داریم و چه‌ آوردهایی را تا الان به همراه خودمان داریم و چه دستاوردهایی را انتظار داریم به دست بیاوریم.
 
 
وی افزود: ما در عرصه هسته‌ای سه بخش متشکل از بخش سیاسی، حقوقی و فنی داریم.
 
*خلع سلاح با تعليق 2.5ساله فعاليت هسته‌اي

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه به برهه‌ای از تعلیق فعالیت هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و گفت: ما یک زمانی در عرصه فنی با پذیرش برخی محدودیت‌ها که کشورهای اروپایی اعمال کردند عملا ابزار فنی را از دست داده و به عبارتی خودمان را خلع سلاح کردیم.  
 
باقری افزود: بالاخره وقتی گفتگو صورت می‌گیرد باید دید درباره چه بحثی صحبت می‌شود و عملا باید واقعیتی وجود داشته باشد تا گفتگو صورت بگیرد؛ وقتی که شما چیزی ندارید جایی برای گفتگو باقی نمی‌ماند، البته مستحضر هستید که در انتهای آن مقطع (تعلیق داوطلبانه 2 و نیم سال فعالیت هسته‌ای کشورمان) گفتند شما باید تاسیسات و تجهیزات را تخریب کنید و همه را از بین ببرید، انگار نه انگار که چنین صنعتی در ایران وجود دارد و بعد با پررویی تمام گفتند ما برای دانشمندان و کارشناسان و متخصصانی که درگیر موضوع هسته‌ای شما بودند، چون شما دیگر موضوع هسته‌ای ندارید داخل ایران برای آنها کار پیدا می‌کنیم (این موضوع در بسته پیشنهادی آنها هست).  
 
*علت ارسال پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت

وی در ادامه به بحث حقوقی اشاره کرد و گفت: در عرصه حقوقی هم با پذیرش برخی محدودیت‌ها ناخودآگاه به دست غربی‌ها یک ابزار دادیم که به عنوان یک رویه در مورد ما اعمال کنند، اصلا چرا طرف مذاکره‌کننده غربی پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت برد؟ چون می‌گفتند ایران تعلیق را شکست، در صورتی که تعلیق داوطلبانه و براساس یک توافق دوطرفه بود، اما چون آنرا پذیرفته بودیم آنها این مسئله را به عنوان یک امر خلاف قلمداد کردند و موضوع را به شورای امنیت کشاندند.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به بخش سیاسی این موضوع نیز پرداخت و گفت:‌در عرصه سیاسی هم تقریبا چنین وضعی را داشتیم چرا که ما ابزارهای میدانی و فنی در صحنه نداشتیم و خودمان را خلع سلاح کرده بودیم و بعضا با صلابت لازم در گفتگوها حاضر نمی‌شدیم - البته نمی‌خواهم وارد این مباحث شوم- ولی این نکته را عرض کنم بر اساس اسناد موجود در یکی از ادوار و گفتگوها که در یک کشور اروپایی برگزار شد در بخشی که در خصوص مباحث کارشناسی صحبت می‌کردند، طرف غربی - اسم کشور را نمی‌برم- متن را با کمال بی‌احترامی به سمت طرف ایرانی پرت می‌کند و می‌گوید شما راجع به این دارید بحث می‌کنید! ما حتی حاضر نیستیم یک «ویرگول» این متن عوض شود! یعنی مذاکرات با چنین وضعی همراه بود.
 
* پيشرفت هسته‌اي ايران در عرصه‌هي سياسي، حقوقي و فني

باقری در ادامه تصریح کرد: اما در حال حاضر ما در عرصه دیگری گفتگو می‌کنیم و به نظرم در این مقطع دستاوردهای بسیار زیادی را در عرصه‌های فنی، حقوقی و سیاسی داشتیم.
 
وی گفت: به عرصه فنی اشاره نمی‌کنم چرا که واقعیت‌های مشخصی است که مردم با آن آشنا هستند، از جمله می‌توان به چرخه کامل سوخت که در اختیار داریم و رادیوایزوتوپ‌‌ها يا عرصه کشاورزی، صنعت و ... که هر روز هم در حال پیشرفت است، اشاره کرد؛ در عرصه حقوقی هم به طور جدی و مکرر تاکید داشتیم و عملیاتی کردیم که در روند گفتگوها حقوقی که ما در چارچوب NPT و چارچوب عضویت‌مان در آژانس داریم را استیفا می‌کنیم در حالی که تکالیف‌مان را هم انجام می‌دهیم.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اظهار داشت:‌ وقتی غربی‌ها وارد گفتگو شدند با همان ذهنیت قبلی بود که در هر جلسه‌ای که وارد می‌شدند ایده و متن مورد نظرشان را روی میز گذاشته و مقداری صحبت می‌کردند اگر طرف مقابل پذیرفت که پذیرفت اگر نپذیرفت اقدام دیگری را انجام داده و روند را مسدود می‌کردند و می‌گفتند مذاکرات شکست خورد و پس از آن عامل شکست را ایران معرفی می‌کردند و می‌گفتند عامل شکست مذاکرات کدام طرف بود؟ ایران! چرا؟ چون چیزی را که ما می‌خواستیم نپذیرفت؛ البته ما معتقدیم این روند مذاکره نیست بلکه دیکته است.
 
*تغيير موضع غرب بعد از مذاکره استانبول 1

باقری در ادامه به مذاکرات استانبول 1 اشاره کرد و گفت: خاطرم است وقتی مذاکرات استانبول 1 به پایان رسید، خانم اشتون در یک مصاحبه‌ای گفت آن چیزی که مد نظر بود محقق نشده و ما ناامید شدیم، بعضا می‌دیدم می‌گویند این مذاکرات، مذاکرات خوبی نبود، گفتم از چه نظر خوب نبود اگر از این نظر که این مذاکرات به توافقی منجر نشد ممکن است درست باشد اما مذاکرات اگر موجب نشد که ما به سمت دستیابی به حقوق‌مان حرکت کنیم، غلط است.
 
وی ادامه داد: به یاد دارم در این مذاکرات وقتی طرف غربی پیشنهادشان را مطرح کردند دکتر جلیلی صریحا گفتند، با این ترتیب که شما می‌گویید ما این را نمی‌پذیریم و طرف غربی گفت اگر بر این نظرید پیشنهاد ما روی میز است هر وقت شما پذیرفتید درب اتاق‌های ما باز بوده و تلفن‌های ما نیز روشن است، شما تماس بگیرید تا با هم صحبت کنیم، آقای جلیلی هم گفتند، هر وقت که شما در خصوص حقوق ملت ما به جمع‌بندی رسیدید که آنرا به رسمیت بشناسید و دشمنی‌ها که محور اصلی آن تحریم‌ها است، در مورد آنها تجدید نظر کرده و رفع کنید، تلفن‌های ما هم روشن است و می‌توانید با ما تماس بگیرید.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تصریح کرد: مذاکرات به همین منوال تمام شد. چهار ماه بعد خانم اشتون به عنوان نماینده گروه 1+5 نامه‌ای را به آقای جلیلی نوشت – این نامه در حالی نوشته شد که ما پیشنهاد آنها را نپذیرفته بودیم – که در آن نامه نوشته شده بود؛ ما حقوق هسته‌ای ایران را برای داشتن یک فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای در چارچوب NPT می‌پذیریم و این موضوع را در دو نامه بعدی قبل از مذاکرات استانبول 2 نیز تکرار کرد.

* تغيير عادت غلط غرب


باقری اظهار داشت:‌می‌خواهم این نکته را عرض کنم که با رویه‌ای که از قبل طرف غربی‌ را عادت داده بودیم توانستیم آنها را به سر خط برگردانیم بنابراین چند مرحله مشکل را پشت سر گذاشتیم و به نظرم استانبول 1 یکی از نقاط عطف بود چرا که دیدند جمهوری اسلامی ایران بر سر حقوق هسته‌ای خود نه تنها معامله حتی مذاکره هم نمی‌کند چرا که حق ماست، اما در مورد مباحث دیگر می‌توانیم در چارچوب موضوع بحث و یک به یک به جمع‌بندی برسیم.  
 
وی به ادامه مسیر مذاکرات اشاره کرد و گفت: وقتی در این مسیر حرکت می‌کنیم شاهد هستیم که در مذاکره بغداد طرف مقابل پیشنهادی را مطرح می‌کند البته این پیشنهاد در همان چارچوب پیشنهاد استانبول است ولی با توجه به تغییر شرایط و عمدتا تغییر شرایط میدانی و فنی که توسط ایران انجام شده بود، ما 20 درصد غنی‌سازی را تولید کردیم، صفحه سوخت راکتور هسته‌ای تهران تولید شد، البته من فنی نیستم ولی کسانی که فنی هستند می‌توانند نظر بدهند که این کار با حساسیت‌های زیادی همراه بود چرا که برای اولین بار بود و واقعا اقدامی در حد یک معجزه صورت گرفت. معمولا روند چنین اقداماتی با چندین بار خطا روبرو می‌شود ولی با ضرورتی که می‌بایست صفحه سوخت تولید و برای تولید رادیوایزوتو‌پ‌ها به منظور درمان بیماران به نتیجه برسد این اقدام با موفقیت در همان مرحله اول روبرو شد.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اظهار داشت: با توجه به تغییر شرایطی که صورت گرفت طرف غربی در مورد پیشنهادی که در بغداد ارائه کردند تغییر دادند و از طرفی هم گفتند ما یک سری اقداماتی را انجام می‌دهیم، البته عده اقدامات آنها اقداماتی بود که در چارچوب همکاری هسته‌ای شکل می‌گرفت مثلا گفتند؛ رادیو دارو به شما می‌فروشیم، این در حالی است که اگر رادیو دارو بفروشند پولش را خواهند گرفت یا مثلا گفتند؛ حاضریم در خصوص بحث راکتور تحقیقاتی آب سبک با شما کار کنیم؛ این نیز در حالی است که اگر قرارداد ببندند پولش را خواهند گرفت(مواردی که در پیشنهاد بغداد بود و منتشر هم نشد).

*ارزش افزوده مذاکرات

باقری افزود: این موضوع ارزش افزوده‌ای در عرصه مذاکرات ایجاد نکرد چیزی که در عرصه مذاکرات ارزش افزوده ایجاد می‌کند چیزی است که اعتماد طرفین را جلب کند، همان مسئله‌ای که دکتر جلیلی در جلسه اخیر تاکید کردند که اعتمادسازی جاده دوطرفه اگر شما می‌خواهید  اعتماد طرف مقابل را جلب کنید باید از طرفی اقداماتی را انجام دهید که اعتماد طرف مقابل هم جلب شود.  
 
وی در ادامه اظهار داشت:‌ در فاصله زمانی مذاکره بغداد و مسکو تلاش کردند تا بتوانند پیشنهاد خود را در همان چارچوب به طرف ایرانی بقبولانند که ما هم پیشنهاد 5محوری و پنج‌گانه مسکو را مطرح کردیم که سوال بزرگ و  جدی برای آنان مطرح شد چرا که دو پیشنهاد روی میز بود، در نتیجه جمع‌بندی مذاکرات مسکو این شد که یک جلسه کارشناسی تشکیل و در این چارچوب صحبت شود که یک جلسه برگزار و بسیار خوب و پرمحتوا بود و حدود 16 ساعت طرفین صحبت کرده و ابهام‌های طرف مقابل را رد کردیم.

*علت توقف 9 ماهه مذاکرات بعد از مذاکره مسکو  

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه این سوال را که چرا بعد از مذاکرات مسکو، مذاکرات طرفین 9 ماه متوقف شد؟ را مطرح کرد و گفت: بعد از 9 ماه طرف غربی پیشنهاد تجدیدنظر شده ارائه کرد به طوری که خود آنها بالای پیشنهاد نوشته بودند "پیشنهاد تجدیدنظر شده آلماتی"، که به نظرم از این منظر نشست آلماتی 1 نقطه عطف در طول تاریخ مذاکرات ایران و 1+5 است به جهت اینکه اولا آنها برای اولین بار متنی را که ارائه کرده بودند، تغییر دادند؛ سابقه ندارد که در دفعات قبل شما ببینید از گفتگوهایی که در تهران انجام و منجر به بیانیه سعدآباد شد و بقیه گفتگوها متنی را ارائه می‌دهند، تغییر دهند و می‌گفتند این متنی که ما ارائه می‌دهیم خروجی مذاکرات است نه جمع‌بندی و مذاکره در مورد آن.
 
وی افزود: نکته دیگر اینکه تعدیلات موقعی انجام شد که 9 ماه فشار شدید و جدی غربی‌ها علیه ملت ایران را داشتیم و وقتی مذکرات مسکو تمام شد هنوز تحریم‌های نفتی شروع نشده بود و تشدید تحریم‌های مالی و بانکی در این مقطع 9 ماهه صورت گرفت؛ در ثانی اگر تعدیلی می‌خواست صورت بگیرد باید از جانب طرفی که فشار وارد می‌شود صورت گیرد.
 
باقری تصریح کرد: اما برای چه به ایران فشار وارد می‌آوردند؟ برای آنکه به دو هدف برسند؛ نخست تغییر محاسبات رهبران ایران در مورد موضوعات راهبردی از قبیل بحث هسته‌ای و دوم به منظور فلج کردن مردم ایران.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: به اذعان گزارش سالانه که در سال 2013 منتشر شد خود آمریکایی‌ها اذعان کردند که در این دو هدف تحریم‌ها ناکام مانده‌اند، یعنی نه اینکه توانستند در محاسبات رهبران ایران در عرصه هسته‌ای تغییر ایجاد کنند و نه مردم ایران را فلج کنند و به عبارتی خودشان در محاسبات خود تغییر ایجاد کردند.  
 
وی افزود: بنابراین همین موضوع باعث شد آنها پیشنهاد تجدید نظر شده آن هم تجدیدنظر در محتوا و شکل در مذاکرات آلماتی 1 ارائه کنند، اما چیزی نبود که بتواند طرفین را به توافق برساند، یعنی مطالباتی که از ما داشتند و ما به ازایی که می‌خواستند بدهند و هم دوره زمانی سه مولفه تغییر بود که در نشست آلماتی 1 پیشنهاد شد.

باقری با اشاره به نشست آلماتی 1 اظهار داشت: در این نشست پیشنهاد صریحی ارائه دادیم که 1+5 می‌توانست آنرا مورد بررسی قرار دهد،‌از این رو طرف مقابل ترغیب شد که در روند گفتگوها به طور جدی‌تر درگیر شود.  
 
وی با بیان اینکه برای دستیابی به جمع‌بندی در نشست آلماتی 1 قرار شد که نشست کارشناسی برگزار شود، گفت:‌ این نشست در روز 28 اسفند در استانبول با حضور طرفین در مدت زمان بیش از 10 ساعت برگزار شد که نمایندگان هر 6 کشور در آن حضور داشتند.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: در این نشست قرار شد که ایران به اشکال‌ها و نواقص طرف مقابل به طور جدی رسیدگی و دیدگاه‌هایش را بیان کند تا مشخص شود جمهوری اسلامی ایران در چه چارچوبی برای دستیابی به نتیجه فکر می‌کند.
 
باقری با اشاره به نکات مورد تاکید در استانبول اضافه کرد: در نشست استانبول قرار شد که پیشنهادات از سوی طرف مقابل به طور جدی مطرح شود و ما به‌ازای آن نیز به ایران ارائه گردد، همچنین در این نشست توافق شد که ما آماده‌ایم که توافقات محدود نیز صورت گیرد ولی براساس این توافقات محدود باید ما به‌ازای متناسب و هم‌وزن نیز تعریف شود.
 
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این نشست اعلام کرد که اگر طرف 1+5 می‌خواهد توافق کلی نیز به وجود آورد، ایران حاضر است ادامه داد: ما در ازای پیشنهاد این توافق کلی بیان کردیم که اگر 1+5 به دنبال آن است باید تمام محتویات کیف تحریم‌ها را به نشست آلماتی بیاورد، از این رو با مذاکرات صورت گرفته به سمت گفتگو برای آلماتی 2 حرکت کردیم.
 
 *آلماتي 2 نقطه عطف جديد

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با تاکید بر اینکه آلماتی 2 نقطه عطف جدیدی بود اظهار داشت: در آلماتی 2 طرف مقابل متوجه شد که چاره‌ای جز ورود به مذاکره جدی با ایران ندارد و دیگر نمی‌تواند پیشنهادی را روی میز بگذارد و بعد بخواهد که این پیشنهاد را ایران بپذیرد و یک روز بعد از مذاکرات هم بیان کند که ما به نتیجه‌ رسیده‌ایم و ایران پیشنهادها را پذیرفته است.  
 
باقری با اشاره به تلاش‌های دوباره 1+5 در نشست آلماتی 2 برای سوق دادن این نشست به سمت اهداف این 6 کشور اذعان داشت: 1+5 در دور اول گفتگوهای نشست آلماتی 2 این تلاش را انجام داد که به اهداف گذشته خود دست یابد؛ در روزهای آینده نیز این موضوع را دنبال کرد اما طرف ایرانی با ارائه پیشنهادات مبتنی بر منطق بسیار روشن، واضح، قابل فهم و متکی بر مبانی حقوقی، طرف مقابل را ناگزیر کرد که بگوید لازم است مسائل مطرح شده را در پایتخت‌های خود پیگیری کنند.
 
وی افزود: ‌در این طرح که مبتنی بر پیشنهادات قبلی 1+5 بود مسائلی که اشکالات فنی و یا باعث مخفی شدن حقوق ملت ایران می‌شد، حذف شدند، چرا که ما می‌خواهیم همه حقوق هسته ای از جمله غنی‌سازی را تثبیت کنیم و اگر غرب تصمیم دارد به طور کلی مسئله حل شود باید درباره حق غنی‌سازی ایران گام معلوم و روشن بردارد.
 
*حق غني‌سازي ما در چارچوب NPT است

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی دارد که 1+5 به حق غنی‌سازی ایران اعتراف کند، تصریح کرد: ما این حق را از 1+5 یا کس دیگر نگرفته‌ایم، این حق در چارچوب عضویت ما در آژانس و معاهده NPT است.  
 
باقری ادامه داد: براساس عضویت جمهوری اسلامی ایران در آژانس و معاهده NPT تکالیفی مقرر شده که ایران برای انجام فعالیت‌های هسته‌ای این تکالیف را باید انجام دهد تا از حقوق مشخص شده در آژانس و NPT برخوردار شود.  
 
وی با تاکید بر حق داشتن چرخه سوخت هسته‌ای تصریح کرد: غربی‌ها به بهانه‌های مختلف در 10 سال گذشته برای جلوگیری از تثبیت حقوق جمهوری اسلامی ایران مانع تراشی می‌کنند،‌ ولی از طرف دیگر می‌گوید که باید با هم مذاکره کنیم.
 
*از مذاکره فرار نمي‌کنيم اما حق ما بايد تثبيت شود

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: ما مذاکره می‌کنیم و از مذاکره فرار نمی‌کنیم ولی باید در مسیر گفتگوها حق ما تثبیت شود،‌اگر غربی‌ها به دنبال این هستند که حق ما را مخدوش کنند و یا آنرا از بین ببرند،‌ به دنبال موضوعی محال هستند.
 
باقری با تاکید بر اینکه غرب باید از  دشمنی‌ها دست بردارد، گفت: مذاکره همراه با دشمنی‌ها به نتیجه نمی‌رسد،‌ در مذاکرات اخیر هم دکتر جلیلی مستدل به آنها تبیین کرد که اگر شما حق غنی‌سازی ما را به رسمیت بشناسید و تحریم‌ها را لغو کنید این مسئله بسیار قابل حل است.  
 
وی با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری در نوروز امسال اظهار داشت: دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در مذاکرات اخیر به بیانات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اینکه اگر غربی‌ها می‌خواهند مسئله‌ هسته‌ای ایران حل شود راه حل آن آسان، سریع و در دسترس است اشاره کرد،‌با این وجود غربی‌ها نمی‌خواستند که وارد چنین مسیری شوند و به دنبال ادامه راهکارهای خود بودند.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: اگر بین جمهوری اسلامی ایران و 1+5 مسیر صدکیلومتری در پیش باشد ایران حاضر است گام به گام با طرف مقابل قدم بردارد.  
 
باقری با تاکید بر راهکار حل اختلاف دو طرف تصریح کرد: برای حل این مسئله باید دو راهکار حرکت بر محورهای پیشنهادی مطرح شده پیشین غرب در ازای مابه‌التفاوت متناسب و یا عدم حرکت مورد بحث قرار گیرد.  
 
وی با تاکید بر اینکه ما می‌خواهیم که حرکت صورت گیرد بیان کرد: محورهای ارائه شده ایران براساس پیشنهادات گذشته غرب است و 1+5 باید بین حرکت ولو اندک و یا عدم حرکت یکی را انتخاب کند.  

*توپ مذاکرات در زمين 5+1 است

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به سخنان جان کری مبنی بر اینکه توپ در زمین ایران است، گفت: به هیچ عنوان اینگونه نیست بلکه در حال حاضر توپ در زمین 1+5 است.  
 
باقری افزود: ما چارچوبی را که می‌توانست دو طرف را به توافق برساند ارائه کردیم،‌ تنها تفاوت این چارچوب با گفته‌های غرب مابه ازای متناسب آن است که باید منجر به لغو تحریم‌های موثر شود.  
 
وی با تاکید بر استفاده فرصتی از تحریم‌ها اضافه کرد: دولت با جدیت زایدالوصف و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله بنزین، توانست ایران را به صادرکننده بنزین تبدیل کند. 

*ترس غرب از اقتصاد بدون نفت ايران

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به تحریم نفتی اظهار داشت: غرب تحریم نفتی را به عنوان ابزاری که به ملت ایران فشار بیاورد و محاسبات رهبران را دچار تزلزل کند، مورد استفاده قرار داد، ولی اکنون خودشان در اندیشه‌کده‌ها مطرح می‌کنند که ایران به سمت اقتصاد بدون نفت در حال حرکت است و این سیاستی بسیار خطرناک برای غرب است چرا که دیگر ابزاری برای اعمال فشار به ایران وجود نخواهد داشت.  
 
وی با بیان اینکه غرب حس کرد که ایران می‌تواند با استفاده فرصتی از تحریم‌ها، آنرا به جلوه‌هایی از اقتدار ملت ایران تبدیل کند گفت:‌ در نشست آلماتی 2 طرف مقابل وادار شد که وارد عرصه گفتگو و مذاکره شود و این گفتگوها نقطه عطف آلماتی 1 است، چرا که آنها مجبور شدند مواضع خود را تعدیل کنند.

*غربي‌ها در آلماتي 2 مرتکب خطا شدند

باقری در پاسخ به این سوال که چرا زمان و مکان دور بعدی مذاکرات در آلماتی 2 مشخص نشد، گفت: دلیل اصلی مشخص نشدن دور بعدی مذاکرات نبود اختیارات لازم طرف‌های مذاکره کننده در 1+5 بود چرا که آنها آمده بودند که پیشنهاد تعدیل شده را به نتیجه برسانند ولی پس از مواجه با استدلال‌های منطقی ایران با یک معضل روبرو شدند.
 
وی افزود:‌ 1+5 در این جلسه متوجه شد که دیگر نمی‌تواند بگوید که حرف ایران منطقی نیست و جلسه را بر هم بزند و بیان کند که به توافق نرسیده است؛ همچنین 1+5 متوجه شد که باید اختیارات و اطلاعات لازم را برای مذاکرات در دست داشته باشد.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با تاکید بر پیشنهاد جلیلی در نشست آلماتی 2 اذعان داشت: در این نشست بحث‌های محتوایی و جدی صورت گرفت که 1+5 برای دستیابی به جمع‌بندی خواهان مشورت با پایتخت‌های خود شدند و حتی مطرح کردند که شاید شما هم نیازمند این امر باشید که جلیلی پاسخ داد مواضع ما روشن است. 

*اختلاف در 1+5 طبيعي است
 
باقری درباره اختلافات 1+5 اظهار داشت: اختلاف در 1+5 یک واقعیت است چرا که در 1+5 طرف‌ها با انگیزه‌ها و تمایلات مختلف هستند و این امری طبیعی است.  
 
وی افزود: البته زمانی که آنها با ما گفتگو دوجانبه می‌کنند مدام می‌گویند که ما با هم هستیم، ولی من به یکی از آنها گفتم که ما به اتحاد و عدم اتحاد شما توجهی نداریم و شما هر کاری که مایلید انجام دهید.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به جلسه یکی از نهادهای آمریکایی با سولانا و گری سیمون، مسئول سابق هسته‌ای آمریکا تصریح کرد: در این جلسه سولانا مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین مسئول گفتگوها و هماهنگ‌کننده گفتگوهای 1+5 در زمان قبل از کاترین اشتون بود، تاکید کرد؛ ماندگاری 1+5 تاکنون یک معجزه است.  
 
باقری افزود: 1+5 علاوه بر پیگیری موضوع هسته‌ای ایران اختلافات شدید دیگری نظیر قضیه سوریه نیز دارد، روسیه و چین درباره سلاح دادن به مسلحین در سوریه با دیگر اعضای 1+5 اختلاف نظر دارند.
 
وی با اشاره به نشست آلماتی 2 در این جلسه بروز اختلاف دیدگاه‌ها طبیعی بود و این اختلاف‌ها در بحث‌های مختلف نمود و بروز داشت،‌البته این 6 کشور تلاش می‌کردند که به گونه‌ای آنرا مخفی کنند و بگویند با وجود اینکه در برابر هم هستیم ولی با یک دیدگاه به مسئله هسته‌ای ایران نگاه می‌کنیم.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان درباره بیانیه‌های متفاوت وزارتخانه‌های 4 کشور غربی اظهار داشت: این بیانیه‌ها نشان می‌دهد که در بین این 4 کشور دیدگاه مشترک وجود ندارد؛ در نشست آلماتی 2 وقتی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان استدلال‌های خود را مطرح می‌کرد و آنها ناگزیر می‌شدند که پاسخ دهند، نگاه‌های متفاوت آنها در این پاسخ‌ها مشخص می‌شد.  
 
*رفع نگرانی با اعتمادسازی دو مقوله جدا از هم است

باقری با اشاره به تفاوت اعتمادسازی و رفع نگرانی‌ها گفت: رفع نگرانی با اعتمادسازی دو مقوله جدا از هم است و غرب برای اینکه بتوانند اهداف خود را محقق کنند این دو را با هم مخلوط می‌کنند و می‌گویند برای اینکه ایران رفع نگرانی کند باید روند اعتمادسازی را در پیش گیرد در صورتی که این دو بحث متفاوت است.  
 
وی با بیان اینکه اعتمادسازی یک بحث سیاسی است که دو طرف باید براساس حقوق و وزن برابر به توافق برسند، ادامه داد:‌ رفع نگرانی در موضوع هسته‌ای ما اصلا موضوعیت ندارد چرا که ما عضو آژانس و معاهده NPT هستیم و بازرسان آژانس در ایران حضور دارند،‌فعالیت‌های هسته‌ای ما را رصد می‌کنند، همچنین دوربین‌های آنها در جاهایی که توافق شده وجود دارد و آژانس هم بارها و بارها اعلام کرده که فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.  
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به گزارش 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا اضافه کرد:‌ این نهادهای اطلاعاتی گزارشی را درباره موضوع هسته‌ای ایران ارائه‌ داده‌اند و بر این مسئله تاکید دارند که با توجه به اینکه آژانس در ایران حضور دارد ما هیچ نگرانی در مورد انحراف ایران نداریم و اگر ایران بخواهد از مسیر تعهدات منحرف شود ما آنرا کشف خواهیم کرد.  
 
باقری اضافه کرد: یعنی با عضویت در آژانس و NPT وجود نگرانی معنایی ندارد،‌نگرانی برای کشوری مصداق پیدا می‌کند که بازرسان آژانس از آن کشور اخراج شوند و یا اینکه آن کشور از NPT خارج شود و یا عضو آژانس نباشد.  
 
وی با تاکید بر اینکه نگرانی منطقی و حقوقی نیست، گفت: اعتمادسازی یک جاده دوطرفه است که جای بحث در آن وجود ندارد؛ برای اعتمادسازی آژانس نظارت می‌کند نه 1+5 و تاکنون آژانس هم بحثی را درباره وجود مشکل در راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام نکرده است.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان درباره وجود افق روشن در مذاکرات اظهار داشت: در نشست آلماتی 2 پیشنهاد شد که برای مشخص شدن پیشنهادات ایران نشست‌های کارشناسی صورت گیرد و ما به ازاهای مورد نظر ایران برای رفع ابهامات طرف مقابل مشخص شود ولی آنها گفتند اصل برگزاری جلسه کارشناسی خوب است ولی ما ابتدا باید در عرصه سیاسی تصمیم بگیریم که به چه نحو وارد چانه‌زنی مابه ازاها شویم.
 
باقری افزود: ما حاضر بودیم که با آنها حتی در حد نشست روسا نیز جلسه داشته باشیم؛ من حتی این موضوع را با خانم اشمیت نیز در میان گذاشتم، ولی آنها معتقد بودند که نیاز دارند بحث‌های محتوایی صورت گرفته را به پایتخت‌های خود منتقل کنند و پس از مذاکره کاترین اشتون با وزرای خارجی این 6 کشور تصمیم‌گیری درباره این پیشنهادها طی یک تماس تلفنی به مسئول مذاکره کننده کشورمان انتقال داده شود. 

*نبود اختیارات لازم برای مسئولان مذاکره‌کننده 1+5 از سوی کشورهای‌شان
 
وی درباره نبود اختیارات لازم برای مسئولان مذاکره‌کننده 1+5 از سوی کشورهای‌شان تصریح کرد: قبلا در ژنو 1 و 2 این نکته را به آنها گفته بودیم که مسئولان مذاکره‌کننده در این سطح نمی‌توانند تصمیم‌گیر باشند، در صورتی که طرف ایران در حدی است که توانایی تصمیم‌گیری را دارد؛ در جلسه مسکو هم در دیدار دوجانبه جلیلی و اشتون این نکته به کاترین اشتون تذکر داده شد و وی نیز آنرا پذیرفت.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: در حال حاضر آنها متوجه شده‌اند که ما وارد عرصه مذاکره جدی شده‌ایم و این موضوع می‌تواند آنها را به این سمت هدایت کند که باید در سطحی در این گفتگوها شرکت کنند که مسئولان آن توانایی تصمیم‌گیری داشته باشند.
 
باقری با انتقاد از خصومت‌ها علیه موضوع هسته‌ای ایران اظهار داشت: ما برای آنها تبیین کردیم که از این گفتگوها چه می‌خواهید، جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد به طور رسمی فعالیت‌های هسته ای صلح‌آمیزش را داشته باشد و تحریم‌ها هم به طور کامل از بین رود؛ از آنجایی که 6 کشور این موضوع را رد نمی‌کنند اما می‌خواهند برای دستیابی به آن موانعی را نیز ایجاد کنند.  
 
وی با تاکید بر سخنان جلیلی در نشست آلماتی 2 گفت: مسئول مذاکره‌کننده کشورمان از طرف مقابل خواست که چارچوب خود را درباره حق غنی‌سازی ایران مشخص کنند تا جمهوری اسلامی ایران بداند که بالاخره موضع 1+5 در این باره چیست.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اضافه کرد: اگر 6 کشور نخواهند امروز درباره حق غنی‌سازی صحبت کنند و آنرا به آینده نامعلوم بسپارند نمی‌توان درباره سرنوشت مذاکرات اظهارنظر کرد.
 
باقری افزود: غرب اگر می‌خواهد گامی بردارد باید تحریم‌های مورد نظر ما را لغو کند نه آن چیزی که خودشان جمع‌بندی می‌کنند و مطلوب نظر ما نیست.

*1+5 در نشست آینده باید پاسخ‌های سازنده، روشن، عملیاتی و واقع‌بینانه ارائه دهد 

وی همچنین با تاکید بر انجام بحث‌های جدی در نشست آلماتی ابراز امیدواری کرد: طرف مقابل در نشست آینده باید پاسخ‌های سازنده، روشن، عملیاتی و واقع‌بینانه ارائه دهد و از بحث‌های کلی، غیرواقعی و انتزاعی خودداری کند و ما را وارد بن‌بست نکند.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان خاطرنشان کرد: 6 کشور ا کنون به این واقعیت رسیده‌‌اند که جمهوری اسلامی ایران و مردم آن بر روی حقوق هسته‌ای خود به طور جدی ایستاده‌اند و قطعا رفع کامل تحریم‌ها باید هدف اصلی گفتگوها باشد ولی می‌توان براساس آمادگی طرف مقابل در راستای حل این مسئله گام به گام پیش‌ رفت.  

به گزارش باشگاه خبرنگاران، جمهوري اسلامي ايران تا کنون 9 دوره مذاکره با 6 کشورغربي شامل امريکا، انگيس، فرانسه، چين، روسيه و آلمان تحت مذاکرات ايران و گروه 5+1 انجام داده است به طوري که 3دوره در ژنو، دو دوره در استانبول، يک دوره در بغداد، يک دوره در مسکو و دو دوره نيز در آلماتي صورت گرفته است.




انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
China
Carte R4i
۱۷:۱۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
I like the worthwhile info you supply within your posts.I’ll bookmark your blog and investigate yet again listed here recurrently.I’m quite convinced I will be taught quite a bit of recent stuff perfect right here! Excellent luck for the subsequent! Carte R4i http://x2x8seo.wbvryu.tk/
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۳:۱۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
تحقق این هدف نجات ملت ایران است پس برای نجات مردم ایران تا پای جان می جنگیم
-
امير از شبانكاره
۱۰:۰۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
اونقدر با ايران كل كل كنيد تا علف زير پاهاتون سبز شه.انرژي هسته اي حق مسلم ماست.
Iran (Islamic Republic of)
میم
۰۸:۱۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
جایی که نماینده یک کشور 5+1به طرف نماینده ایرانی برگه پرت می کنه خیلی بهم بر خورد، اونا چشم دیدن پیشرفت ایران رو ندارند انشاا... کار به جایی برسه که طبق صحبت رهبر عزیز (در چاههای نفت رو برای صادرات ببندیم)،به امید خدا روزی ما کشورهای اسلامی این استعمارگران را از زندگی تحریم کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۰۴ ۲۳ فروردين ۱۳۹۲
لطفا از حق وحقوق ما کوتاه نیاید ما سختی ها را تحمل خواهیم کرد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
امیر
۲۱:۰۸ ۲۳ فروردين ۱۳۹۲
دوتا فایل اول خراب هست لطفا درستش کنید
Iran (Islamic Republic of)
عابد
۱۳:۰۵ ۲۳ فروردين ۱۳۹۲
غنی سازی حق ماست هیچوقت ازش گوتاه نمی آیم 1+5 باید بره اختلاف نظرشون رو درست کنن.
آخرین اخبار