برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (پنجشنبه) با حضور معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با تشریح جزئیات مذاکرات ایران و 1+5 در "آلماتی2" پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ علی باقری معاون دبیر شورای عالی  امنیت ملی مهمان برنامه امشب (پنجشنبه 22 فرودین) گفتگوی ویژه خبری است.

باقری در این برنامه به تشریح جزئیات مذاکرات ایران و 1+5 در "آلماتی2" می پردازد.

گفتنی است؛ گفتگوی ویژه خبری در شبکه دو سیما و در ساعت 22:45 آغاز شد.

مهم ترین محور سخنان باقری به شرح زیر است:

** ما در عرصه هسته ای سه بخش عرصه سیاسی، فنی و حقوقی داریم.

** ما در عرصه حقوقی بطور جد تاکید داشتیم که ما می خواهیم حقوق خود را بر اساس NPT و قوانین استیفا کنیم.

** در مذاکرات اخیر از "استانبول 1" روند مذاکرات تغییر کرد و جلسه با مخالفت ایران به پایان رسید که بعد از 4 ماه اشتون در تماس تلفنی و سپس با ارسال 2 نامه تاکید کردند که حقوق هسته ای ایران را می پذیرند و ما با این مخالفت روند مذاکرات را از اول خط و در موضعی برابر تبدیل کردیم.



** بعد از مذاکرات مسکو، مذاکرات 9 ماه متوقف شد و بعد طرف غربی پیشنهاد خود در مسکو را تغییر دادند و در مذاکرات "آلماتی 1" متن تعدیل شده خود را ارائه دادند و این امر بعد از 9 ماه فشار تحریم های بانکی، اقتصادی و ... صورت گرفت. به اذعان گزارش آمریکا آنان اعتراف کردند که نتوانستند به اهداف تحریم ها مبنی بر "تغییر در محاسبه رهبران ایران" و "فلج کردن مردم" برسند.

** مذاکرات آلماتی نقطه عطفی در مذاکرات هسته ایران و 1+5 بود و غرب محاسبات خود را تغییر دادند و در این مذاکرات ایران پیشنهاد طرف غربی را نپذیرفت و تنها آن را قابل بررسی دانست.

** ما حق غنی سازی را از آژانس یا 1+5 نگرفتین و بر اساس NPT به حق خود رسیدیم اما غربی ها در تلاشند تا با بهانه هایی این امر را زیر سوال برده و بهانه تراشی کنند و ما میخواهیم این حق ما در مذاکرات تثبیت شود.

** ما در مذاکرات "آلماتی 2" نیز بر گام های برابر تاکید کردیم و در مذاکرات فته شد که ما  دو گزینه را روی میز داریم که یا حرکت هایی صورت گیرد و یا اتفاقی صورت نگیرد و خواستار تصمیم گیری طرف مقابل شدیم و توپ در زمین 1+5 است.

** دلیل عدم تعیین زمان و مکان دور بعدی مذاکرات، عدم اختیار تیم مذاکره کننده 1+5 بود و آنان خواستار زمان برای مشورت با پایتخت های خود شدند.



** میان اعضای 1+5 نیز اختلاف نظر جدی وجود دارد و این امری واضح و غیرقابل انکار است.

** غرب برای دستیابی به اهداف خود اعتمادسازی و  رفع نگرانی را مطرح می کنند درحالیکه اینها دو مقوله جدا از هم است. اعتمادسازی یک بحث سیاسی و جاده دوطرفه  است اما رفع نگرانی در مسئله هسته ای ایران موضوعیتی ندارد چراکه ما عضو آژانس هستیم و از تاسیسات ما بازدید می شود و بر فعالیت های ما نظارت دارند و بر صلح آمیز بودن آن تاکید کردند.

**  ما در نشست آلماتی برای مذاکرات و نشست در تمامی سطوح پیشنهاداتی را مطرح کردیم حتی آقای جلیلی پیشنهاد برگزاری جلسات کارشناسی را داد که طرف غربی بر موثر بودن چنین نشست هایی تاکید داشتند اما مطرح کردند که در ابتدا باید درباره موضع هسته ای به نتیجه برسیم.

** تیم ایرانی در مذاکرات دارای قدرت تصمیم گیری است اما تیم غربی تنها منتقل کننده نظرات دولت های خود هستند و نمی توانند درباره موضوعی تصمیم گیری کنند

انتهای پیام/
برچسب ها: گفتگو ، ویژه ، مذاکرات ، آلماتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
China
maillot de foot
۱۶:۵۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
Hello would you mind stating which blog platform you’re working with? I’m planning to start my own blog soon but I’m having a tough time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique. P.S My apologies for being off-topic but I had to ask! maillot de foot http://www.whddqc.com/maillotdefootpascher.html
Iran (Islamic Republic of)
حسين
۱۳:۴۵ ۲۳ فروردين ۱۳۹۲
احسنت به اين اقتدار
Iran (Islamic Republic of)
حسين
۱۳:۴۵ ۲۳ فروردين ۱۳۹۲
احسنت به اين اقتدار
آخرین اخبار