دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مذاکرات "آلماتی 2" گفت: بین نگاه دو طرف فاصله‌هایی وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حقوق مشروع ملت خود و حق غنی‌سازی از گفتگوها برای همکاری حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛  سعید جلیلی در نشست خبری درباره نتایج مذاکره ایران و 1+5 در قزاقستان اظهار داشت: از ملت و دولت برادر قزاقستان برای میزبانی شایسته ششمین دوره مذاکره جمهوری اسلامی ایران و 1+5 تشکر می‌کنم.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران 10 ماه پیش در مسکو طرحی را برای پیشبرد گفتگوها ارائه داده است و در دور جدید گفتگوها نیز برنامه عملیاتی خود را برای پیشبرد این طرح بیان کرد که در این برنامه عملیاتی، پیشنهادات مطرح شده در مذاکرات آلماتی 1 و 2 نیز در نظر گرفته شده است.  
 
وی تصریح کرد: بخشی از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در نشست آلماتی 1، ظرفیت تغییر برای حرکت رو به جلو را بوجود آورده است.  
 
جلیلی با اشاره به مذاکرات دو روز گذشته جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 گفت: در دو روز گذشته بحث‌های کارشناسی و عملیاتی زیادی مطرح شد و در نمایندگان 6 کشور سوالات و ابهامات متفاوتی را بیان کردند که به تفسیر به آنها پاسخ داده شد.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه بین نگاه دو طرف فاصله‌هایی وجود دارد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حقوق مشروع ملت خود و حق غنی‌سازی از گفتگوها برای همکاری حمایت می‌کند. 

**شناسایی حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران و خاتمه‌دادن به رفتارهایی که نشانه دشمنی با ملت ایران

جلیلی با تاکید بر دو محور ارائه شده در نشست "آلماتی 2" تصریح کرد: این دو محور عبارت از شناسایی حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران و خاتمه‌دادن به رفتارهایی که نشانه دشمنی با ملت ایران است؛ همچنین پیشنهاداتی نیز در راستای این دو محور ارائه شده که نمایندگان 6 کشور خواهان ارزیابی بیشتر این شرایط شدند و همچنین تصمیم گرفتند نتایج را به پایتخت‌های خود ارائه دهند و پس از مذاکره با مقامات کشورشان آنها را در اختیار خانم اشتون قرار دهند.
 
وی افزود: خانم اشتون پس از مذاکره با وزرای خارجه 6 کشور نتیجه گفتگوها را به صورت تلفنی با بنده مطرح خواهد کرد.
 
جلیلی با ارزیابی مثبت از نتایج گفتگوها ادامه داد: 1+5 باید گام‌های اعتمادساز را پس از مسائل مطرح شده در نشست اخیر بردارد.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در طول مذاکرات موضوع کاهش درصد غنی‌سازی از میزان 20 درصد از طرف مقابل به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شده است یا نه، گفت: ما بارها تاکید کرده‌ایم که غنی‌سازی 5 و یا 20 درصد  جزء حقوق ملت ایران است که در طرح جامع مسکو نیز این موضوع را مطرح کردیم چراکه غنی‌سازی را حق خودمان می‌دانیم و از آن براساس نیازهای ملت ایران استفاده خواهیم کرد.  
 
وی با بیان اینکه غنی‌سازی برای ادامه همکاری‌ها می‌تواند مورد گفتگو و بحث قرار گیرد، اظهار داشت: گفتگوهای دور جدید شروع حرکت تازه‌ای است و پس از ارائه پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران به گروه 1+5 و جمع‌بندی کشورها نتایج از طریق خانم اشتون با بنده در میان گذاشته خواهد شد.  
 
جلیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا گروه 1+5 در راستای کنار گذاشتن دشمنی‌ها و اعتمادسازی گام‌هایی برداشته است، تصریح کرد: اعتماد سازی یک جاده دوطرفه است پس از اقدامات اعتمادساز جمهوری اسلامی ایران ادامه رفتارهای خصومت‌آمیز با مسیر اعتمادسازی متناقض است و طرف مقابل باید از رفتارهای خصومت‌آمیز دست بردارد. 

**دفاع از حقوق هسته‌ای ملت ایران در جمهوری اسلامی ایران یک اجماع ملی است


دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه فاکتورهای سیاسی و انتخابات نیز در ادامه مذاکرات چه تاثیری دارد، گفت: موضوع دفاع از حقوق هسته‌ای ملت ایران در جمهوری اسلامی ایران یک اجماع ملی است و تمام آحاد و جناح‌های سیاسی به آن معتقدند که پس از برگزاری انتخابات پرشور نیز این حق را دنبال خواهیم کرد.  
  

سعید جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 1+5 چه امتیازاتی را خواستار شده‌اند، گفت: 1+5 پیشنهاداتی را در محورهای مختلف در آلماتی 1 ارائه کرده‌اند که ما آنها را مطالعه کردیم و در مذاکرات با 1+5 در استانبول نیز این موضوع را به بحث‌های دقیق فنی و کارشناسی گذاشتیم. 
 
وی افزود: آنچه ما در "آلماتی2" به آنها ارائه کردیم این بود که برخی از مولفه‌های این پیشنهادات شما می‌تواند به عنوان موضوعاتی برای توافق و همکاری در گام اول مطرح باشد که بر همین مبنا طرح عملیاتی خود را پیشنهاد کردیم اما آنها به دلیل اینکه آمادگی لازم را نداشتند و لازم بود با پایتخت‌های خود مشورت کنند خواستند که این فرصت را برای انجام بررسی‌ها داشته باشند. 
 
جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المنار لبنان مبنی بر اینکه پیام شما به 1+5 درباره اینکه برخی از آنها با دیدگاه‌ها و پیشنهادات سران رژیم صهیونیستی مانند نتانیاهو و پرز وارد مذاکرات می‌شوند، چیست؟ گفت: ما در دورهای مختلف این گفتگوها یکی از بحث‌هایی که به آن تاکید داشتیم این است که به نظر می‌رسد برخی کشورهای 1+5 منافع ملت خودشان را برای مطامع دیگران هزینه می‌کنند، ما همیشه به آنها توصیه کرده‌ایم شما هیچوقت منافع کشور خود را قربانی اهداف رژیم صهیونیستی و یا برخی دیگر که می‌خواهند شما هزینه آن را بدهند و استفاده‌اش را خود ببرند، نکنید. 
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه تحت چه شرایطی غنی‌سازی را تعلیق می‌کنید، تصریح کرد: غنی‌سازی جزء حقوق ملت ایران است و چه 5 درصد و چه 20 درصد؛ ملت ایران این حقوق را بر اساس نیازهای خود اعمال می‌کند اما این می‌تواند یک موضوع برای گفتگوهای اعتمادساز باشد. 

دبیر عالی شورای امنیت ملی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین مانع برای رسیدن به نتیجه مطلوب با توجه به صحبت‌‌های اشتون مبنی بر عدم توافق در مذاکرات گفت:‌ اختلافات می‌تواند وجود داشته باشد اما گفتگوها براساس مبانی مشترک می‌تواند به توافق بیانجامد، یکی از این مبانی NPT و حقوقی است که در آن برای اعضا از جمله ملت ایران برای حق غنی‌سازی و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در نظر گرفته شده است که برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها به هم این مبنای قانونی و منطقی وجود دارد. 
 
جلیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا رویکرد آمریکایی‌ها که همیشه بر هم زننده‌ مذاکرات بوده‌اند و شواهدی مبنی بر لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا وجود نداشته، به مذاکرات لطمه نمی‌زند؛ گفت: در گفتگوها به خصوص در این دور یکی از بحث‌های اصلی این بوده که  اگر کسانی می‌خواهند اعتماد ملت ایران را جلب کنند باید از رفتارهای خصمانه پرهیز کنند. 
 
وی افزود: در پیام اوباما در نوروز  امسال شعری از حافظ با عنوان نهال دوستی بنشان، آمده بود اما پیام ملت ایران نیز از طریق همین شعر حافظ به آمریکا این است که نهال دشمنی که 34 سال آمریکا علیه ایران کاشته برای او چیزی جز ناکامی نداشته لذا بهتر است دست از دشمنی علیه ملت ایران بردارد. 
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه منظور از موضع دیروز علی باقری مبنی بر اینکه باید تدابیر اعتمادسازی در محتوای طرح وجود داشته باشد چیست؛ گفت: همانطور که بارها گفتیم غنی‌سازی چه 5 درصد و چه 20 درصد جزء حقوق ملت ایران است اما وقتی بحث از اعتمادسازی می‌شود این یک مفهوم انتزاعی نیست و می‌تواند برای جلب طرف دیگر به کار آید. 
 
جلیلی افزود: این یک مسیر و جاده دوطرفه است که باید متوازن و متقارن باشد و نباید ناظر به محروم سازی و نفی حقوق یک ملت باشد بلکه باید باعث همکاری طرفین شود. 
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر غربی‌ها طرح ایران را رد کنند، آیا ادامه مذاکرات وقت تلف کردن نیست، اظهار داشت: ما در مسکو یک طرح جامع ارائه کردیم و گام‌های اعتمادساز و مسیر همکاری نیاز به یک چارچوب و طرح جامع دارد، در گفتگوهای آلماتی 1 نیز که بعداز 8 ماه از گفتگوهای مسکو انجام شد و ما منتظر پاسخ کشورهای 1+5 بودیم آنها یک پیشنهاد داشتند که فضای همکاری را تعریف کنیم. 
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما گفتیم با برداشتن این گام مخالفتی نداریم اما باید معلوم باشد که این بر چه مبنایی است در این دور از گفتگوها نیز طرح جامع خود را اعلام کردیم که باید براساس چه چارچوب و مبنایی باشد. 

انتهای پیام/ 
برچسب ها: جلیلی ، نتایج ، مذاکره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۵۱ ۱۷ فروردين ۱۳۹۲
ایران همیشه سربلند و سرافراز است
آخرین اخبار