در گفتگوي ويژه خبري مطرح شد

بروجردي: حضور مردم در انتخابات موجب تغيير محاسبات دشمن مي‌شود/ نبوي: در شرايط کنوني مردم بايد حماسه اقتصادي خلق کنند

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به اين که حضور مردم در عرصه‌هاي مختلف از جمله انتخابات موجب تغيير محاسبات دشمن و تجديد نظر آن‌ها خواهد شد گفت: مجموعه ملزوماتي که بايد اين حماسه را رقم بزند در حال به وجود آمدن است.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران ، الزامات سال حماسه سياسي، حماسه اقتصادي شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور "سيد علاالدين بروجردي" رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و "سيد مرتضي نبوي" عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام بررسي شد.  
 
سيد مرتضي نبوي در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه که از وي درباره تعريف حماسه اقتصادي پرسيد گفت: به افتخار آفريني جماعت، جامعه و يا فردي که از خود شجاعت و دليري نشان مي‌دهد و در نهايت منجر به ايجاد افتخار آفريني مي‌شود حماسه گفته مي‌شود.  
 
وي با اشاره به اينکه واژه حماسه اقتصادي نشان مي‌دهد که با شرايط غيرعادي مواجه هستيم و دشمن درصدد ايجاد تحريم و فشارهاي اقتصادي است تا از پيشرفت کشورمان جلوگيري کند، افزود: دشمن با ايجاد شکاف در ميان مسئولين مي‌خواهد مردم را ناراضي کند.
 
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين که در چنين شرايطي مسئولين و مردم بايد حماسه آفريني کنند تا از اين شرايط سخت با توکل به خدا و استقامت سرافراز بيرون آيند، اظهار داشت: همگي بايد با شجاعت و دليري افتخار ديگري را در تاريخ زرين جمهوري اسلامي ثبت کنيم.  
 
*در شرايط کنوني مردم بايد حماسه اقتصادي خلق کنند 

سيد مرتضي نبوي با تاکيد بر اينکه بايد حماسه اقتصادي خلق شود، گفت: در شرايط کنوني نياز است تا مردم ما حماسه اقتصادي خلق کنند.
 
سيد مرتضي نبوي با اشاره به اينکه ظرفيت‌هاي بسياري در مسائل اقتصادي کشورمان وجود دارد، افزود: متاسفانه اقتصادمان وابسته به فروش نفت و درآمدهاي آن شده است.
 
وي با اشاره به اينکه اقتصاد نفتي و يا اقتصاد رانتي نقطه ضعف ما محسوب مي‌شود، بيان کرد: بايد از طريق ايجاد يک حماسه و يا جهاد ملي اين ساختار وابسته به درآمد نفتي را اصلاح کرد در غيراين صورت اگر اين نقطه ضعف باقي بماند دشمن هراز چند گاهي ممکن است از اين موضوع به نفع خود سواستفاده کند.  
 
* پاشنه آشيل ما وابسته اقتصادمان به درآمدهاي نفتي است

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين که پاشنه آشيل ما وابستگي اقتصادمان به درآمدهاي نفتي است، ادامه داد: دولت‌هاي ما عجول هستند و مي‌خواهند آثار نفت را در زندگي منتقل کنند بنابراين درآمدهاي نفت را صرف واردات مي‌کنند که آثار منفي در برخواهد داشت زيرا اين امر کشور را از توجه به توليدات داخلي بازمي‌دارد.
 
سيد مرتضي نبوي در ادامه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه ابزار و الزامات حماسه اقتصادي چيست و براي تحقق آن چه بايد کرد، افزود: مسئولين و کارگزاران کشور و در نهايت مردم در اين مسئله يک سري مسئوليت‌ها و تکاليفي برعهده دارند.
 
وي با اشاره به اينکه بايد راهکارهاي اقتصادي کشورمان اصلاح شود تا در زمينه توليد و خدمات به رونق اقتصادي برسيم، خاطر نشان ساخت: در زمينه اقتصاد مسئوليت اوليه مترتب بر مسئولين است .
 
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه يکي از مولفه‌هاي حماسه سياسي مشارکت مردم است بنابراين اقتصاد هم به همين گونه بايد باشد، گفت: مردم کشورمان در مقاطع مختلف با حضور خود و مشارکت گسترده حماسه خلق کردند به طور مثال مي‌توان از حماسه 9 دي سال 88 ياد کرد.  
 
*گشايش اقتصادي در سياست‌هاي اصل 44 نهاده شده است

سيد مرتضي نبوي با تاکيد بر اين که مشارکت مردم در مسائل اقتصادي يک اصل است، اظهار داشت: مقام معظم رهبري در زمينه مشارکت مردم و مسئولين در اقتصاد راهبردها و سياست‌هاي کلي را مشخص کرده‌اند به طوري که مفتاح و گشايش اقتصادي ما در سياست‌هاي اصل 44 و اجراي صحيح و همه جانبه آن‌ها نهاده شده است.  
 
وي با بيان اين که دولت،‌ مجلس و قوه قضاييه بايد زمينه ايجاد بحث‌هاي سياست‌هاي اقتصادي را فراهم کنند، اظهار داشت: مردم بايد رغبت کنند تا پولهايشان را در خدمت توليد بياورند بنابراين مردم در هنگام رجوع به دستگاههاي مختلف بايد بتوانند به صورت روال مجوزهاي لازم را دريافت کنند اما متاسفانه بروکراسي به جا مانده از زمان طاغوت همچنان داراي پيچ و تاب‌هاي متعددي است که بايد برطرف شود.  
 
*بايد محيط کسب و کار بهبود يابد 

وي با اشاره به اين که بايد محيط کسب و کار بهبود يابد اضافه کرد: علي‌رغم فشارهايي که دشمنان وارد مي‌کنند به تعبير مقام معظم رهبري بايد اقتصاد مقاومتي داشته باشيم.  
 
سيد مرتضي نبوي افزود: بايد فضاي سالم اقتصادي فراهم شود تا کساني که مي‌خواهند به صورت سالم رقابت کنند احساس امنيت داشته باشند.  
 
وي با اشاره به مولفه‌هاي اقتصادي دانش بنيان گفت: اقتصاد دانش بنيان مستلزم داشتن شبکه‌هاي ارتباطي، نوع‌آوري‌هاي علمي و شاخصه‌هاي کسب و کار است.
 
*در انتخابات همه ارگان‌ها بايد حماسه سازي کنند

نبوي در ادامه با بيان اين که در انتخابات همه ارگان‌ها بايد حماسه سازي کنند، بيان کرد: رسانه‌ها يکي از عوامل موثر در انتخابات محسوب مي‌شوند بنابراين رسانه ملي شبکه‌هاي مختلف، روزنامه‌ها و سايت‌ها در روشنگري مردم مي‌توانند نقش به سزايي را ايفا کنند.  
 
وي با اشاره به اينکه بايد فضاي توام با نشاط و رغبت را براي حماسه آفريني در زمان انتخابات فراهم کرد، اظهار داشت: اگر برخي رسانه‌ها در جهت دشمن بخواهند نااميدي خلق کنند فتنه برپا خواهد شد.
 
مرتضي نبوي با تاکيد بر اينکه رعايت اخلاق اسلامي و تقواي سياسي بسيار ضروري است، عنوان کرد: هر چه در فضاي انتخابات عقلانيت و آرامش حکمفرما باشد مردم بهتر مي‌توانند تصميم‌گيري کنند.  
 
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه مسئولان اجرايي و نظارتي انتخابات بايد تمهيداتي بيانديشند که هيچ مويي لاي درز صحت انتخابات نرود گفت: مجري انتخابات بايد کاملا بي‌طرف باشد و کساني که کانديدا مي‌شوند هم نيز بايد مقررات را رعايت کنند.  
 
وي با اشاره به اين که دستگاههاي اجرايي و مسئولين بايد فضا را به گونه‌اي آماده سازند که مردم احساس کنند در يک فضاي شفاف و شيشه‌اي قرار دارند، افزود: ان شاءلله حماسه ماندگاري در خرداد ماه خلق خواهد شد.  
 
سيد مرتضي نبوي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه نقش مردم در خلق حماسه اقتصادي چيست اظهار داشت: بايد از شرايط اقتصاد مصرفي که به مردم القا شده فاصله گرفت.  
 
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: مردم ما فقط در صحنه سياسي و دفاعي حماسه ساز نيستند بلکه در صحنه اقتصادي هم حماسه مي‌آفرينند.
 
سيد علاءالدين بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه حماسه سياسي به چه معناست گفت: حماسه به لحاظ کار از توان و شور بالايي برخوردار است.  
 
وي با اشاره به اين که ملت ما داراي فرهنگ عاشورايي و اهل بيتي است، افزود: روحيه ملت ما از اين بعد روحيه حماسي است.
 
رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري مبني بر اينکه انتخابات مظهر حماسه سياسي است، اظهار داشت: سال 92 اين ويژگي را در بعد سياسي دارد.
 
* انتخابات ارز اندام اقتدار ملي در برابر جهانيان است

بروجردي انتخابات را ارز اندام اقتدار ملي در برابر جهانيان دانست و بيان کرد: با توجه به صف آرايي دشمنان ملت ايران با تاسيس شبکه‌هاي 24 ساعته و با استفاده از وسايل و امکانات خود ميدان رزم تمام عياري ايجاد شده و طبيعي است حماسه سياسي در ميدان رزم تا چه ميزان تاثيرگذار است.   
 
وي گفت: اين امر وظيفه مسئولين، ملت، نخبگان و نامزدهاي انتخاباتي را بسيار سنگين مي‌کند.  
 
رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که حماسه سياسي چه مولفه‌هاي ديگري را به غير از انتخابات در بردارد، افزود: انتخابات قله و فراز است و يکي از دلايل اين نامگذاري در همين بعد است.
 
وي با اشاره به چالش‌هاي هسته‌اي در ده سال گذشته اضافه کرد: در يک طرف تمام قدرتهاي بزرگ يعني 5 عضو شوراي امنيت و آلمان و در طرف ديگر هم جمهوري اسلامي ايران قرار دارند که توانست بر 0 تا 100 دانش صلح آميز هسته‌اي تسلط پيدا کند.  
 
بروجردي افزود: برنده اين کارگزار بدون ترديد جمهوري اسلامي ايران است بنابراين از اين عرصه‌ها فراوان داشته‌ايم و داريم. 
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که الزامات و ابزار انتخابات چيست و اين افراد تا چه حد مي‌تواند کمک کننده باشد، گفت: اولين نکته رهنمودهاي مقام معظم رهبري است به طوري که ايشان در هر زمان و مکاني به صورت هوشمندانه نکات اساسي را مطرح مي‌کنند به گونه‌اي که در اين رابطه وظيفه نامزدهاي انتخاباتي، مردم و مسئولين مشخص است.  
 
*مردم بايد پاي صندوق‌هاي راي حماسه خلق کنند

بروجردي با اشاره به اين که در طول 34 سال گذشته بار جنگ، انقلاب و مشکلات اقتصادي بر دوش مردم بوده است، تصريح کرد: مردم بايد با حضور گسترده خود در پاي صندوق‌هاي راي حماسه خلق کنند.  
 
رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شکر نعمت حضور مردم در همه عرصه‌ها از جمله در پاي صندوق‌هاي راي را خوب عمل کردن مسئولين دانست و عنوان کرد: مسئولان با وجود اختلاف سليقه‌هايي که طبيعي هم است بايد وحدت و انسجام را حفظ کنند.  
 
وي با اشاره به اين که مردم با شرکت پرشور خود در 22 بهمن سال گذشته بار ديگر محاسبات دشمن و آمريکا را خنثي کردند، اظهار داشت: بايد بلوغ سياسي را عرضه کرد و قوانين و قواعد بازي را رعايت کرد.  
 
بروجردي گفت: مسئولان و کساني که خود را نامزد معرفي مي‌کنند يکي از مهمترين مسئوليت‌ها را دارند به اين گونه که اخلاق اسلامي انتخاباتي را رعايت کنند.  
 
رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به اين که کشور ما قابل مقايسه با ساير کشورهاي منطقه نيست افزود: در بسياري از کشورها انتخابات وجود ندارد.
 
وي با اشاره به اين که جمهوري اسلامي ايران همه ملزوماتي را که بايد حماسه را رقم زند برخوردار است افزود: جمهوري اسلامي در مقايسه با مدعيان دموکراسي از فضاي باز، حضور حداکثري و آزادي برخوردار است.  
 
بروجردي با تاکيد بر اين که جمهوري اسلامي ايران در نظامات سياسي ايران استثنا است بيان کرد: همه بايد به قانون تمکين کنند زيرا قانون‌مداري و قانونمندي يک اصل مهم به شمار مي‌آيد.  
 
وي ادامه داد: دليل ندارد که به جاي اثبات خود و عرضه به مردم براي قضاوت به تخريب روي بياوريم که حتما نبايد وجود داشته باشد و رعايت اين قواعد توسط کساني که حضور پيدا مي‌کنند مهم است.  
 
رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به اين که مقام معظم رهبري فضاي باز را ترسيم کرده‌اند، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبري فرمودند که همه سليقه‌ها بايد در انتخابات حضور پيدا کنند زيرا به نظر مي‌رسد که مجموعه ملزوماتي که بايد اين حماسه را رقم بزند در حال به وجود آمدن است.  
 
*بايد همانند دوران جنگ در عرصه اقتصاد فضا را باز گذاشت

بروجردي در ادامه با بيان اين که بايد همانند دوران جنگ در عرصه اقتصاد فضا را باز گذاشت تا مردم ورود پيدا کنند، اظهار داشت: بايد مردم را باور کرد و به قانون عمل کنيم.  
 
وي بيان کرد: بايد اصل 44 را عملياتي کرد و از ظرفيت مردم استفاده کنيم.  
 
رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پايان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه چه آينده‌اي را براي کشور متصور هستيد، گفت: يکي از نکات مهم در محاسبات دشمن ميزان ارتباط ملت با نظام است.  
 
*حضور مردم در انتخابات موجب تغيير محاسبات و تجديدنظر دشمن خواهد شد 

وي خاطر نشان ساخت: هدف جنگ رواني دشمن و ايجاد فرستنده‌هاي راديويي و تلويزيوني سست کردن اين پيوند است که تاکنون ناکام بوده و در آينده هم قطعا ناکام خواهد ماند ولي وقتي آن‌ها مي‌بينند مردم در 22 بهمن حضور دارند يا در خرداد 92 حضور خواهند داشت ناگزير به تجديدنظر در رفتار خود مي‌شوند.  
 
 انتهاي پيام/

تنظيم از مژگان شکري

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار