بروجردي در جمع خبرنگاران خبر داد

اعزام كميته حقيقت‌ياب به عربستان/ دیپلمات مست عربستانی ممنوع‌الخروج است

رئيس كميسيون امنيت‌ملي در مجلس گفت: تخلف دیپلمات عربستانی مضاعف است،‌ وی در حال مستی این خلاف را مرتكب شده است که تخلفي بین‌المللی است و به همین دلیل تا روشن شدن تکلیف و استیفای حقوق خانواده شهروند ایرانی از خارج شدن این دیپلمات از کشور ممانعت شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی  باشگاه خبرنگاران، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه (18 فروردين‌ماه) در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی در خصوص حادثه اتوبوس زائران ایرانی در عربستان گفت: قرار است براي پيگيري کمیته حقیقت‌یابی را به عربستان اعزام کنیم که این موضوع به وزارت خارجه هم منعکس شده است.

وی افزود: ضروری است که پیگیری‌ها در این رابطه انجام شود؛ بنده ضمن عرض تسلیت به خانواده‌هایی که جان عزیزانشان را از دست دادند باید اعلام کنم که کمیسیون به طور جدي این موضوع  را پيگيري مي‌كند.

رئيس كميسيون امنيت‌ملي در مجلس همچنين تصريح كرد: اگر واقعاً جایگاه فعلی ایمن نیست، حتماً باید جایگاه تغییر کند چراکه این حادثه ممکن است هر زمان دیگری هم اتفاق بیافتد؛ گزارش اولیه حاکی از این است که ماشین بدون راننده بوده و ترمز دستی را نکشیده بودند.

بروجردي ادامه داد: در هر صورت این موضوع غیرقابل قبول است و باید تمهیدات جدی‌تری در این رابطه از سوی سازمان حج اندیشیده شود.

وی همچنين در خصوص تصادف کارمند مست سفارت عربستان با شهروند ایرانی اظهار داشت: از آنجایی که این مسئله در تعطیلات اتفاق افتاد آقای دواتگری رئیس کمیته مطالبات ملی از سوی کمیسیون مأموریت پیدا کرد در خانه شهروند از دست رفته حضور پیدا کند؛ این خانواده، خانواده‌ای بسیجی بودند که متاسفانه در روزهای پایانی سال گذشته جان عزیزشان را از دست دادند.

بروجردی تصریح کرد: تخلف دیپلمات عربستانی مضاعف است؛ اولاً چندین بطری مشروب در داخل ماشین این کارمند موجود بود که براساس تستی که پلیس انجام داده وی در حال مستی این خلاف را مرتكب شده است که  تخلفي بین‌المللی است و به همین دلیل تا روشن شدن تکلیف و استیفای حقوق خانواده شهروند ایرانی از خارج شدن این دیپلمات از کشور ممانعت شده است.

رئيس كميسيون امنيت ملي با بيان اينكه  ديپلمات‌ها با وجود مصونيت موظف به رعايت قوانین کشور نيز هستند،‌ خاطرنشان كرد: پلیس هم گزارش اولیه را تهیه کردند، البته قتل در این رابطه اتفاق افتاده و موضوع هم در همین رابطه است.

وي همچنين  در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا در پیشنهاد ایران در مذاکرات آلماتی 2 موضوع تعطیلی شش ماهه فردو نیز قید شده بود؟ گفت: در موضوع فردو دو نکته مهم وجود دارد؛ موضوع اول آن است که ما به لحاظ تهدیدات مکرر دشمنان نظام و ملت بخصوص رژیم صهیونیستی مبنی بر زدن تاسیسات هسته‌ای، حتما باید این تاسیسات را ایمن کنیم از این رو پدافند غیرعامل امری ضروری است که این کار هیچگاه متوقف نخواهد شد.

بروجردي ادامه داد:‌  ‌اگر حتی یک روز دولت نیز تصمیم به تعطیلی فردو بگیرد مجلس حتما مخالفت خواهد کرد.

عضو فراكسيون رهروان ولايت در ادامه با اشاره به اينكه ممکن است ما در مقطعی نیازمند باشیم که غنی‌سازی بیشتر انجام دهیم، اظهار داشت: ما نیازهای مقطعی خودمان را که متفاوت با اصل غنی‌سازی است انجام می‌دهیم و اين درحاليست اصل غنی‌سازی هم هیچ‌وقت در جمهوری اسلامی متوقف نمی‌شود چراكه طبق ماده 4 ‌N.P.T ‌این یک حق قانونی است و عضویت ما این حق را به ما داده است و آمریکایی‌ها به ما ندادند.

بروجردی افزود: آنها گزینه دیگری جز لغو تحریم‌ها ندارند چون این ظلمی بر حق ملت ایران است، در این صورت ما مذاکره کنیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا دو طرف مذاکره منتظر برداشتن گام از سوی طرف مقابل هستند؟ گفت: این موضوع درست نیست چون غربی‌ها گام اول را در جهت تخلف از NPT  را برداشتند و بر خلاف ماده 4 عمل کردند به همين دليل  اول باید این تخلف را برطرف کنند تا بتوان در شرایط عادی مذاکره کرد.

بروجردی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا احتمال تغيير موضع ایران با تغيير رئيس‌جمهور در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد؛‌ گفت: سیاست‌های هسته‌ای بر اساس راهبرد نظام است و قطعا دولت‌ها هیچ تصمیمی بر خلاف آن نخواهند داشت چراكه اين امر به تصويب مجلس رسيده و غیرقابل تغییر است و همچنین مقام معظم رهبری به عنوان سیاستگذار کلان نظام که فوق همه تصمیمات است این نظر را قبول دارند و معمولا دولت‌ها از این خواست ملی تبعیت می‌کنند.

وي در ادامه دومین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 و القای رسانه‌های فارسی زبان بیگانه مبنی بر بی‌تاثیر بودن مذاکرات را ارزيابي كرد و  اظهار داشت: این مذاکرات تاثیرگذار بوده است به طوری که با نگاهی به بیانیه رسمی روسیه بعد از "آلماتی2" که آنها اعلام کرده‌اند مذاکرات یک گام به پیش تلقی می‌شود، می‌توان این تاثیرات را دید.

رئيس كميسيون امنيت‌ملي ادامه داد: ما توانستيم القائات خلاف واقع آمریکایی‌ها را از طریق تبیین واقعیت‌ها از ذهن دیگر اعضای شورای امنیت بزداییم و اين برای ما موفقیت است.

وي در ادامه  در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره رابطه با سال حماسه سیاسی و اقتصادی گفت: فرمایشات رهبری در سخنرانی راهبردی آغاز سال باید عملیاتی شود که این اتفاق در سال قبل مطلوب نبود و ما به همين منظور ما سه‌شنبه آینده در مورد حماسه سیاسی جلسه‌ای را با حضور مسئولان برگزار می‌كنيم؛

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ما در دهه پیشرفت و عدالت هستیم بايد علاوه بر دنبال كردن شعار سال گذشته، شعار امسال را در بُعد سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار دهیم که امیدواریم این مسئله با حضور چشمگیر ملت ما به سرانجام برسد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار