اثر ریزپوشانی باکتری پرو بیوتیک باکتوباسیلوس پلانتاروم (ptcc=1058) در شرایط شبیه سازی شده دستگاه گوارش و در ماست " ، نامزد جایزه مانفرد کروگر در انستیتو متخصصین صنایع غذایی آمریکا در سال 2012 شد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات ، مقاله مستخرج از رساله یحیی شفیعی فارغ التحصیل دکتری تخصصی دامپزشکی – بهداشت مواد غذایی واحد علوم و تحقیقات ،  در سال 2012 در نشست سالانه انستیتو متخصصین صنایع غذایی آمریکا در خصوص ریزپوشانی باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس پلانتاروم در بخش لبنیات بعنوان مقاله فینالیست انتخاب و نامزد جایزه مانفرد کروگر (Manfred Kroger Award) شد.

دکتر یحیی شفیعی در رابطه با رساله خود گفت: ریزپوشانی باکتری های پرو بیوتیک یکی از روش های بهبود زنده مانی آنها در داخل غذا و در برابر شرایط ناگوار دستگاه گوارشی بوده و در سلامت غذا و دستگاه گوارش تاثیرات بسیاری دارد.

وی با بیان این مطلب که در این تحقیق تاثیر ریزپوشانی باکتری پرو بیوتیک باکتوباسیلوس پلانتاروم با استفاده از آلژینات سدیم و نشاسته مقاوم بر افزایش زنده مانی آن در ماست و در شرایط شبیه سازی شده دستگاه گوارش مورد مطالعه قرار گرفت، افزود: لاکتوباسیلوس پلانتاروم بعنوان یک باکتری پرو بیوتیک و نشاسته مقاوم بعنوان یک پری بیوتیک دارای اثرات سلامتی بخش فراوان در انسان هستند.

دکتر شفیعی گفت: مخلوطی از آلژینات سدیم( w/v2% )، نشاسته مقاوم ( w/v2% ) و سوسپانسیون خالص باکتری (v/v 1%) آماده شد و برای تهیه دانک ها با تکنیک امولسیون سازی مورد استفاده قرار گرفت. شکل و اندازه دانک ها با میکروسکوپ الکترونی و نوری مطالعه شد.

وی افزود: برای ارزیابی زنده مانی لاکتوباسیلوس پلانتاروم آزاد و ریز پوشانی شده در شرایط شبیه سازی شده دستگاه گوارشی، چهار محیط مختلف شامل محلول صفراوی(w/v 6/0% و 25/8=pH)، محیط مشابه معده (55/1=pH) ، محیط مشابه روده (43/7 = PH) با و بدون املاح صفراوی، تهیه شد.

دکتر شفیعی ادامه داد: نتیجه گرفته شد که ریزپوشانی لاکتوباسیلوس پلانتاروم با آلژاینات و نشاسته مقاوم می تواند بطور مؤثری باعث افزایش زنده مانی آن در ماست و در شرایط نامطلوب دستگاه گوارش شود.

لازم به ذکر است ، دکتر یحیی شفیعی ، عضو فعال انستیتو متخصصین صنایع غذایی آمریکا، عضوانجمن جهانی پنیرهای سنتی ایتالیا و عضو انجمن میکروب های بی هوازی انگلستان است. تاکنون 3 جلد کتاب از ایشان تالیف و ترجمه شده و بیش از 16 مقاله از وی در مجلات معتبر به چاپ رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار