رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: همه افراد باید در هر سال دست کم یک بار فشار خون خود را اندازه بگیرند تا در صورت بالا بودن آن، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز عوارض و بیماریها انجام شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان شاهین شیرانی دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فشار خون کنترل نشده منجر به مرگ انسان می شود، افزود: فشار خون بالا، شایعترین بیماری در بخش قلب و عروق است.
وی با بیان اینکه 20 درصد از افراد بالای 20 سال جامعه دچار بیماری فشار خون بالا هستند، تصریح کرد: هر 10 میلیمتر افزایش فشار خون، ریسک حوادث قلبی را دو برابر می کند.
وی اظهار کرد: افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا نسبت به افراد عادی بین 10 تا 20 سال کمتر عمر می کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فشار خون بالا را شایعترین علت از کار افتادگی کلیه دانست و گفت: مردم باید به کنترل فشار خون خود توجه داشته باشند و افراد مبتلا به این بیماری نیز دست کم هر سه ماه یکبار فشار خون خود را اندازه بگیرند.
شیرانی افزود: این بیماری بدون علامت و فقط با اندازه گرفتن فشار خون قابل شناسایی است.
وی با اشاره به اینکه بیماری های قلبی و عروقی شایعترین علت مرگ و میر در ایران و همچنین استان اصفهان است، مهمترین عوامل ابتلا به این بیماریها را فشار خون، قند، چربی و وزن بالا، کم تحرکی، مصرف سیگار و قلیان و استرس عنوان کرد.
وی میزان مصرف نمک را در ابتلا به این بیماری بسیار مهم خواند و گفت: میزان نمک مصرفی در روز باید پنج گرم باشد اما مردم ایران به طور متوسط 11 گرم در روز مصرف می کنند.
وی سایر علل مرگ و میر در کشور را به ترتیب حوادث ترافیکی و سرطان بیان کرد./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.