چنانچه نظام بانکي با برنامه ريزي صحيح و هدفدار مديريت شود، مي تواند نقش کليدي و حساسي در تخصيص بهينه منابع و سرمايه هاي نقدي داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ يکي از با سابقه ترين، رايج ترين و موثرترين واسطه هاي مالي، نظام بانکي است، به طوري که با استفاده از شعب گسترده و با بهره گيري از انواع سپرده ها، سرمايه هاي ريز و درشت، کوتاه مدت و بلندمدت را از سراسر کشور جمع آوري کرده، تبديل به سرمايه هاي کلان و باثبات مي کند و در نهايت آنها را در قالب انواع تسهيلات بانکي در اختيار متقاضيان قرار مي دهد.

بانکها به کمک سياست هاي اعتباري و مالي خود قادرند مسير رشد و توسعه اقتصادي را در کشور فراهم کرده و با اعطاي وام هاي بازرگانيف صنعتي و توليدي، توسعه اقتصادي کشور را مهيا نمايند.

*** مهمترين خدمات بانکي

بانکها به عنوان موسسات مالي و خدماتي در يک جامعه، نقش تعيين کننده اي را در گردش پول و ثروت داشته و از جايگاه ويژه اي در اقتصاد هر کشور برخوردارند.

نگهداري، انتقال پول، جمع آوري و توزيع وجوه دولتي، تبديل ارز خارجي و پول رسمي هر کشور، اعطاي تسهيلات از جمله خدمات بانکها به شمار مي آيد.

تقويت تعامل بانکها و بازار سرمايه، چندي پيش حسين عبده تبريزي کارشناس اقتصادي ضمن اشاره به اينکه پس اندازکنندگان از طريق بازار سرمايه به توليدکنندگان متصل مي شوند، تصريح کرد: بازارهاي اعتباري به دونوع بازار پول و بازار سرمايه تقسيم مي شود.

وي ادامه داد: منظور از بازار، سرمايه و منظور از واسطه، بانکها هستند.

*** لزوم برنامه ريزي کلان در مديريت صحيح نظام بانکي

چنانچه سياستگذاري صحيح و اصولي نباشد، به طور طبيعي بعد از مدتي منابع نظام بانکي به سمت فعاليت هاي تجاري و خدماتي سوق پيدا کرده و بخش توليدي اقتصاد که بخش اشتغالزا و مولد ثروت و درآمد است، محروم مي ماند.

امروزه مشکلات و موانع تامين مالي بنگاه هاي اقتصادي، جزء يکي از چالش هاي جدي نظام هاي بانکي آرمانگرا است؛ چرا که حمايت از اين بخش ها، منجر به رشد و توسعه اقتصادي خواهد شد.

براساس اين گزارش؛ نقش بانکها در جمع آوري سرمايه هاي کوچک و به کار انداختن آنها در خطوط توليد و مصرف بسيار چشمگير بوده، طوري که اجراي موفقيت آميز اين سياست، مي تواند در رشد و توسعه اقتصادي سهم بسزايي داشته و در همين راستا، عدم اعطاي تسهيلات مناسب و به موقع توسط بانکها مي تواند موجب رکود و کاهش رشد اقتصادي نيز شود.


گزارش از منيره آذري
برچسب ها: نظام ، بانک ، تخصیص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار