سفیر سابق ایران در سوريه با بیان اینکه درگیری در کشورهای آسیایی به نفع مسلمانان نمی‌دانیم گفت: جمهوری اسلامی خواهان رسیدن سوریه به آرامش و ثبات کامل است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، پیامد ناکامی طرح‌های ضد سوری و پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری با حضور حسین شیخ‌الاسلام سفیر سابق ایران در سوریه و هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا بررسی شد.

هادی محمدی در ابتدای برنامه در پاسخ به سوال اول مجری که از وی پرسید مطامع پنهان موجود در سوریه برای غربی‌ها و مرتجعین عرب چیست گفت: طی هفته گذشته از یکسو شاهد تهدیدات تلویحی مقامات ترکیه و از طرف دیگر شاهد تهدیدات غیرمستقیم و تلویحی مقامات اسرائیل برای مداخله نظامي مستقیم در سوریه بوده‌ایم.

وی با اشاره به طرح‌های ناتو برای مداخله در سوریه تصريح کرد: این درحالی است که ناتو در بعضی از مواضع اعلامی خود طرح‌های برنامه‌ریزی شده خود را برای مداخله در سوریه نفی می‌کند.

 این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به سخنان چند روز گذشته بشار اسد اظهار داشت: شدت گرفتن تلاش‌ها برای درگیری نظامی و اقدامات تروریستی یکی از دلایلی است که بشار اسد را ناچار می‌کند تا به شکل تلویحی پاسخ تهدید را با تهدید بدهد.

محمدی با اشاره به اینکه در سوریه خواسته‌های مردمی دیگر وحدت و یکپارچگی ملی نیست گفت: در سوریه حقوق اساسی سیاسی اجتماعی و خواسته‌ها و مطالبات دموکراتیک دیگر مطرح نیست؛ بلکه کسانی که خارجی هستند و اهداف مشخصی را در سوریه دنبال می‌کنند طرف اصلی به شمار می‌آیند بنابراین آنها مرجع مذاکره و تعیین خط مشی برای سوریه به حساب می‌آیند.

وی با اشاره به گفته‌های چند روز گذشته حیصل مناد اضافه کرد: عده‌ای در سوریه به دنبال راه حل سیاسی نیستند بلکه ترویج جنگ را دنبال مي‌کنند؛ چرا که در غیر این صورت جیره و مواجب آنها از طریق مزدگیری از خارج قطع می‌شود. بنابراین تا زمانی که شرایط ناهنجار وجود دارد آنها به راحتی می‌توانند از شیوخ تازه به دوران رسیده باج بگیرند.

* منشأ مسائل سوریه مداخلات خارجي است

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مسئله سوریه منشأ مداخلات خارجی دارد افزود: منشأ مداخلات خارجی در سوریه براساس یک سری اهداف معین صورت گرفته است به طوری که بخشی از این اهداف امنیتی و ژئوپلوتیک و بخشی دیگر مسئله انرژی است که به شکل جدی در نظام جدید بین‌الملل مطرح می‌شود. 

محمدی با اشاره به سفرهای امیر قطر به فرانسه و منعقد کردن قراردادهایی راجع به حوزه‌های نفتی سوریه اظهار داشت: سواحل سوریه منابع نفت و گاز عظیمی دارد به گونه‌ای که سه حوزه نفتی آن به اندازه کل نفت کویت محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طمع در سوریه برای ایجاد حقوق اساسی و دموکراسی نیست، زیرا اگر این گونه بود بسیاری از مردم مظلوم سوریه نباید به شکل وحشیانه‌ای کشته می‌شدند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: بسیاری از شیوخ برای کارخانه‌ها باج تعیین کردند که اگر فلان صاحب کارخانه ماهانه مبلغی را تحویل ارتش ندهد تمام دارایی‌های آنها را با موشک نابود می‌کنند و یا اموالشان را به سرقت می‌برند.

وی با اشاره به اینکه در بخش اقتصادی، منابع انرژی سوریه می‌تواند تا سال‌های متمادی نیاز انرژی غرب و اروپا را تأمین کند افزود: بخش ژئوپلوتیک مربوط به امنیت رژیم صهیونیستی می‌شود.

محمدی گفت: طی روزهای گذشته در روزنامه‌های اسرائیلی از وجود گنجی بزرگ در منطقه خاورمیانه حکایت می‌شد و این چیزی نیست جز اختلافات روسای حکومت‌ها با یکدیگر، اختلافات داخلی مذهبی، و یا اختلافات سیاسی.

* فتنه مذهبی ترفند استعماري صهیونیست است

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مسائل لیبی، تونس، مصر، لبنان، و سوریه ریشه مشخص استعماری صهیونیستی دارد بیان کرد: اگر گفته شود فتنه مذهبی ترفند استعماری صهیونیستی است گزافه نیست.

محمدی با بیان اینکه جنگ بزرگ جهانی با حضور تعداد بیشماری از کشورهای وابسته به غرب در سوریه به اجرا گذاشته شده تا نظام جدید بین‌الملل از طریق رفتار جنایت آمیز متولد شود افزود: موسسات بزرگ نفتی غرب در سرمایه‌گذاری و همچنین در تشدید فضای جنگی در سوریه سهیم و شریک هستند. 

وی با اشاره به اینکه صحنه میدانی سوریه طی یک ماه گذشته شاهد فراز و فرودهای بسیاری بوده است اضافه کرد: طبق گزارشات منتشر شده از یک سو ده‌ها نیروی جدید تروریست از لبنان، اردن و تا حدودی از ترکیه و از سوی دیگر صلاح‌های جدید وارد سوریه شده است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه 60 هواپیما صلاح و مهمات را از طریق ترکیه، لبنان و اردن وارد سوریه کرده اند تا بتوانند به سرعت به نتایج قانونی قابل توجهی برسند افزود: در صحنه سیاسی شاهد فراز و فرودهای بسیاری در سوریه بوده‌ایم.

محمدی با اشاره به اینکه معارضان از تشتت و واگرایی بسیاری رنج می‌برند بيان داشت: معارضان از ابتدا دچار بیماری مضمن بودند؛ به طوری که رشوه و پول قطر و عربستان نقش بسزایی را در سرپا نگه داشتن جبهه ائتلاف ملی که مخالفان در آن تجمع کرده‌اند را بازی کرده است.

* سلفي‌ها پل‌هاي پشت سر خود را در سوريه خراب کردند

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه که از وی پرسید راه پایان یافتن خشونت‌ها و آغاز گفتگوهای ملی در شرایط ملی چیست اظهار داشت: کسانی که به دنبال بی‌ثباتی در سوریه هستند پل‌های پشت سر خود را خراب کردند به گونه‌ای که برای خود راهی جز خشونت، تروریسم و ادامه جنگ داخلی در سوریه باقی نگذاشتند.

وی گفت: حدود دو ماه پیش 20 هزار نفر از سلفی‌ها که از تونس به سوریه رفته بودند کشته‌هایشان به کشورهایشان ارسال شد این درحالی است که تازه خانواده‌های آنها متوجه شدند چه سرنوشتی دچار آنها شده است.

محمدی با اشاره به اینکه موج بازگشت گروه‌های سلفی از سوریه آغاز شده است گفت: اسناد و مدارک آنها در دفاتر مشخصی در ترکیه نگهداری می‌شود به طوری که به سلفی‌ها اجازه بازگشت به کشورشان داده نمی‌شد تا اینکه آنها ناچار شدند از طریق قاچاق و مسیرهای نامشخصی وارد کشورشان شوند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا بیان کرد: علي‌رغم همه لفاظی‌هایی که در خصوص پذیرش راه حل سیاسی در سوریه گفته می‌شود غرب به هیچ وجه معتقد به شکل‌گیری راه حل سیاسی نیست.

*پایان تحولات سوریه شکست کامل غرب خواهد بود

وی با اشاره به اینکه گروه‌های زیادی در داخل و خارج سوریه خواستار رسیدن تحولات سوریه به سمت منافع مردم و در مسیر مسالمت آمیز هستند اظهار داشت: پایان تحولات سوریه یا به شکست کامل غرب و همپیمانانش درسطح منطقه منجر خواهد شد و یا یک جنگ افروزی بزرگی در سطح منطقه ایجاد خواهد شد که درآن راهی برای مذاکرات سیاسی وجود ندارد.

حسین شیخ الاسلام سفیر سابق در ادامه این برنامه در پاسخ به سوال اول مجری که از وی پرسید گزینه‌های رونشده سوریه برای پیروزی در مقابل تروریست‌های مصلح چیست اظهار داشت: درگیری جدی میان جناح مقاومت و جناح غرب وجود دارد به گونه‌ای که آنها بیش از دو سال است که در صدد رسیدن به نتیجه‌ای دلخواه هستند اما خوشبختانه موفق نشده‌اند بنابراین باید گفت خود این موضوع پیروزی بزرگی برای جناح مقاومت محسوب می‌شود.

*سوریه آماده جنگ با اسرائیل است 

وی با اشاره به اینکه سوریه دارای ارتش قوی است افزود: سوریه آماده و تجهیز جنگ با اسرائیل است.

شیخ الاسلام با اشاره به اینکه ارتش سوریه دارای توانایی موشکی بسیار قدرتمندی است گفت: دقت موشک‌ها و توانایی حمل مواد منفجره در طول زمان افزایش یافته است و این نشان می‌دهد که موشک در درگیری و جنگ تعیین کننده است.

*سوریه هرگونه دخالت خارجی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت 

سفیر سابق ایران در سوریه با اشاره به اینکه سوریه هرگونه دخالت خارجی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت افزود: اگر مقاومت نابود شود سوریه انتقام خود را از صهیونیست‌ها خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه همسایگان سوریه در امور این کشور دخالت می‌کنند اظهار داشت: دخالت و جنایت در امور کشورها خلاف قوانین بین‌المللی و همچنین خلاف قوانین داخلی کشورها محسوب می‌شود.

*کشورهای همسایه  برسر سوریه قمار می‌کنند

شیخ الاسلام با اشاره به اینکه کشورهای همسایه خلاف قوانین داخلی خود، تروریست‌ها را با سازمان‌های امنیتی وارد سوریه می‌کنند بیان کرد: آنها سرمیز سوریه قمار می‌کنند.

سفیرسابق ایران در سوریه با اشاره به اینکه حق تعیین سرنوشت با مردم است، گفت: باید مکانیزمی را پیش‌بینی کرد که مردم سوري حق حاکميت بر سرنوشت خود را داشته باشند.

شیخ الاسلام با بیان اینکه اگر در سوریه رأی گیری شود بشار اسد برسر کار خواهد ماند خاطرنشان ساخت: بشار اسد توانسته استقلال سوریه را حفظ کند و اگر رأی بیاورد دلیل آن این است که وی از خارجی‌ها پول نگرفته و نوکری آنها را نکرده است.

وی با اشاره به اینکه غرب به صورت رسمی به تروریسم رسمیت می‌بخشد گفت: تروریسم یک پدیده کور است بنابراین دیر یا زود یک تجربه خطرناک دامنگیر غرب خواهد شد.

سفیر سابق در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه سیاست آزمون و خطا تا چه حد جواب خواهد داد گفت: در اینکه مردم سوریه پشت سر حکومت ایستاده است شکی نیست وگرنه تاکنون حکومت تاکنون ساقت می‌شد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در لبنان و عراق هیچ غلطی نمی‌تواند کند افزود: ترکیه بازی خطرناکی را شروع کرده است زیرا این کشور دارای اقلیت 20 میلیونی علوی و 18 میلیونی کرد است بنابراین اگر قرار باشد بازی بهم بریزد برای ترکیه خطرساز خواهد شد.

شیخ الاسلام با بیان اینکه درگیری در کشورهای آسیایی به نفع مسلمانان نمی‌دانیم تاکيد کرد: جمهوری اسلامی خواهان رسیدن سوریه به آرامش و ثبات کامل است.

انتهاي پيام/
 

برچسب ها: گفتگوی ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار