بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در نشست خبری مشترک با نخست وزیر اسپانیا درباره حل و فصل صلح آمیز برنامه اتمی ایران ابراز خوش بینی کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران بان کی مون ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در اسپانیا، از نقش این کشور در حمایت دائم از نهادهای سازمان ملل، کمک به بازسازی هائیتی، اعزام نیروهای صلح بان به لبنان و میانجی گری در خاورمیانه گفت اسپانیا نقش مهمی در عرصه جهانی بازی می کند و من از این کشور تشکر می کنم. سازمان ملل همچنین عمیقا از حمایت اسپانیا ابتکار ائتلاف تمدن ها و کمک های انساندوستانه و فعالیت های این کشور در این حوزه تشکر می کند.

وی ادامه داد : عمده ترین علت دیدار من در حال حاضر حضور در نشست عالی نهادهای سازمان ملل در دو روز آینده است. هر دو سال یک بار، نهادهای سازمان ملل گرد هم می آیند و نشست امسال با میزبانی مادرید گرد هم می آیند و ما از مقامات مادرید برای همه تلاش هایی که برای میزبانی این نشست صورت داده اند، تشکر می کنیم.

دبیر کل سازمان ملل گفت : من و نخست وزیر راخوی، نشستی بسیار مفید داشتیم. ما درباره مسائل بسیاری صحبت کردیم، ساحل، مانیل، سوریه، صحرای غربی و جمهوری دمکراتیک خلق کره. قرار نیست من حرف هایی را که نخست وزیر گفتند تکرار کنم ولی از اینکه این مسائل را با وی در میان گذاشتم، بسیار خرسندم.

بان کی مون گفت : ما همچنین درباره اهداف هزاره صحبت کردیم. فردا هزارمین روز تا پایان دو هزار و پانزده یعنی مهلت اهداف توسعه هزاره است. این تلاش ها، بزرگترین تلاش های تاریخ برای مقابله با فقر است و در عین حال، هنوز کارهای زیادی نیمه کاره مانده است.

وی افزود : اسپانیا شریکی بسیار فعال در از بین بردن فقر و بی عدالتی است و من از این کشور برای میزبانی نشست گرسنگی، امنیت غذایی و تغذیه تشکر می کنم و من انتظار نشستی مفید و ثمربخش را در این کشور دارم.

دبیرکل سازمان ملل درباره اوضاع کره شمالی گفت : در خصوص کره شمالی، باید بگویم در حوزه بحران انسانی و بحران فعلی صلح و امنیت که در شبه جزیره کره ایجاد شده است؛ گزارش هایی که از پیونگ یانگ می آید، بسیار نگران کننده است. به عنوان دبیر کل سازمان ملل به صورت مداوم از مقامات این کشور، پیش از همه خواستار کاهش تنش در این شبه جزیره و تعامل فعالانه و سازنده برای صلح و امنیت در این شبه جزیره هستم.

صلح و امنیت در شبه جزیره کره تاثیراتی بسیار جدی بر صلح و امنیت جهانی دارد و من امیدوارم که طرف های درگیر در شبه جزیره کره در کنار هم پیش از همه به دنبال صلح و آرامش در شبه جزیره باشند و برای حل و فصل همه مسائل باقیمانده، به گفتگو بنشینند. تهدید اتمی بازی نیست، موضوعی بسیار جدی است.

وی تصریح کرد : به نظر من مقامات کره شمالی در مواضع خود بسیار تندروی کرده اند و من نگرانم هر نوع سوء قضاوت و سوء محاسبه از اوضاع، به بحرانی ناخواسته در شبه جزیره کره بینجامد. این امر تاثیراتی بسیار جدی بر شبه جزیره کره دارد. از دیگر سو، اوضاع انسانی در این کشور بسیار جدی است، این چیزی است که نهادهای سازمان ملل ارزیابی کرده اند و حتی مقامات کره شمالی نیز دریافته اند که اوضاع انسانی در این کشور بسیار جدی است.

سازمان ملل کمک های لازم انسانی را اعزام کرده است ولی در اوضاع فعلی، با توجه به نگرانی های بسیار جدی امنیتی، بسیار دشوار است که کمک های سازمان ملل ارسال شوند. من از جامعه جهانی می خواهم کمک های انساندوستانه را به این کشور ارسال کنند. من واکنشی چندان مثبت در این خصوص از کشورهای دنیا ندیده ام.

وی با اشاره به شهرک صنعتی مرزی بین کره شمالی و جنوبی گفت : این به خوبی نشان می دهد که چگونه کره شمالی و جنوبی می توانند به خوبی در راه تغییر در کنار هم باشند. این نمونه ای از راهی است که هر دو طرف بتوانند از آن سود ببرند. این امر نباید تحت تاثیر هیچ ملاحظه یا اوضاع سیاسی باشد.

این اقدامی کاملا اقتصادی است و امیدوارم که مقامات کره شمالی مسیر خود را تغییر دهند و زمان و منابع بیشتری را برای رفاه و به بهبود اوضاع اقتصادی مردم خود صرف کنند. این درخواست نخست من مقامات کره شمالی است. از دیگر سو، کشورهای حاشیه ای هم که بر کره شمالی نفوذ دارند، وارد عمل شوند.

بان کی مون درباره درخواست تحقیق از سوریه ادامه داد درباره اوضاع سوریه باید بگویم من بنا به در خواست برخی از اعضای سازمان ملل از جمله سوریه،انگلیس و فرانسه درخواست تحقیق را داده ام. اقدامات لجستیکی و آمادگی های لازم در این خصوص صورت گرفته است و گروه های اعزامی ما با مقامات سوری در ارتباط هستند تا اطمینان حاصل شود این تحقیقات به صورت موثر و با تامین امنیت کامل تیم های اعزام شده صورت گیرد.

دبیر کل سازمان ملل درباره گفتگوهای ایران و پنج بعلاوه یک گفت من واقعا امیدوارم که از طریق گفتگوها با گروه پنج بعلاوه یک، پیشرفتی واقعی حاصل شود. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره چشم اندازهای این گفتگوها به صورتی محتاطانه ابراز خوش بینی کرد و امیدوارم که بتوانند با احساس فوریت و اهداف مشترک در خصوص پیشرفت در رسیدگی به برنامه اتمی ایران این موضوع را بررسی کنند.

برنامه اتمی ایران یکی از نگرانی های جامعه جهانی است و من با مقامات ارشد ایرانی از جمله رهبر عالی و رئیس جمهور این کشور و گفتگو کنندگان ارشد در این خصوص صحبت کردم و به آنان گفتم که این به عهده ایران است که نشان دهد برنامه اتمی ایران به صورت کامل برای اهداف صلح آمیز است.

به نظر من آنان باید تلاش کنند تا حسن نیت خود را با انعطاف پذیری نشان دهند و ثابت کنند که این برنامه صرفا هدف های صلح آمیز را دنبال می کند. امیدوارم این مساله هر چه زودتر با شیوه های صلح آمیز و تلاش برای به رسمیت شناختن مواضع هر دو طرف و نزدیک شدن، حل و فصل شود.
برچسب ها: بان کی مون ، صلح ، اتمی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار