كريستين ساينس مانيتور در مقاله اي تحت عنوان "قدرتهاي جهاني بايستي براي رسيدن به توافقي كوتاه مدت گامهاي موثري بردارند" به غرب توصيه مي‌كند كه حق غني سازي اورانيوم توسط ايران به منظور مصارف هسته اي صلح آميز را برسميت شناسند و با كاهش تحريم ها شرايطي را فراهم سازند تا توافقي هرچند كوتاه مدت حاصل شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "علي واعظ" تحليلگر مسائل هسته اي كشورمان و پژوهشگر گروه بين المللي بحران در ابتداي مقاله با توصيه به قدرتهاي غربي مي افزايد "در حاليكه ايران و قدرتهاي جهاني وارد مذاكرات هسته اي آلماتي در تاريخ 6-5 آوريل(16 و 17 فروردين) ي شوند، قدرتهاي جهاني مي بايستي از نظر سياسي و منطقي شرايطي را فراهم سازند تا از طريق ان رسيدن به توافقي كوتاه مدت امكان پذير شود و دغدغه هاي ايجاد شده ميان دو طرف رفع گردد." 

واعظ با ابراز خوش بيني در مورد دور جديد مذاكرات هسته اي ايران و قدرتهاي جهاني در آلماتي مي افزايد "نكته قابل توجه آنست كه هر دو طرف مذاكره كننده در اين دور از مذاكرات براي ادامه اين روند "جدي" هستند. هر دو طرف اين دور از مذاكرات را "مفيد" و "حياتي" قلمداد كرده اند." 

با اين حال تحليلگر "كريستين ساينس مانيتور" ضمن هشدار به قدرتهاي غربي مذاكره كننده مي افزايد "آنان بايستي توجه نمايند كه روند مذاكرات "شكننده" است و در صورتيكه اقدام درستي را انجام ندهند امكان دارد كه "نقطه عطف" مذاكرات اخير با ناكامي مواجه شود." 

واعظ ضمن توصيه به قدرتهاي غربي به در پيش گرفتن راهكاري مناسب در مذاكرات را در پيش گيرند "طرف غربي در دور جديد مذاكرات هسته اي در قزاقستان، بايستي با ديدگاهي منطقي به پيشرفتي سياسي در روند مذاكرات هسته اي دست يابند. مشكل اساسي در آنجاست كه طرف ايراني نسبت به تعهد قدرتهاي غربي به راهكار ديپلماتيك ترديد دارد. در اين ميان تهران مطمئن نيست در صورتي كه قدرتهاي غربي پيشنهاد كاهش تحريم ها را ارائه دهند نسبت به اجراي آن متعهد نباشند." 

واعظ در ادامه با اظهار خوش بيني در مورد مذاكرات هسته اي كشورمان با قدرتهاي جهاني مي افزايد "در روند مذاكرات پيشرفت ديده مي شود. در اين ميان قدرتهاي جهاني مدعي شده اند كه در پيشنهادات جديد خود در مذاكرات آلماتي پيشنهاد كاهش تحريم ها و رفع موانع موجود براي معاملات طلا و فروش مواد مرتبط با پتروشيمي را ارائه كرده اند." 

نويسنده مقاله با اذعان به نقش مخرب جنگ طلبان آمريكايي و رژيم صهيونيستي مي افزايد : "تندروهاي آمريكايي براي شكست مذاكرات هسته اي از هيچ كاري مضايقه نمي كنند. كنگره آمريكا در اين باره دو طرح ضد ايراني را آماده است. يكي از اين طرح ها از حمله نظامي احتمالي رژيم صهيونيستي عليه تاسيسات هسته اي ايران حمايت مي كند و طرح ديگر تشديد تحريم هاي ضد ايراني را مورد حمايت قرار داده است." 

نويسنده با ديدگاهي واقع بينانه مي افزايد: "چرخه ايجاد شده در روند مذاكرات هسته اي و مشكلات موجود در روند مذاكرات بايستي رفع گردند. با اين حال اين كار يك شبه ميسر نخواهد بود و نيازمند گذر زمان است. در اين ميان كشورهاي غربي مي بايستي پيشنهادات جدي اي را در جهت كاهش تحريم هاي اعمال شده ضد ايراني به ايرانيان ارائه دهند. قدرتهاي غربي مي بايستي گام هايي عملي براي بهبود روند پيشرفت مذاكرات و رفع دغدغه هاي طرف ايراني را بردارند. قدرتهاي غربي مي بايستي حق غني سازي اورانيوم توسط ايران به منظور استفاده از آن در جهت برنامه صلح آميز هسته اي آن كشور را برسميت شناسند. " 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار