به گزارش
حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز اعلام کرد: بورس از جمله نهادهایی است که فعالیت آن در اقتصاد باعث میشود تا تبادل اطلاعات به صورت شفافتر انجام شود و تعیین قیمت نیز بر اساس عملکرد مکانیسم بازار صورت گیرد. در ایران راهاندازی بورس در قوانین مورد توجه قرار گرفته است. اما برخی از این نهادها تاکنون تشکیل نشدهاند. این گزارش به دنبال تبیین این موضوع است که مرتفع کردن مشکلات مربوط به راهاندازی برخی از این بورسها چگونه باید انجام شود؟
قبل از اصلاح اصل چهل و چهارم قانون اساسی، تصور غالب در کشور این بود که در اقتصاد ایران بسترهای لازم برای شکلگیری اقتصاد رقابتی وجود ندارد. با رویکردهایی که در اقتصاد کشور پس از پایان جنگ تحمیلی اتخاذ شدند ، تصمیمگیری و سیاستگذاری در کشور (حداقل به صورت مصوبات قانونی و نه در عمل) به گونهای انجام شد که نقش دولت در اقتصاد کشور کمرنگتر شود. این رویکرد در قوانین برنامههای توسعه مورد توجه قرار گرفت. سپس تلاش شد تا با حذف یک سلسله امتیازات و انحصارات، فضا برای ورود بخش خصوصی به عرصه رقابتهای اقتصادی بیشتر شود تا اقتصاد رقابتی شکل گیرد و در سایه آن کارآیی افزایش یابد.
گزارش مذکور میافزاید: بر این اساس سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی تصویب و ابلاغ و متعاقب آن ، قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی تصویب شد . با حرکت اقتصاد کشور به این سمت (رقابتی کردن اقتصاد) تشکیل برخی از نهادهایی که بسترساز اقتصاد رقابتی است مورد توجه قرار گرفت که تشکیل بورس از جمله آنهاست.
بدون شک تشکیل هر کدام از بورسها نظیر بورس کالا ، انرژی ، نفت و... به وجود بسترها و مکانیسم خاص خود نیاز دارد که در صورت نبود آنها، موفقیت این بورسها عملا امکانپذیر نخواهد بود. این که در ایران امکان راهاندازی بورسهای متعدد نظیر برق ، بورس نفت ، بورس انرژی یا فعالیت آنها در قالب بورس کالایی وجود دارد، یا این که چگونه میتوان راهاندازی بورس انرژی را به صورت موفقیتآمیز پیگیری کرد، موضوعی است که در این نوشتار به آن پاسخ داده میشود.
انتهاي پيام/