پس از سه سال تلاش پي در پي اولين موجود زنده فضانورد ايراني كه يك ميمون به اسم آفتاب با نام رسمي پيشگام بود راهي فضا شد.

محمد ابراهيمي، رئيس پژوهشكده سامانه‌ي فضانوردي سازمان فضايي ايران در گفتگو با خبرنگار گروه علمي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: پس از سه سال تلاش مستمر دانشمندان ايراني كاوشگر پيشگام را توانستند با موجود زنده با موفقيت به فضا پرتاب و در سلامت كامل موجود زنده دريافت كنند.
 
وي افزود: اين كاوشگر در واقع فضا پيمايي قابل سكونت براي موجودي زنده است كه توسط يك حامل سوخت جامد به فضا پرتاب و پس از انجام ماموريت خود به زمين باز مي گردد.
 
ابراهيمي انجام تمامي مراحل عمليات فضايي با كوتاه‌ترين و ساده‌ترين راه‌حل‌هاي ممكن را از مهمترين ويژگي هاي منحصر به فرد طراحي اين وسيله نقليه دانست و عنوان كرد: همين سادگي موجب ايجاد ايمني و اطمينان بالا در انجام ماموريت‌هاي پيچيده فضايي شده است.
 
وي تاكيد كرد: پژوهشكده سامانه‌هاي فضانوردي ماموريت ارسال انسان به مدار زمين را به عهده دارد كه طي آزمايش‌هاي مختلفي با عنوان آزمايشگاه فضايي موفق به پرتاب موفقيت‌آميز كاوشگر پيشگام شد كه اين محموله توانايي عبور دادن موجودات زنده از مرز تعريف شده، فضا و سالم بازگرداندن آنها را دارد.
 
ابراهيمي يادآور شد: اين محموله و پروژه با زير سيستم‌هاي اصلي جدايش، كپسول زيستي، بازيابي و سامانه خدمات طراحي شده است به گونه‌اي كه پس از پرتاب محموله باموتور سوخت جامد و خروج از اتمسفر غليظ ابتدا دماغه محموله جدا و چند ثانيه بعد كل محموله دماغه و موتور جدا شده و در پرواز در شرايط بي وزني قرار مي گيرد و سپس وارد جو شده چترهايش باز شده و فرود مي آيد.
 
وي افزود: مهمترين ويژگي اين جدايش اعمال حداقل فشار، شك و شتاب ناشي از جدا شدن است تا سلامت موجود زنده به خطر نيفتد./ز2
برچسب ها: پیشگام ، فضا ، سامانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار