مراسم گرامیداشت روز بین المللی نوروز با برنامه ریزی سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، افغانستان، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان در خانه اوکراین برگزار شد.

لئونید کاژارا ، وزیر امور خارجه اوکراین با ابراز خرسندی درباره حضورش در مراسم عید نوروز گفت : ما با همدیگر عید نوروز که تاریخ چند هزار ساله دارد و میلیونها نفر آن را در کشورهای مختلف جشن می گیرند را گرامی می داریم. وی افزود عید نوروز را باعث اتحاد مناطق، اقوام و ملتها قلمداد کرد و این عید بزرگ را عید جشن خانواده ها و دید وبازدید و تشدید دوستی و محبت بین مردم دانست.
کاژارا با اشاره به تاثیر عید نوروز به گفتگو بین ملتها و تقویت احترام متقابل گفت : عید نورزو در بین فرهنگهای متنوع و ملتهای با قومیتهای گوناگون موجب تقویت مراودات و ارتباطات اجتماعی را فراهم می سازد و اوکراین نیز با ترکیب اقوام گوناگون خود توجه خاص به عید بزرگ دارد.
آقای لئونید کراوچوک رئیس جموری اسبق اوکراین با تبریک عید نوروز به تمامی ملتها گفت: فروپاشی شوروی در شکل گیری تحولات جدید موجب شد عید نوروز از حصار محرومیتها خارج شود و ما امروز شاهد هستیم تمامی ملتها عید نوروز را جشن می گیرند. وی عید نوروز را با قدمت بیش از سه هزار سال بسیار حائز اهمیت قلمداد کرد و آن را آداب و رسوم والا و پسندیده ملتها قلمداد کرد.
آقای لئونید نووخاتکو وزیر فرهنگ اوکراین با اشاره به نقش تفاهم و تعامل در فرهنگها، عید نوروز را عامل وحدت و گفتگو ملتها و ادیان مختلف توصیف نمود و گفت اوکراین آمادگی دارد با ملتهای حوزه تمدن نوروز تعاملات فرهنگی خود را گسترش دهد.
آقای الکساندر پوپوف شهردار کی یف نیز با تبریک عید نوروز به حاضرین در این مراسم اظهار داشت ما در شهر کی یف 130 قوم داریم که بیش از 10 درصد از اهالی کی یف از اقوام مختلف جشن نوروز را گرامی می دارند.
در این مراسم سفرای ایران، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ترکمنستان، عراق، ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان حضور داشتند.
سفیر قرقیزستان بعنوان شیخ السفرا پیام ده کشور حوزه تمدن نوروز را به نمایندگی سفرای ده کشور قرائت نمود.
همچنین با نمایش فیلمهای حاوی آداب و رسوم نوروز در هر کشور، و گروههای آواخوانی با اجرای موسیقی سنتی برنامه های هنری را اجرا نمودند، در حاشیه مراسم نیز نمایشگاه آثار فرهنگی و تاریخی ده کشور و آداب نوروز به نمایش گذارده شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار