"ولي نصر" تحليلگر سياسي دانشگاه "جان هاپكينز" آمريكا در مورد روند مذاكرات هسته اي ايران و قدرتهاي جهاني مي نويسد تحربم هاي آمريكا عليه ايران به جاي آنكه باعث توقف برنامه هسته اي ايران شود مانعي در بر سر راه ايجاد توافقي جامع ميان ايران و قدرتهاي جهاني بوده است."

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از روزنامه نيويورك تايمز ؛‌ ولي نصر در ادامه نسبت به افزايش فشار دولت آمريكا بر كشورمان در مورد برنامه هسته اي هشدار مي دهد و مي افزايد "در صورت ادامه فشارهاي دولت آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران بر سر برنامه هسته اي ممكن است فشار به حدي برسد كه ايران براي هميشه به نقطه اي غير قابل بازگشت برسد." 

اين تحليلگر سياسي با اذعان به موفقيت آميز بودن مذاكرات اخير هسته اي نمايندگان كشورمان با نمايندگان قدرتهاي جهاني مي افزايد "پيشرفت در دور جديد مذاكرات هسته اي ايران و قدرتهاي جهاني در جريان مذاكرات هسته اي ماه گذشته در آلماتي قزاقستان قابل مشاهده بود. كشورهاي عضو گروه 1+5 (روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان) گام هاي كوچكي را در جهت كاهش تحريم هاي ضد ايراني وضع شده از سوي دولت آمريكا برداشتند تا طبق آن دولت ايران امكان يابد معاملات طلا و نقره را راحت تر انجام دهد. در اين پيشنهادات تازه همچنين در مورد تسهيل تحريم هاي وضع شده عليه بخش هوايي ايران نيز مواردي ياد شده بودند. اما در اين ميان ايرانيان معتقدند كه امتيازات ارائه شده از سوي قدرتهاي جهاني به ايران كافي نيستند." 

نويسنده با اشاره به اينكه كشورهاي غربي بايستي با لحني صحيح با ايران سخن بگويند و با كشورمان تعامل داشته باشند مي افزايد "در سال 2009 و 2010 ميلادي، ايران پيام ديگري را فرستاد و اظهار داشت كه مايل به مذاكره با كشورهاي برزيل و تركيه بر سر برنامه هسته اي صلح آميزش براي مصارف درماني مي باشد. با اين حال مقامات آمريكايي اين فرصت را از دست دادند و اظهار داشتند كه پافشاري ايران بر غني سازي اورانيوم سبب مي شود تا آنها نتوانند در اين زمينه با ساير كشورها همكاري داشته باشند."
 
وي در ادامه به مقامات آمريكايي توصيه مي كند كه براي مذاكره با نمايندگان هسته اي كشورمان تحريم ها را كاهش دهند و در اين باره مي افزايد "دولت آمريكا مي بايستي امكان مذاكره با ايران را فراهم نمايد تا عكس العمل ايران را مشاهده كند. از سال 2003 ميلادي، واشنگتن تحريم هايي را عليه ايران وضع كرده تا آن كشور را وادار به عقب نشيني از موضعش نمايد. اما تنها نتيجه اين تحريم ها آن بوده كه افزايش تحريم ها بدبيني مقامات ايراني نسبت به دولت آمريكا را شدت بخشيده است و آنان سعي كرده اند كه در مقابل فشارهاي وارده مقاومت نمايند. اين تحريم ها نتيجه اي منفي داشته است. رهبران ايراني با افزايش تحريم ها بيش از پيش در مورد اهداف دولت آمريكا دچار سوء ظن شده اند و بر اين باورند كه دولت آمريكا در صدد ساقط نمودن نظام جمهوري اسلامي ايران است. ايرانيان مي دانند كه در جريان جنگ هشت ساله تحميلي عراق عليه ايران نيز دولتهاي غربي از جمله آمريكا به صدام حسين كمك نمودند." 

ولي نصر در نهايت اين گونه نتيجه گيري مي كند كه "تنها راه تعامل با ايران آنست كه آمريكا و كشورهاي غربي تحريم ها عليه ايران را كاهش دهند تا وضعيت از "بن بست" كنوني خارج شود. اينك زمان براي دولت آمريكا فراهم شده تا اقدامات لازم را در اين باره بعمل آورند." 

                                            آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد. 
برچسب ها: ایران ، هسته ای ، اندیشکده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار