رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در تشریح معایب و مزایای بودجه92 گفت: علیرغم انتقادی که از مجلس درباره مخالفت با افزایش یارانه نقدی شد، دولت در لایحه هیچ رقمی را برای یارانه سال 92 پیشنهاد نداده بود.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، غلامرضا مصباحی‌مقدم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 92 و همچنین شرایط اقتصادی کشور در حال حاضر و پیش‌بینی آن برای سال آینده اظهار داشت: بودجه 92 در 2 لایحه به مجلس ارائه شده است که یکی لایحه سه‌دوازدهم است که در برگیرنده 3 ماه اول از لحاظ منابع و مصارف خواهد بود و دیگری بودجه کل سال 92 است.

وی درباره تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه سال 92 و همچنین بودجه سه‌دوازدهم گفت: مسلما اینقدر تاخیر بسیار زیاد در تقدیم این بودجه زیان بار است. براساس آئین‌نامه داخلی مجلس که بعد از قانون اساسی قویترین قانون به شمار می‌رود، در صورتی که دولت دربازه زمانی تعیین شده نتواند لایحه پیشنهادی برای سال آینده را ارائه کند باید لایحه سه‌دوازدهم بدهد تا به تصویب برسد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: دولت موظف است تا نیمه ‌آذرماه هر سال لایحه بودجه سال بعد را به مجلس تقدیم کند تا فرصت کافی برای تصویب آن باشد و مسلما از مزایایی که این بازه زمانی به دنبال خود دارد این است که تعیین تکلیف بودجه زودتر انجام می‌شود و دولت فرصت پیدا می‌کند موافقت‌نامه بودجه را با دستگاه‌های خود قبل از شروع سال جدید مبادله کند و در واقع با این روند رویه برای دستگاه‌های دولتی و خود دولت مشخص است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه علاوه بر دستگاه‌های دولتی شاهد حضور شرکت‌های پیمانکاری در بدنه دولت هستیم گفت: این شرکت‌ها معمولا فعالیت‌های عمرانی انجام ‌می‌دهند که باید هرچه زودتر تعیین تکلیف اقتصادی برای آن داشته باشیم. علاوه بر این بنگاه‌های خصوصی نیز در کشور نگاهشان تا حدی به بودجه است. چرا که نقش منابع مالی هرسال که در بخش غیردولتی مصرف می‌شود ناشی از عملکرد و بودجه مصوب کل دولت است و در کل همه ارگان‌ها و دستگاه‌های کشور به نوعی با این بودجه گره خوردند.

وی افزود: دیرکرد در تقدیم لایحه بودجه سال آینده مسلما موجب این می‌شود که بخش‌های عمرانی کشور تا خردادماه آینده منتظر باشند تا لایحه پیشنهادی مصوب شود. این در حالی است که ماه‌های ابتدایی سال بهترین فرصت برای سرمایه گذاری و کار عمرانی به شمار می‌شود چرا که در فصول پاییز و زمستان مسلما سرمایه‌گذاری‌های عمرانی در مناطق سردسیری به دلیل موضوعاتی چون یخبندان متوقف می‌شود.

رئيس کميسيون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه پدیده تاخیر در ارائه لایحه بودجه 2 الی 3 سالی است که شکل گرفته اذعان کرد: امسال 11 اسفندماه بود که دولت این لایحه را تقدیم مجلس کرد و در واقع 50 تا 55 روز کاری از وقت مجلس برای رسیدگی به این لایحه از دست رفت و ناچارا بودجه سه‌دوازدهم به مجلس آورده شد که در واقع معنای استمرار بودجه سال قبل را دارد و دولت خیلی نمی‌تواند در آن دخل و تصرف کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با رقم پیشنهاد شده برای سه ماهه اول سال 92 اظهار کرد: 45 هزار میلیارد تومان برای سه ماهه اول پیش‌بینی شده که در واقع رقم آخرین بودجه مصوب مجلس تقسیم بر 4 است که میزان یک فصل را برآورد می‌کند.

وی ادامه داد: بودجه عمومی سال 91، 164 هزار میلیارد تومان بود که رقم یک فصل آن 41 هزار میلیارد تومان می‌شود.

مصباحی‌مقدم البته اشاره‌ای به عملکرد واقعی بودجه نیز در سال 91 داشت و گفت: اگر بخواهیم مبنا را عملکرد بودجه قرار دهیم این رقم در کل بودجه سال حدود 100 هزار میلیارد تومان است که برای سه ماهه اول حدود 25 هزار میلیارد تومان می‌شود و در واقع بین پیشنهاد دولت برای سه ماهه سال آینده و رقم واقعی 16 هزار میلیارد تومان تفاوت وجود دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بودجه عمرانی سال 91 که 37 هزار میلیارد تومان بود عنوان کرد‌:، عملا شاهد بودیم که بودجه بخش عمرانی 8 هزار میلیارد تومان محقق شد.

وی افزود: باید دقت‌عمل داشته باشیم که سرمایه‌گذاری در بودجه عمرانی موجب رونق در تولید و کسب‌وکار می‌شود و هرچه بتوانیم این بخش را هدفمندتر و دقیق‌تر برآورده کنیم به این اهداف نزدیک‌تر خواهیم شد.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه بودجه سه‌دوازدهم دارای معایب و مشکلاتی است ابراز کرد: در این لایحه پیشنهادی هیچ رقمی برای یارانه‌های سه ماهه اول در نظر گرفته نشده است در حالیکه این موضوع نمی‌تواند بلاتکلیف بماند و مجلس تصویب کرد سه ماهه اول همچون سه ماهه اول سال 91 به مردم یارانه تعلق گیرد پس جای هیچ نگرانی از باب حذف یارانه‌ها نیست.

وی با انتقاد از برخی رسانه‌هایی که بداخلاقی را پیش کشیدند، گفت: برخی گفتند مجلس با افزایش یارانه‌ نقدی مخالفت کرده است. در حالیکه دولت هیچ پیشنهادی راجع به رقم یارانه ها نداشت و ضمنا مجلس کاری را انجام داد که برخلاف این اظهارنظرات بود به گونه‌ای که جلوی تغییر قیمت حامل‌های انرژی از قبیل گاز، نفت، بنزین، آب، برق و ... را در سه ماهه اول گرفت تا افزایش قیمتی در این راستا نداشته باشیم.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه برخی تصور می‌کنند مجلس در پرداخت یارانه به مردم بخیل است گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد چرا که اگر درآمدی نباشد معنایی ندارد که هزینه افزایش یابد و ما نیز اگر با برخی افزایش‌ هزینه‌کردها مخالفیم درصددیم تا مبادا خلق پول و یا استقراض از بانک مرکزی صورت گیرد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه درچند سال اخیر با رشد نقدینگی روبرو هستیم گفت: در سال 1384 کل نقدینگی کمتر از 100 هزار میلیارد تومان و در حدود 94 هزار میلیارد تومان بود اما بعد از گذشت 8 سال این میزان نقدینگی نزدیک به 500 هزار میلیارد تومان شده که در واقع رشد 5 برابری پول را نشان می‌دهد که این رشد بدون در نظر گرفتن توسعه در بخش‌های تولید و کسب‌وکار آثاری جز تورم نخواهد داشت.

مصباحی‌مقدم گفت: نباید فکر کنیم هرچه پول بیشتر تزریق شود وضع مردم نیز بهتر خواهد شد چرا که اگر رشدی در تولید و کسب‌وکار همزمان با تزریق پول شکل نگیرد رفاه را از میان خواهد برد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اشاره‌ای به مزایای لایحه بودجه سال 92 نیز داشت و عنوان کرد: کاهش اتکا بودجه به درآمدهای نفتی یکی از مزایای لایحه پیشنهادی به شمار می‌رود که باید دولت را از این جهت تحسین کرد.

وی گفت: در بودجه سال 91 تبدیل درآمد بخش نفت به بودجه چیزی حدود روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادراتی بود که با توجه به تحریم‌هایی از قبیل تحریم بانک مرکزی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای برنامه 5 ساله پنجم این میزان اتکا به نفت کاهش پیدا کرد و در لایحه پیشنهادی برای سال 92 این منابع به یک میلیون و 300 هزار بشکه نفت رسیده است که امیدواریم روزی فرا رسد در بودجه عمومی یک بشکه نفت هم لحاظ نشده باشد که مسلما آن روز را باید جشن گرفت و من می‌گویم که تا یکی دوسال دیگر به این جشن می رسیم.

مصباحی مقدم در راستای مزایای دیگر لایحه پیشنهادی گفت: ما در سیاست‌های اصل 44 داریم که دولت باید کوچک شود و بار آن کاهش یابد و بر این اساس چندسالی می‌شود که در راستای واگذاری‌های دولتی خوب عمل کرده‌ایم و این رویه در سال آینده نیز در بودجه پیشنهادی به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: توجه ویژه به بخش عمرانی و پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 40 هزار میلیارد تومانی برای این بخش یکی دیگر از نقاط مثبت بودجه به شمار می‌رود که امیدواریم سرمایه‌گذاران را به این بخش جذب کند چرا که اغلب پیمانکاران دولتی در حال حاضر طلب کار دولت هستند و نیروهای کاری آنها نیز که غالبا نیروی های ساده هستند حدود 1.5 میلیون نفر می‌شود که عملا در حال حاضر بیکارند.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه باید توجه ویژه‌ای به افزایش سرمایه بانکها شود اذعان کرد: بانک‌های کشور ما در حال حاضر خیلی پول ندارند و علت آن تسهیلاتی است که به فعالان بنگاه‌های خصوصی داده‌اند که برگشت داده نشده است و در حال حاضر به شکل معوق درآمده است.

وی درباره راهکاری برای رفع موانع این بخش گفت: رقم 10 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی برای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها دیده شده که دست این بخش باز شود و تکانی به اوضاع اقتصادی کشور داده شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان دولت نیز از نقاط مثبت لایحه پیشنهادی به شمار می‌رود عنوان کرد: البته این میزان نیز با نرخ تورم فاصله دارد اما اگر قرار باشد بیش از این رقمی را به هزینه‌های این بخش افزود باید گفت که منابع دولت کافی نیست و مسلما تا انتهای سال آینده دچار کسری بودجه می‌شویم که بلایایی چون تورم بیشتر را در پی خواهد داشت.

مصباحی‌مقدم اشاره ای به معایب لایحه بودجه سال 92 نیز داشت و اظهار کرد:‌ مسلما این لایحه معایبی هم دارد که به واسطه نمایندگان مجلس و با حضور نمایندگان دولت اصلاح خواهد شد.

وی گفت: بودجه 92 بسیار انبساطی بسته شده است چراکه اگر عملکرد بودجه را در سال جاری حدود 100 هزار میلیارد تومان بدانیم دولت در لایحه پیشنهادی بودجه 192 هزار میلیارد تومانی را پیش‌بینی کرده که اعداد و ارقام در آن 90 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: بودجه باید واقعی باشد چرا که در غیر اینصورت هزینه‌ها تنها دلخوش‌ کردن است زیرا درآمدها تحقق نیافته که البته این نوید را می‌دهم که مجلس بودجه را شفاف و واقعی کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به اینکه برخی اعداد و ارقام در لایحه بودجه سال آینده دیده شده که قابلیت تحقق ندارند و حتی برخی پیش‌بینی‌ها احتمالی است گفت:‌ علاوه بر استفاده از درآمدهای نفتی و همچنین 45 درصد منابع صندوق توسعه ملی که 10 درصد از آن به صورت ارزی و 35 درصد به صورت ریالی است، پیش‌بینی درآمدهای دلاری چه از راه استقراض داخلی، چه خارجی و چه بانک مرکزی حدود 88.5 میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه منابع صندوق توسعه ملی حدود 50 میلیارد دلار است تصریح کرد: براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و در راستای اینکه درآمدهای صندوق توسعه ملی در بودجه لحاظ نشود و دولت دخل و تصرفی در آن نداشته باشد باید سعی کرد استفاده از منابع این صندوق را محدود و به کمترین میزان رساند. چرا که هر چه بیشتر برداشت شود ناسازگاری با اهداف بوجود آمده و برکات این صندوق را ضایع می‌کند.

مصباحی مقدم در ادامه سخنرانان خود درجمع نمازگزاران تهراني با اشاره به اینکه دولت در لایحه بودجه سال 92 برای هدفمندی یارانه ها 120 هزار میلیارد تومان منابع دیده است، گفت: این میزان درآمد شوک بزرگی را از لحاظ افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دنبال خواهد داشت و مجلس حتما با توجه به مسائل اقتصادی کشور به بررسی این موضوع خواهد پرداخت و مسلما تا حصول شرایط ثبات اقتصادی نمی‌توان چنین کاری را انجام داد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه به اوضاع کنونی اقتصاد کشور اشاره کرد و با اعلام اینکه ایران هفدهمین جایگاه اقتصادی دنیا را در اختیار دارد، گفت: این اظهارات بنده نیست، اظهارات مسئولان نیست، این رتبه بندی جهانی است که بانک جهانی و صندوق بین المللی پول هر سال اعلام می کند.

وی افزود: براساس گزارش این دو مؤسسه جهانی جایگاه ایران در کل اقتصاد جهان هفدهمین است. این در شرایطی است که ایران سی و چند سال  تحریم است و در سال های اخیر این تحریم تشدید هم شده است.

مصباحی مقدم گفت: این در شرایطی است که نه تنها کمکی از نهادهای بین المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به ایران نشده، بلکه کمک‌ها قطع شده و ما را تحریم کرده‌اند.

رئيس کميسيون برنامه و بودجه گفت: علاوه بر این‌ها اجازه سرمایه گذاری خارجی را ندادند، اگر می‌دادند چه می‌شد؟ منابع سرمایه گذاری به ندرت به ایران راه پیدا کرده که بیشتر به صنایع نفت و گاز اختصاص داشته است.

وی گفت: علاوه بر این دو نهاد، «سیا» سازمان جاسوسی آمریکا نیز گزارش داده که ایران در جایگاه هجدهم بین المللی قرار دارد.

مصباحی مقدم گفت: آمریکا اعتراف کرده است، ایران از نظر اقتصادی رتبه 18 دنیا و بنابر رتبه بندی دو نهاد دیگر رتبه 17 دنیا را دارد و این یعنی اقتصاد ما قوی، قدر، گسترده و با بنیه اساسی است.

وی ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم جایگاه رشد علمی ایران است. ایران رتبه 16 علمی دنیا را در اختیار دارد. رتبه بندی دست ما نیست؛ رتبه بندی دست همان نهادهای بین المللی است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ایران در دو سال اخیر شاهد یک جهش بوده که از جایگاه 20 دنیا به جایگاه 16 ارتقا یافته است. شما مسائل را می‌دانید، گزارش فناوری‌های پیشرفته و مقالات علمی را دیده‌اید. این افتخار است برای نظام.دانشمندان، نخبگان و اندیشمندان ایرانی به خودآگاهی دست یافته‌اند و برای ایران عزت آفریده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت منابع نیروی انسانی در ایران گفت: واقعا باید خدا را شاکر باشیم؛ باید قدردان خداوند باشیم که جوانان متفکر و نخبه را برای ما به وجود آورد. حتما خبر دارید بعضی از دانشگاه‌ها که جذب نخبه می‌کنند مطمع نظر کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار دارند، نگذاریم این مغزها به آنان بپیوندد.

مصباحی مقدم گفت: با توجه به امکانات و منابع انسانی، منابع طبیعی، پیشرفت‌های علمی و دستیابی به فناوری های بیشتر، شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه های ملی که داریم، پشت سر گذاشتن تحریم‌ها و عبور از آنها چیز عجیب و غریبی نیست. حق و توان این ملت است، ان‌شاء الله نقشه های شوم آمریکا و صهیونسیم را در تحریم‌ها خنثی خواهیم کرد.

وی گفت: الحمدالله گام‌های خوبی برداشته شده است، بنده سال آینده را سال به دست آوردن نتایج این فعالیت‌ها، نتایج مبارزات و نتایج مقاومت در برابر تحریم ها پیش بینی می کنم؛ امیدوارم با مدیریت قوی‌تر شاهد حل مشکلات اقتصادی مردم باشیم. شاهد مهار تورم باشیم، شاهد رونق تولید و کسب و کار باشیم، شاهد کاهش پیچیدگی‌های  اداری برای موافقت با فعالیت بنگاه‌های اقتصادی باشیم.

مصباحی مقدم در پایان افزود: امسال شاهد افزایش صادرات بودیم ، ان شاء الله سال آینده شاهد افزایش بیشتر صادرات باشیم. امسال شاهد کاهش واردات بودیم، ان‌شاء الله سال آینده شاهد کاهش بیشتر واردات کالاهای مصرفی باشیم البته هرچه مواد اولیه ماشین آلات بیشتر وارد شود برای تولید ما و رونق کسب و کار بهتر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار