آیدا معزی پور کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی در گفتگو با
خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: لنت ترمز وسیله ای است که با ایجاد نیروی اصطحکاک باعث متوقف ساختن یا کاهش سرعت دوران چرخها در وسایل نقلیه می شود.
وی افزود: لنت ترمز انرژی جنبشی را توسط نیروی اصطحکاک به انرژی حرارتی تبدیل می کند و گرمای حاصل در محیط اطراف منتشر می شود.
ترکیبات لنت ترمز باید به گونه ای باشد که خصوصیات ویژه ای مانند مقاومت به سایش، وزن کم، عمر طولانی، صدای کم، کار کرد مناسب آن را تامین کنند، به همین منظور ایجاد این ویژگی مخصوص و مختلف باید از مواد با ویژگی های گوناگون استفاده کرد که این مواد عبارتند از ذرات ساینده اصلاح کننده ی اصطحکاک پر کننده و تقویت کننده و زرین.
معزی پور گفت: فرمولی که در ساخت لنت ترمز به کار می رود از 100 سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است، در سال 1920 الیافت آزبست به عنوان ماده ی اصطحکاکی برای ساخت انواع خودرو انتخاب شد، این ماده اثرات زیان باری بر محیط زیست و سلامت بشر دارد بنابراین امروزه استفاده از مواد آلی بدون آزبست در ساخت لنت ترمز مرسوم شده است که ترکیبی از چند مولفه در یک زمینه پلیمری است.
این مخترع افزود: آنچه در تعیین این فرمول اهمیت دارد مناسب بودن ویژگی های تريیولوژی است، ضریب اصطحکاک لنت ترمز باید نسبتا بالا باشد اما آنچه اهمیت دارد ثابت ماندن این ضریب در طی ترمز گیری است، این ویژگی باید ماندگار باشد و از تغییرات دما، رطوبت، درجه سایش و فرمایش، آلودگی و پاشیدن آب و روغن در جاده تاثیر نپذیرد در طول عمرش عملکرد مناسبی داشته باشد، بنابراین ماده ای که به عنوان جایگزین آزبست استفاده می شود باید دارای ویژگی های تریبولوژی مناسب باشد.
معزی پور تصریح کرد: در این تحقیق ضایعات محصولات کشاورزی به علت برخی ویژگی های آن نظیر قیمت کمتر، دانستنی کمتر، افزایش بازیافت انرژی، فراوانی، تجربه پذیری و ترکیب شیمیایی ویژه ای که دارند به منظور استفاده در لنت ترمز بررسی شدند و نتایج مطلوبی را در آزمایشهای استاندارد و همچنین در مقایسه با لنتهای تجاری نشان داده اند./ع2