اسکویی گفت: نقشه جامع پرستاري در حال حاضر مراحل نهايي را طي مي كند و با اين كار سند راه پرستاري مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرنگار علمي  باشگاه خبرنگاران: اسکویی قائم مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری امروز در همایش روز پرستار به ارائه ی سخنرانی در حیطه ی فعالیت های قائم مقام در سطح کشور پرداخت و گفت: پرستاری اکنون به سه حوزه ی ارزشیابی، آزمون ها و سیاست گذاری تقسیم شده است.
 
وی افزود: نقشه ی جامع پرستاری در حال حاضر مراحل نهایی خود را طی می کند تا بدین وسیله پرستاری نیز دارای نقشه ی راه باشد.
 
وی ادامه داد: در این نقشه ی راه به بیان اهداف، سیاست ها و تحول رشته ی پرستاری پرداخته شده است در واقع با این کار سند راه پرستاری مشخص خواهد شد.
 
وی به بیان حوزه ی آموزشی و مراقبتی پرستاری پرداخت و گفت: در این راستا الگوی هیئت علمی بالینی تدوین شده است.
 
تا الان هیئت علمی جهت مستقر شدن در حوزه ی درمان نداشتیم اما لازم است بگویم که روز گذشته خبر تایید این مطلب مطرح شد.
 
وی تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که در همین راستا انجام شد تدوین آیین نامه ی صلاحیت حرفه ای پرستاران بود که این آیین نامه در برنامه ی کارشناسی پرستاران جهت تعیین صلاحیتشان پس از فارغ التحصیل شدن برگزار می شود.
 
وی در ادامه به همکاری بالینی و آموزش در حوزه ی پرستاری اشاره کرد و گفت: کار آخری که دانشجویان سال چهارم برای کسب مهارت باید انجام دهند استفاده از آنها به صورت نیروی انسانی است.
 
اسکویی همچنین از انتخاب دانشگاه برتر در امور پرستاری خبر داد و افزود: از ابتدای فروردین سال جاری با وزیر وقت در این خصوص رایزینی های زیادی شده بود که قرار است به زودی شش دانشگاه برتر انتخاب و معرفی شوند که در همین راستا تمرکز ما بیشتر روی ساختار و مدیریت دانشگاه است که تا چه اندازه دانشگاه ها در تصمیم گیری و مسائل مهم دیگر شرکت می کنند.
 
قائم مقام وزیر در امور پرستاری همچنین به بیان گسترش رشته ی پرستاری در دانشگاه ها پرداخت و گفت: قبلا فقط در رشته ی پرستاری در دو حوزه ی مدیریت و آموزش با گرایش های مختلف دانشجو پذیرفته می شد که این میزان اکنون به 10 رشته ی مختلف ارتقاء یافته است.
 
وی ادامه داد: رشته هایی که به تازگی تصویب شده اند پرستاری اورژانس، سلامت جامعه، داخلی جراحی، روان پرستاری و کودکان است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: برنامه ی جدیدی که در حوزه ی امور پرستاری تدوین شده است تمرکزش روی توانمندسازی دانشجو و کنترل و تایید مهارت های او در قسمت کارآموزی است.
 
اسکویی به حوزه ی پژوهشی و مراقبتی اشاره و عنوان کرد: در این راستا مجلات علمی پژوهشی پرستاری نه تنها زیاد شده بلکه در رتبه بندی کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور سطح اول را کسب کرده است که لازم است بگویم آقای احمدی جزو 15 نفر اول در تولید علم در جهان اسلام معرفی گردید.
 
وی به تحقیقات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و افزود: دفتر قائم مقام به دانشگاه ها ابلاغ کرده که نتایج تحقیقات جهت منعکس کردن برای کاربردسازی این تحقیقات تحت عنوان ترجمان دانش یا انتقال دانش ابلاغ کرده است.
 
وی در خصوص حوزه ی مدیریت گفت: در این زمینه فعالیت های زیادی انجام شده و استانداردهای نیروی انسانی و شرح وظایف پرستاری و حضور پرستار در تیم پزشک خانواده صورت گرفته است.
 
اسکویی سنجش رضایت مندی پرستار و بیمار را از ضروریات دانست.
 
وی در خصوص کادر پرستاری گفت: هم اکنون 150 هزار پرستار در کشور وجود دارد که از این میزان 92 هزار نفر متعلق به دانشگاه های علوم پزشکی و مابقی از دانشگاه های دولتی و غیر دولتی است.
 
همچنین اعضای هیئت علمی 1250 نفر است که از این میزان 25 درصد متعلق به دانشگاه آزاد است.
 
وی در پایان اذعان داشت: تمام تلاشمان این است که همه در جهت ارتقای کیفیت قدم برداریم و وظیفه ی خودمان را به درستی انجام دهیم./ع2
برچسب ها: دانشگاه ، پرستار ، تحقیق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار