مديرعامل شرکت ملي گاز ايران گفت : از سال آينده صادرات گاز ايران دو برابر مي شود.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،‌ جواد اوجي در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما با بيان اينکه اکنون ميزان صادارات گاز کشورمان 35 ميليون متر مکعب در روز است افزود : در سال آينده 40 ميليون متر مکعب گاز به عراق صادر مي شود که ميزان صادرات کشورمان در اين زمينه به 75 ميليون متر مکعب خواهد رسيد.

وي افزود : از اواخر خرداد سال 92 روزانه 20 ميليون متر مکعب و از آبان همان سال نيز 20 ميليون مترمکعب گاز به عراق صادر خواهد شد.

اوجي با اشاره به اينکه امسال روزانه حدود 30 ميليون متر مکعب گاز به ترکيه صادر شد اضافه کرد:با اتمام ساخت خط ششم لوله انتقال گاز ظرفيت صادرات ما به اين کشور در مرز بازرگان به 80 ميليون متر مکعب افزايش خواهد يافت.

به گفته مديرعامل شرکت ملي گاز ايران امسال به رغم صادرات حداکثري گاز به ترکيه هيچگونه افت فشاري در داخل کشور وجود نداشت.

وي با اشاره به آغاز احداث خط لوله انتقال گاز ايران به پاکستان در اين کشور گفت : فاز نخست اين خط لوله از عسلويه به ايرانشهر به طول 900 کيلومتر و فاز دوم آن تا مرز به طول 320 کيلومتر اجرا شد و با برنامه ريزي انجام شده پيش از دسامبر سال 2014 ميلادي صادرات گاز به پاکستان آغاز خواهد شد.

اوجي اضافه کرد : قطر خط لوله اين مسير در داخل کشورمان 56 اينچ است و ظرفيت انتقال روزانه 110 ميليون متر مکعب گاز را دارد.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران با بيان اينکه از اين خط لوله دو انشعاب براي شهرهاي چابهار و زاهدان گرفته شده است افزود : 55 ميليون متر مکعب گازي که از اين خط عبور مي کند در داخل مصرف خواهد شد.

وي گفت : قرارداد ما با پاکستان صادرات روزانه 21 و نيم ميليون مترمکعب گاز است اما پيش بيني صادرات به هند و چين را نيز از طريق اين خط لوله کرده ايم.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران اضافه کرد : اکنون 10 فاز منطقه عسلويه به بهره برداري رسيده و 19 فاز ديگر به طور جدي در حال اجراست که در چند ماه آينده فازهاي 12 ،‌13 ،15 و 16 نيز به بهره برداري مي رسد.

وي گفت : گاز خط لوله صلح از اين فازها تامين خواهد شد.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران با بيان اينکه اکنون 620 ميليون متر مکعب گاز از ميادين مستقل و مشترک در حالت ترش و شيرين استحصال مي شود اضافه کرد : ظرفيت توليد گاز کشور در سه سال آينده به دو برابر خواهد رسيد.

اوجي گفت : ايران با ذخاير گازي قابل استحصال 35 هزار ميليارد متر مکعبي خود دومين ذخاير گازي جهان را دارد.

وي درباره خودکفايي کشورمان در بخش گاز افزود : سالانه 1500 کيلومتر خط لوله و لوله انتقال گاز در کشور به وسيله پيمانکاران و کارخانه هاي داخلي ساخته ميشود.

اوجي گفت : 60 درصد اجراي طرح lng براي مايع کردن 50 ميليون متر مکعب گاز و طراحي مخازن حمل اين محصول به وسيله کشتي در کشور انجام شده است و در آينده مي توانيم گاز را افزون بر لوله با کشتي نيز صادر کنيم.

وي همچنين از ساخت توربو کمپرسور هاي پيشرفته در کشور خبرداد و افزود : در دو سال آينده 95 درصد نيازهايمان در بخش گاز را در داخل تامين مي کنيم.

عدل هاشمي مجري احداث خط لوله صلح نيز در اين برنامه با بيان اينکه طول خط لوله گازي که پيمانکاران ايراني در پاکستان مي سازند 782 کيلومتر است گفت : همه لوله ها ، اتصالات و ايستگاههاي کنترل فشار اين خط نيز به وسيله متخصصان کشورمان ساخته مي شود.

وي قطر خط لوله داخل پاکستان را 42 اينچ اعلام و اضافه کرد : با طراحي پيمانکاران ايراني 40 ميليون متر مکعب خاکبرداري اين مسير کاهش يافت. 

هاشمي افزود : 12 کارگاه در داخل پاکستان براي ساخت اين خط لوله برپا مي شود و براي  ساخت حدود 50 درصد از اين خط لوله از پيمانکاران پاکستاني استفاده مي کنيم./عب
برچسب ها: گاز ، صادرات ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار