مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به صدور روزانه ٤٠ تا ٥٠ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به عراق در سال ١٣٩٢، گفت: خط لوله ایران-عراق-سوریه-لبنان-اروپا در مرحله انتخاب مشاور برای تعیین مسیر خط لوله است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جواد اوجی با بيان اين مطلب گفت: ایران در سال ١٣٩٢ در مجموع ٤٠ تا ٥٠ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می کند که بخشی از آن اواخر خرداد و بخشی نیز از مهر ماه آغاز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: رستم قاسمی و عبدالکریم لعیبی، وزیر نفت عراق، در جریان دیدار و گفت و گوهای دو جانبه پیشرفت پروژه خط لوله صادرات گاز ایران به بغداد را بررسی کردند و از پیشرفت پروژه در دو بخشی ایرانی و عراقی راضی بودند.

اوجی تصریح کرد: در جریان این سفر و مذاکرات دو طرف، صادرات روزانه ٢٠ تا ٢٥ میلیون متر گاز طبیعی ایران به بغداد نهایی شد.

وی اظهار داشت: از آغاز اجرای عملیات احداث خط لوله صادرات گاز ایران به بغداد حدود یک سال می گذرد و این پروژه در هر دو بخش ایرانی و عراقی پیشرفت های خوبی داشته است، از این رو صادرات گاز ایران به بغداد پایان خرداد ١٣٩٢ آغاز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: صادرات گاز ایران به بغداد از سمت ایلام و از خط لوله گاز ششم سراسری صورت خواهد گرفت.

اوجی با اشاره به مذاکرات مقام های ایرانی و عراقی درباره احداث خط لوله صادرات گاز ایران به بصره در جریان سفر وزیر نفت و هئیت همراه به عراق گفت: خط لوله صادرات ایران به بصره از خرمشهر آغاز می شود که ٢٠ کیلومتر آن در خاک ایران و ٣٠ کیلومتر آن در خاک عراق خواهد بود.

وی در این باره اعلام کرد: مراحل آغاز پروژه ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به بصره تقریبا نهایی شده است، شرکت های پیمانکار ایرانی هم در ساخت بخش ایرانی و هم در بخش عراقی خط لوله مشارکت خواهند داشت.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران خبر داد: گاز رسانی ایران به نیروگاه گازی بغداد مهر ماه سال ١٣٩٢ از طریق خرمشهر با صدور روزانه ٢٠ تا ٢٥ میلیون گاز طبیعی آغاز می شود.

اوجی همچنین درباره ساخت خط لوله صادرات گاز ایران-عراق-سوریه- لبنان-اروپا گفت: توافقنامه سه جانبه ساخت خط لوله صادرات گاز ایران-عراق-سوریه نیز به امضای وزیر نفت ایران و عراق رسید و این توافقنامه برای تایید از سوی سوریه برای مقام های سوری ارسال شد.

وی در این باره گفت: این پروژه هم اکنون در مرحله اخذ یک مشاور برای تعیین مسیر و کارهایی از قبیل فاینانس و سرمایه گذاری قرار دارد، به طوری که عراق و سوریه اجازه ترانزیت گاز ایران از خاک خود را صادر کرده اند و دو کشور نیز گاز مورد نیاز خود را نیز از همین مسیر برداشت می کنند.

 وزیر نفت کشورمان پنج شنبه گذشته ( ١٧ اسفندماه) در راس هیئتی ٩ نفره برای دیدار و گفت و گوهای دو جانبه درباره توافق های نفتی و گازی به عراق سفر کرده بود./ر
برچسب ها: خط لوله ، ایران ، عراق ، سوریه ، لبنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار