مازندران /

ضرورت نقش پذیری بیشتر دولت در بخش اکتشافات معدنی

در بخش اکتشافات مواد معدنی دولت باید درکنار دانشگاه و بخش خصوصی به عنوان ضلعی از این مثلث حضوری پرتحرک داشته باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت مازندران در نخشتین همایش معدن و صنایع معدنی در سوادکوه گفت: مشکلاتی از جمله پوشش گیاهی و کوهستانی و صعب العبور بودن مناطق مطالعاتی و نبوداکتشافات سیستماتیک و وجودنداشتن بانک اطلاعاتی اکتشافی و معدنی و نداشتن زیر ساخت های زیربنایی و وجود ندشتن صنایع فرآوری مواد معدنی و کمبود تخصص و وسیله نقلیه موجب کندی پیشرفت برنامه های اکتشافی مواد معدنی می شود.

هاشم پور با بیان اینکه مواد معدنی یکی از منابع اصلی درآمد اقتصادی و ارزی کشور محسوب می شود افزود: مواد معدنی به عنوان مواد اولیه مورد نیاز بخشهای صنعتی و تولیدی زیربنای مناسب اقتصادی است.

وی با اشاره به وجود 13 نوع ماده معدنی در استان تصریح کرد: مواد معدنی مختلفی از جمله: فلورین،زغالسنگ (حرارتی و کک شو) سنگ آهک،شن و ماسه،گچ،سرب،باریت،پوکه معدنی،سنگ لاشه،سیلیس،سنگ تزئینی و مرمریت در استان وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت مازندران به مهمترین محصولات گروه صنایع معدنی اشاره کرد و گفت: سیمان،شستشو و دانه بندی شن و ماسه، آسفالت بتن آماده،پخت سوم چینی و سرامیک،ظروف چینی،آجر ماشینی،گچ ساختمانی،سنگبری مقره سیلیکونی،سپتیک تانک،آجرهای نسوز،فرآورده های بتونی،کنسانتره زغال سنگ،کنسانتره سرب،سیلیس،سفال بام،ورق های موج دار سیمانی و مصنوعات سنگی به عنوان مهمترین صنایع معدنی در استان هستند.

هاشم پور افزود: با توجه به تنوع محصولات مواد معدنی تعداد 1206 واحد با اشتغال 12645 نفر و با سرمایه گذاری 5139449 میلیون ریال در استان وجود دارد.

وی سیمان،کلینکر،سفال بام،ظروف چینی،سرب،زغال سنگ حرارتی را از مهمترین محصولات صادراتی صنایع معدنی استان برشمرد.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت مازندران تصریح کرد تعداد 58 واحد کانی غیر فلزی با تعداد 779 نفر اشتغال و با حجم سرمایه گذاری 33 میلیارد تومان در سوادکوه وجود دارد.که 6 واحد در بخش کانی غیر فلزی شهرستان سوادکوه دارای استاندارد است./س

برچسب ها: اکتشافات ، مواد ، معدنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.