وزير اقتصاد اعلام کرد: در صورت صدور مجوزهاي لازم از سوي بانک مرکزي ، مانعي براي انتشار صکوک نفتي در سال آينده وجود ندارد.

به  گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، سید شمس‌الدین حسینی در حاشیه آئین راه‌اندازی بورس انرژی در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: بورس‌ها اطلاعات فشرده و به هنگام و به روز برای تصمیم‌سازان فراهم می‌کنند، ضمن اینکه اطلاعاتی که در بورس‌ها تولید می‌شود، اطلاعات معتبری است.

وی افزود: از طرفی اگر بورس انرژی بتواند منجر به شکل‌گیری یک بازار فراملی شود، حتما ایفای نقش ما به عنوان یک موسس در اوپک‌های نفتی و گازی را تقویت خواهد کرد.

وزير اقتصاد امور دارايي  تصريح کرد: در دو سال گذشته بعد از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها ميزان فروش برق حدود 16 هزار و 300 ميليارد تومان بوده که با در نظر گرفتن تهاتر 10 هزار ميليارد تومان به خزانه برگشته خورده و حدود يک ميليارد و 900 ميليون دلار از طريق توانير برق صادر کرده است.

وزیر اقتصاد در ادامه اظهار داشت: بورس انرژی در دنیا در قالب بورس نفت پیگیری می‌شود و ما هم باید چنین کنیم، اما متاسفانه باید اقرار کنم به رغم اینکه در کل بیشترین ذخایر نفت و گاز دنیا را در اختیار داریم، دست چندانی در بورس‌های نفت دنیا نداریم.

وی اضافه کرد: البته این نقیصه تنها گریبان‌گیر ایران نیست و اغلب کشورهای تولید‌کننده نفت در این حوزه عقب‌ماندگی دارند و بورس‌های نفت در کشورهای غربی تشکیل شده است.

وزير اقتصاد درباره ارسال نامه وزیر نفت به وزیر اقتصاد برای تاخیر در راه‌اندازی بورس انرژی به منظور فراهم شدن زیرساخت عرضه فراورده‌های نفتی و نفت خام در این بورس گفت: چنین چیزی مطلقا صحت ندارد.

حسینی با بیان اینکه برای عرضه اوراق سلف هم در قوانین برنامه و هم در مقررات سازمان بورس مجوز‌های لازم داده شده است، گفت: باید هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها انجام شود، چنانکه به طور مثال با توجه به اینکه بانکها باید انتشار این صکوک را پشتیبانی کنند مجوزهای لازم باید توسط بانک مرکزی صادر شود.

وی تصریح کرد: در صورت صدور این مجوزها از سوی بانک مرکزی مانعی برای انتشار صکوک نفتی در سال آینده وجود نخواهد داشت.

حسيني درباره تمایل صنعت نفت به ایجاد بورس مستقل نفت گفت: تصور می‌کنم همگرایی موجود و گرایش مدیران صنعت نفت و شرکت ملی نفت به عملکرد موفق بورس انرژی کمک کند./خ
برچسب ها: صکوک ، نفت ، انتشار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار