متخصص پروتز دنداني گفت : با توجه به اينكه ايمپلنت منافع مادی زیادي برای شرکت‌ دارد ، با تبلیغات زیاد آموزش را از دست مراکز آموزشی و دانشگاهی خارج و در اختیار شرکت‌های تجاری قرار داده اند .

دکتر حسن سازگارا متخصص پروتز‌های دندانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه طي بیست سال گذشته جایگزینی دندان‌های از دست رفته با ایمپلنت تحول بزرگی‌ در درمان بیماران بوده است گفت : ابتدا در دانشگاه شهید بهشتی‌ و بقیه مراکز دانشگاهی سعی‌ کردیم که به کار گیری این درمان جدید را بدون شتاب و به صورت علمی‌ انجام و آموزش آن را از بخش‌های تخصصی پروتز و پریو و جراحی برای رزیدنت‌ها شروع کردیم كه تا حدودی در اين عرصه موفق بودیم ولی‌ باید اعتراف کنیم که هنوز به صورت جدی در آموزش دندانپزشکان عمومی در دانشگاه‌ها جای خود را باز نکرده است.

وي ادامه داد : طي سال‌های گذشته با تولد سیستم‌های جدید ایمپلنت و پیشرفت در این درمان و منافع مادی زیاد برای تولید کنندگان و شرکت‌های ارائه دهنده، با تبلیغات زیاد برای آن، آموزش ایمپلنت را از دست مراکز آموزشی و دانشگاهی خارج شده و در اختیار شرکت‌های تجاری قرار گرفته است.

 

ايمپلنت جايگزين مصنوعي و همراه با محدويت

 

دكتر سازگارا در ادامه اظهار كرد : براي بهبود وضعيت كنوني پيشنهاد مي شود كه متولیان برنامه نویسی آموزشی در دانشگاه‌ها سعی‌ کنند تا هر چه سریع تر واحد‌های آموزش تئوری و عملی‌ در رابطه با ایمپلنت را در برنامهٔ درسی‌ دانشجویان دندانپزشکی‌ قرار دهند تا دندانپزشکان جوان ما با ایمپلنت و نحوه درمان و فوائد و مشکلات آن به صورت علمی‌ در دانشگاه آشنا شوند.

وي تصريح كرد : به همهٔ همکاران جوان توصیه می‌کنم در طبابت خود اصل را بر پیشگیری و نگهداری دندان‌های طبیعی بیماران قرار دهند چرا كه ایمپلنت یک جایگزین مصنوعی همراه با مشکلات و محدودیت‌های درمانی خاص خودش می‌‌باشد.

سازگارا در پايان خاطرنشان كرد: به هر حال ایمپلنت در بیمارانی که دندان‌های خود را به صورت کامل از دست داده اند به طور خاص و یا بیمارانی که بنا بر عللی تعدای از دندان‌های خود را ندارند می‌‌تواند درمان بسیار خوبی جهت افزایش کیفیت زندگی‌ آن‌ها باشد./ ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.