امامی رضوی گفت: مدلی که به تازگی در وزارت بهداشت شروع به کار کرده است مدلی تحت عنوان ایجاد شبکه های سلامت است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، سید محمد حسن امامی رضوی، معاونت درمان و پزشکی وزارت بهداشت در دومین همایش بین المللی سوختگی در مرکز همایش های رازی با اشاره به محور کنگره مبنی بر پیشگیری گفت: در بحث سلامت به ویژه حوزه بیماران سوختگی پیشگیری دارای اهمیت بالایی است.

وی افزود:در این بین سوالاتی پیش می آید که چگونه پیشگیری را توسعه دهیم، نقش در بحث های سلامت به چه میزان است؟ حوزه پزشکی ار ارتقا سلامت چه میزان نقش دارد؟ با این حال کل نظام سلامت تنها 25 درصد می تواند در این امر نقش داشته باشد و 75 درصد از عوامل اجتماعی موثر بر سلامت تاثیر می پذیرد .

وی ادامه داد: نقشی که سایر دستگاه ها و ارگان ها در برجسته کردن نقش سلامت در جامعه دارند دارای حساسیت بیشتری است.

وی تصریح کرد: برای درست کردن نقش خود باید برنامه مشخصی را برای آن طراحی کنیم تا بتوانیم در پیشگیری موثر واقع شویم

وی همچنین به سازمان های بیمه اشاره و اظهار کرد: بیشتر سوحتگی ها در جامعه ناشی از توزیع گاز رسانی است ولی اگر فرض کنیم زمانی به جای گاز رسانی به منازل برق را ارزان تر به مردم می رساندیم در این امر تحول اساسی ایجاد می کردیم که حتی سوختگی و خفگی ناشی از مونوکسیدکربن کاهش چشمگیری می یافت.

امامی رضوی به آغاز مدلی در وزارت بهداشت اشاره و عنوان کرد: با حمایت معاونت تحقیقات وزارت بهداشت مدلی را تحت عنوان شبکه های سلامت در دست تاسیس داریم که هدف از آن جمع آوری تمام مراکز تحقیقات جهت هدف دار کردن حوزه های سلامت است از این رو شبکه های تحت عنوان سوختگی باید تاسیس شود که وزارت راه و شهر سازی ، سازمان گاز و شهرداری را برای رسیدن به نتایج مثبت تر در این امر عضو کنیم.

وی ادامه داد: شکایت ها در حوزه های سوختگی حق است اما زمانی این شکایت ها موثر واقع می شود که تمام دست اندرکاران با هم همراه شوند تا مشکلات را به کمک هم حل کنیم این مسئله نیازی به بودجه ندارد زیرا کار بین بخشی است.

معاون درمان و پزشکی وزارت بهداشت تصریح کرد: باید ظرفیت های کشور را درست استفاده کنیم میزان منابعی که به این حوزه اختصاص یافته است اندک است اما ما می توانیم با برنامه ریزی صحیح از این منابع به درستی استفاده کنیم.

وی در خصوص مقایسه ایران و آمریکا در حوزه سلامت اذعان داشت: میزان سرانه سلامت آمریکا سالانه 10 هزار دلار است این در حالیست که سرانه سلامت ایران تنها 200 دلار است یعنی آمریکا 50 برابر بیشتر از ما در این حوزه هزینه می کند پس طبیعی است که میزان خدماتش نیز افزون تر باشد.

وی همچنین ادامه داد: از تولید ناخالص داخلی ما تنها 6 درصد و آمریکا حدود 12 درصد در این حوزه هزینه می کند.

وی عنوان کرد: البته شاخص این که میزان هزینه از تولید ناخالص داخلی بیشتر شود دلیل بر این نیست که شاخص های سلامت نیز افزایش یابد بلکه باید اثر بخش بودن این هزینه ها را نیز در نظر گرفت.

امامی رضوی همچنین عنوان کرد: ما می توانیم با استفاده از گایدلاین و پروتکل ها درست هزینه کنیم و به نتایج خوبی برسیم به عنوان مثال یکی از داروهای پرمصرف در سرطان سینه هرفپتین است که بر اساس بررسی هایی که 4 سال پیش انجام شد این دارو حدود 200 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده بود که ما در این 4 سال با بررسی هایی که انجام دادیم از 200 میلیارد تومان به 30 میلیارد رسیدیم پس این موضوع این نتیجه را می دهد که می توان با مدیریت صحیح به نتایج خوبی رسید.

وی افزود: هزینه هايی که سال گذشته به سوختگی اختصاص یافت بین 18 تا 20 میلیارد تومان بود این مقدار اندک است اما اگر درست استفاده شود می توان کارهای خوبی را انجام داد.

 وی در خصوص مشکلات سوختگی نیز تصریح کرد: مشکل عمده ما در تهران است ، در شهرستان ها در این امر به توسعه خوبی رسیده ایم.

معاونت درمان و پزشکی وزارت بهداشت در مورد شاخص ها در حوزه سلامت تصریح کرد: شاخص هایی همچون میزان مرگ و میر، از شاخص های مهمی است اما شاخصی همچون شاخص دالی که به سال های مفید از دست رفته اشاره دارد بسیار دارای اهمیت است که به عنوان نمونه در کشور ما در بحث تصادفات بیشتری سهم را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: اما این شاخص در بیماران سوختگی قطعاً بالاتر از شاخص مرگ و میر است.

وی اضافه کرد: شاخص دیگر از کار افتادگی است که دیگر فرد نمی تواند مفید واقع شود که این امر هم دارای هزینه روحی و هم دارای هزینه جسمی است زیرا بحث سوختگی یکی از مسائلی است که تمام خانواده ها را درگیر می کند.

امامی رضوی در مورد درمان های سوختگی تصریح کرد: درمان های سوختگی تنها از لحاظ جسمی نیست بنابراین در این حوزه نیاز به همکاری روان شناسان و روان پزشکان جهت کمک به این افراد برای کاهش مشکلات روحی شان داریم.

وی در پایان اظهار کرد: در واقع ما می توانیم با طراحی نظام جامع مراقبت از سوختگی با سهولت این کارها را پیش ببریم و من آمادگی خود را جهت هر گونه حمایت از این امر اعلام می کنم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.