به گزارش باشگاه خبرنگاران، به بهانه برگزاری هشتمین جشنواره پویانمایی، با علی گنج کریمی معاون تولید کانون درباره این جشنواره، برنامههای کانون برای تولید انیمیشن، جایگاه انیمیشن ایران در جهان و ... گفتوگویی انجام دادهاست که در ادامه میخوانید:
* موانع ساخت انیمیشن در ایران چیست؟
- برای توليد انيميشن در ايران هيچ مانعي وجود ندارد. هماكنون كودكان و نوجوانان در كنار مربيان خويش در مراكز كانون به توليد انيميشن روي آوردهاند. در بخش كودك و نوجوان همراه با توليد، مبحث مهم تربيت و پرورش نيز اتفاق ميافتد و تمرين صبوري و پرورش خلاقيت مهمتر از خروجي جشنوارهاي است، ليكن در بخش بهاصطلاح حرفهاي و قابل رقابت با انيميشنهاي پرطرفدار و جذاب، مباحث مهم و گستردهاي وجود دارد. امسال با حجم زياد توليدات و سرمايهگذاري بخشهاي مختلف مواجه بوديم كه گاه به جاي كمك به ارتقای انيميشن ايران موجبات اُفت را نيز فراهم آورده بودند. ميتوان گفت سرمايهگذاري دولتي در اين زمينه گاهی با آفتهايي همراه بوده است و اصلاح ماجرا نياز به نشستهاي متعدد با كارشناسان مرتبط است، تا توليد فاخر و قابل اعتنا در بخش دولتي موفقتر و سرمايهگذاري در بخش خصوصي با ريسك كمتر محقق شود.
* آیا کانون نگاه ویژهای به تولید انیمیشن دارد؟
- با توجه به سابقه طولانی در زمینه تولید انیمیشن در کانون، همواره دغدغه کیفیت از اولویتهای تولید است، اما جدای از بحث کیفیت نگاه اصلی در کانون به مسئله زبان بومی و فرهنگی خاص خودمان است. شاید به نظر برسد این مورد اکنون در همه ارگانها و نهادهای فرهنگی به نوعی شعار بدل شده است، اما اگر با دقت به خط سیر آثار تولید شده در کانون دقت کنید متوجه میشوید اگر چه تولید با افت و خیز نسبی همراه بوده است، اما همواره خاصیتهای ممتاز کشف و جستجو در زبان و فرهنگ بومی در اغلب آثار به چشم میآید.
* آیا برنامه خاصی برای تولید انیمیشن بلند و اکران آن در سینماهای ایران دارید؟
- با توجه به تولید فیلمهای بلند انیمیشن در این سالها و به وجود آمدن تجربیات مهم در روند شکلگیری اینگونه آثار، کانون نیز مایل است تا با صبر و حوصله و به دور از هیاهو، شرایط مناسب را برای تولید در اندازههای کیفی قابل توجه به وجود آورد، اما این، نیاز به برنامهریزی و مطالعه فراوان دارد که مدتی است در حال انجام است. وسواس در تولید یکی از ویژگیهای کار در کانون است. امیدواریم بتوانيم با استفاده از تجربیات به وجود آمده در کشور و با دقت رایج در کانون، در این زمینه نیز تولید قابل توجهی به وجود آوریم.
* آیا سازمانها،ارگانهای دولتی و خصوصی در تولید انیمیشن در کانون سرمایهگذاری میکنند؟
- علاقه برای سرمایهگذاری در کانون با توجه به سوابق درخشانِ بینالمللی کانون همواره وجود داشته و دارد. این علاقهمندی هم از طرف سرمایهگذار دولتی و یا خصوصی و هم از سمتِ تولیدکنندگان خارجی وجود داشته است، ليكن به دليل دغدغههايي كه در كنار توليد اثر براي رويكردهاي تربيتي و صيانت از سوابق ارزنده وجود دارد، در اين مقوله با وسواس بيشتري كار پيش ميرود و مورد به مورد در شوراي سياستگذاري سينمايي كانون بحث و تبادل نظر و تصميمگيري ميشود.
* جایگاه انیمیشن ایران در خاورمیانه،آسیا و در نهایت جهان کجاست؟
- انیمیشن روز دنیا در استودیوهایی تولید میشود با زیر ساخت قوی و چرخه اقتصادی مناسب که باعث میشود تولیداتی بسیار گرانقیمت توسط متخصصترین کارشناسان به وجود آید. این آثار گذشته از مفاهیم و رویکرد متفاوتِ فرهنگی که دارند، از هر لحاظ تا آخرین نقطه امکان، تحت حمایت کمپانیهایِ قدرتمند پخش قرار دارند. فاصله ما با این تولیدات فعلاً زیاد به نظر میرسد. تولید در آسیا نیز در این سالها با رشد و جهشی بیسابقه روبرو بوده است. اکنون هند یکی از تولیدکنندگان اصلی آسیا محسوب میشود، در حالی که میتوان گفت تا قبل از 1990 سابقهای در این زمینه نداشته است. در حال حاضر تولید انیمیشن با کیفیت مطلوب و متناسب در کشور ما به سطح قابل قبولی رسیده است و خریداران منطقهای در این زمینه وجود دارند. متأسفانه رقابت در این زمینه هر روز دشوارتر میشود. کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس که تا چند سال قبل در زمینههای فرهنگی فعالیت قابل توجهی نداشتهاند، اکنون با همه توان و انرژی مشغول سرمایهگذاری در این موارد هستند.
* انیمیشن خانگی یا به تعبیری سوپرمارکتی چه آسیبی به انیمیشن ایران،مخاطبان و به خصوص کودکان میزند؟
- فعلاً نمیتوان این مورد را بهدرستی آسیبشناسی کرد. هنوز این بازار برای انیمیشن ناشناخته است و نمیتوان آن را رد یا تایید کرد، اما باید درباره چگونگی نظارت بر این روند بیشتر بحث شود تا به محلی برای ارائه آثار بیکیفیت تبدیل نگردد.
* تاثیر جشنواره پویانمایی بر تولید انیمیشن در ایران چه اندازه است؟